Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää lapsilleen lässyttävät äidit.

Vierailija
21.05.2010 |

Äsken rannalla ollessani viereeni tuli äiti kahden lapsensa kanssa.

Voi hyvänen aika sitä lässytystä. En jaksanut kuunnella ja vaihdoin paikkaa.

Äiti puhui vanhemmalle pojallensa koko ajan että äiti sitä ja äiti tätä. Äiti antaa paperia. Äiti tuo hatun, tule hakemaan mehuä äidiltä. Eikä sillä pienemmällä ollut edes omaa nimeä käytössä, häntä nainen kutsui koko ajan pikkuveljeksi. Äiti antaa pikkuveljelle maitoa. Äiti ottaa pikkuveljen mukaan... jne ja kaikki ylimairealla lässyttävällä äänellä.

Ihan kuin tämä äiti olisi pitänyt mulle jotain hyvän äidin teatteriesitystä.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos isommalle lapselle lässyttää niin on jotenkin "huvittavaa".

Eritoten mua ärsyttää miehet jotka lässytää.

Viime syksynä oltiin sirkuksessa meidän kuopuksen kanssa ja meidän takana istui pikkuperhe, isä, äiti ja pikkutyttö, isä lässytti koko helvetin ajan sille n. nelivuotiaalle tytölleen. Mä meinasin jo jossain vaiheessa sanoa sille että "pidä turpas kiinni edes vähän aikaa, tai puhu edes normaalisti" mutta en viitsinyt. Hitto että vieläkin ärsyttää kun muistelen sitä!

Vierailija
2/30 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei siis haittaa se jos itseään satunnaisesti kutsuu äidiksi kun lapsilleen puhuu mutta se lässyttäminen. Meillä oli vauva-uinnnissa yksi lässyttäjä ja minun 6-vuotias tyttöni kysyi minulta miksi x:n äiti puhuu noin.

Miksi vauvalle täytyy puhua kuin vähäjärkiselle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nyt kun luin tämän ketjun niin tunnistan itsessäni lässyttäjän, joskus jopa 6-luokkalaiselle yli-imelästi sanon, että ´äiti lähtee nyt kauppaan, olisiko äidin kullalla jotain toiveita´, puhumattakaan siitä miten puhun nuoremmille lapsille. Ja joo, puhun ehkä vauvalleni ulkopuolisen mielestä kuin vähäjärkiselle, koska vauvalle on haastavampaa selittää asioita kuin ´täysjärkiselle´.

Ei se kyllä ole tietoista, mutta minulle se on yksi tapa osoittaa rakkautta ja välittämistä lapsistani. Ja lapset näyttävät siitä tykkäävän, eikä ainakaan näiden jo puhuvien sanavarasto kovin köyhtynyt ole tuon lässyttämisen johdosta.

Vierailija
4/30 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pukeutuu Mari- ja ME&I -mekkoihin?

Vierailija
5/30 |
22.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"äiti tekee nyt sitä ja tätä" kun lapsi ei vielä puhu.

Minulla oli nuoruudessani tuttu kaveri jonka äiti lässytti hänelle vielä lapsen ollessa 12-----> Pahinta oli kuulla kun lapsi lässytti hänelle takaisin... o.O

Vierailija
6/30 |
22.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yläasteen englannin ope lässytti puhuessaan. Samaan tyyliin puhui teineille kuin kaksivuotiaille. Tästä on jo n. 25 vuotta joten hymyilyttää, mutta kyllä se silloin sieppasi tosi paljon. Mä tykkäsin englannista, se oli mun lempiaine ala-asteella ja lukiossa, mutta yläasteella ne tunnit oli tuskaa.

Vierailija
7/30 |
22.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä monipuolisempaa kieltä hänelle käyteteään. Juurikin tunnepuhe on parasta.

Itse lässytän lapsille ihan huvikseni. Se on leikkisää ja hauskaa ja tarkoittaa vaan hyvää.

Ei tää äitiys niin vakavaa ole, saa ottaa rennosti ja itselleen äitinä tilaa. LÄssytellä, jos se itsest tuntuu mukavalta

Vierailija
8/30 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllä minäkin puhun lapselleni hiukan pehmeämmin kuin muuten ja 'äiti sitä ja tätä' mutta en ole läheskään sellainen kuin jotkut lässyttäjät. Niitä kuunnellessaan aina ihmettelee puhuuko ne aina sillälailla? onko niillä omaa persoonaa ollenkaan vai vaan äiti-persoona. Ja että mitä ne lapsetkaan oikeasta elämästä oppivat jos koko ajan vaan lässytettään 'hupsista hupsista kun sattuikaan hassusti menemään hattu hiukan vinoon, äiti laittaa sen suoraan kulta pieni'... esim tuollaisessa tilanteessa itse tuskin sanoisin mitään, tai 'äiti vähän säätää tota sun lakkia'

Vierailija
9/30 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minuakin.Itse puhun lapsilleni normaalisti,en voi myöskään sietää lässytystä.Tai no myönnetään, että tuolle 2kk tytölle kyllä lässytän hiukka, mutta en noille vanhemmille lapsille enää.

Vierailija
10/30 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hyvä ystävä puhuu tuolla lailla. Kun jutellaan puhelimessa niin se lässyttää siihen viereen: "kulta äiti tulee kohta, onko kaikki hyvin jne." semmoisella lässytysäänellä. Lapsi on jo 6 vuotta. Siis ei se mitä hän sanoo, vaan se miten ääni muuttuu semmoiseksi lässytykseksi. Arrgghhh!!

Vierailija
11/30 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkuselle(10kk) tulee tarkotuksella lässytettyä mutt kun se saa siitä kauheet kikatuskohtaukset, hauskaa on. Mutta ei helkkari kun meille tulee kylään mun duunikaveri joka lässyttää isommillekkin lapsille ja sit jatkaa lässytystä aikuiseilekin. En oo vielä kehdannut sanoa asiasta.

Vierailija
12/30 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapset ovat oppineet puhumaan, en ole puhunut enää "äiti antaa" -kieltä. Kyllä niille lapsille on selvää kuka olen.

Vierailija
13/30 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun toisten käyttäytyminen niin ärsyttää?

Kai nyt jokainen saa puhua omalle lapselleen tai aviomiehelleen miten haluaa.

Vierailija
14/30 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku aika sitten kiellettiin hauva- ja pipi-sanojen käyttö, nyt ei saa viitata itseensä äitinä. Kun muita äitejä se niin saatanasti ärsyttää. Voi voi.

Kyllä meidän lapsilla on sen verran älyä, että oppivat puhumaan vallan mainiosti (kumpikin ikäisiään edellä sanavaraston ja kielen käytön puolesta), vaikka äitinsä onkin tällainen ällölässyttäjä. :)

Vierailija
15/30 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua naurattaa myös nämä "teillä on oman äitiytenne kanssa ongelmia" -lässyttäjät myös. :D

Vierailija
16/30 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua naurattaa myös nämä "teillä on oman äitiytenne kanssa ongelmia" -lässyttäjät myös. :D

eipä ole ollut ongelmia itse olemme lapsemme hoitaneet.Ja pirteitä eläväisiä lapsia nuo on joilla ei ole kieli keskellä suuta:D

Vierailija
17/30 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa mieleen tuo pipi-keskustelu eilen, kun sen ketjun ap väitti lasten sanavaraston köyhtyvän lässytyssanojen käytöstä ja että hänen kaksivuotiaansa osaa kyllä sanoa haava ja naarmu. Eilen oma kaksivuotiaani tuli vakavana näyttämään pientä naarmua sormessaan ja kysyi: "Äiti, onko tämä nilhauma (nirhauma) vai pipi?" Hänelle pipi siis tarkoittaa tuoretta haavaa, josta vuotaa veri (=tarvitsee laastaria) ja nirhauma on ihan eri asia... :D

Vierailija
18/30 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sano miehellekkään että Liisa menee kauppaan, vaan minä menen. Arvion että lapseni ovat sen verran järkeviä että ymmärtävät kenestä puhutaan kun sanon että minä menen kauppaan. Kuulostaa jotenkin tosi rasittavalta jatkuva äiti-muodossa puhuminen.

Saahan ihmiset lässyttää jos siltä tuntuu, minusta tuntuisi hassulta että puhuisin lapsilleni jotenkin eri tavalla kuin kaikille muille ihmisille.

Vierailija
19/30 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllä minäkin puhun lapselleni hiukan pehmeämmin kuin muuten ja 'äiti sitä ja tätä' mutta en ole läheskään sellainen kuin jotkut lässyttäjät.

olet lempeä, muttet kuitenkaan yli-imelä. Kukaan ei pidä sinun tyyliäsi ärsyttävänä. Pitäisi kaikkien suomen äitien tulla kuuntelemaan ja ottamaan mallia!

Vierailija
20/30 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa mieleen tuo pipi-keskustelu eilen, kun sen ketjun ap väitti lasten sanavaraston köyhtyvän lässytyssanojen käytöstä ja että hänen kaksivuotiaansa osaa kyllä sanoa haava ja naarmu. Eilen oma kaksivuotiaani tuli vakavana näyttämään pientä naarmua sormessaan ja kysyi: "Äiti, onko tämä nilhauma (nirhauma) vai pipi?" Hänelle pipi siis tarkoittaa tuoretta haavaa, josta vuotaa veri (=tarvitsee laastaria) ja nirhauma on ihan eri asia... :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan