Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmeneekö muiden lapsilla ujous riehakkuutena?

Vierailija
21.05.2010 |

Meillä on 4-vuotias, joka jännittävissä tilanteissa esim. uuden ihmisen tavatessaan alkaa juoksennella päättömästi ympäriinsä ja esim. heittelee lakkiaan tai huutelee päättömiä lauseita. Tyttö ei tee aina näin mutta sellaisissa tilanteissa, joissa näen, että tyttö selvästi jännittyy, hän alkaa riehumaan.

On tehnyt näin muistaakseni siitä asti alkoi kävelemään. Olen jo miettinyt, että onkohan jotain vialla. Mielestäni hän muuten käyttäytyy ikäisensä tavoin eikä neuvolassakaan ole havaittu mitään poikkevaa. Vain näissä jännittävissä tilanteissa, joissa ei selvästikään tiedä miten tulisi käyttäytä tyttö alkaa riehakkaaksi eikä häneen saa edes silloin kontaktia, jotta hänet saisi rauhoittumaan.

Olen yrittänyt olla kiinnittämättä tyttöön liikaa huomiota tällaisissa tilanteissa ja olemme jutelleet jälkeenpäin asiasta. Huomaan, että nyt kun tytöllä on ikää tuon verran asia on alkanut vaivata minua.

Onko kenelläkään samanlaista tilannetta? Osaatteko antaa neuvoja miten kannattaisi toimia? Kuulostaako tämä teistä ihan normaalilta 4-vuotiaan käytökseltä?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 4v3kk ikäinen poika, joka ujostelee vieraampia aikuisia ja esim. joissain kyläilytilanteissa jännityksen vuoksi joskus saattaa juoksennella edestakaisin, pomppia tai alkaa leikkitapella veljensä kanssa. On ollut ujo ns. aina, mutta ujous on jo jonkin verran helpottanutkin.

Uskon, että kun ikää tulee lisää, ujous vähenee vieläkin ja sitten jossain vaiheessa oppii myös muita keinoja sen hallitsemiseen kuin riehumisen. Toki juttelen hänen kanssaan asiasta jo nyt, esim. sanallistan hänen tunteitaan, kun ujouden takia alkaa riehututtaa, juttelen, että "sinua taitaa nyt jännittää kun noin pompit" ja usein saankin pojan juttelemaan asiasta ja sekin auttaa jännitykseen.

Ja olen aivan satavarma, ettei meidän sälillä ole mitään ADHD-piirteitä. Ujostelutilanteita lukuunottamatta on todella pitkäjänteinen, keskittymiskykyinen ja tulee todella mainiosti toimeen toisten lasten kanssa, olipa niitä yksi tai iso ryhmä.

Vierailija
2/3 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä poika jo yli 7-v. ja jännittämisen oireet on muuttuneet ehkä vähän hillitymmäksi, mutta kyllä tuo tutulta kuullostaa. Jännittäessään pojalle iskee hirveä esiintymisen tarve ja vetää ihan kierroksilla aina hetken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin kyllä joskus tuota ADHD:tä mutta en enää kun meilläkin tyttö osaa keskittyä erittäin hyvin muuten ja tulee toimeen muiden lasten kanssa yksin ja ryhmässä.

Lisää vastauksia saa laittaa, jos jollakulla vielä ajatuksia aiheesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi