Eskarin kevätjuhlassa ei laulettu suvivirttä, ihan järkyttävää..
tähänkö on tultu että meidän pitää luopua omista perinteistä?? Kyllä suvivirsi kuuluu ehdottomasti kevätjuhlaan. Annan kyllä palautetta päiväkotiin.
Kommentit (33)
kuuluu kevätkirkkoon, jonka seurakunta järjestää päiväkoti-ikäisille ja koululaisille + heidän vanhemmilleen. Jos teidän seurakunta ei vielä järjestä tällaista tapahtumaa, vaatikaa sitä niiltä!
Virret eivät kuulu yhteiskunnan ylläpitämiin päiväkoteihin tai kouluihin.
on myös erittäin tarpeellista yhteiskuntien kehittymisen kannalta, että kaikki eivät vain jatka perinteitä vaan luovat myös uutta. perinteiden nimissä on tehty iät ja ajat monenlaisia tyhmyyksiä. kaikki perinteet eivät ole välttämättömiä eivätkä edes hyviä!
tällainen ajattelu, ettei arvosta perinteitä.
Vaikka olisi sitten ateisti, niin kyllä on lyhytnäköistä olla arvostamatta niitä perinteitä, joita kulttuuriimme kuuluu.kysymys ei ole nyt uskosta. En ole muslimi, enkä harras uskovainen vaan henkinen luterilaiseen uskoon kasvatettu ateisti. Mä en arvosta perinteitä. Ne eivät ole kiinnostavia. Uskosta ei ole kysymys.
kuin uusi ja opeteltava ja testattava.
hyväksi havaittu on usein parempi kuin uusi ja opeteltava ja testattava.
Länsimaiset ovat vieneet oman uskonsa ja omat tapansa väkivallalla moniin maihin ja samalla tuhonneet paljon toimivia käytänteitä ja hienoja kulttuureita.
Mutta tarhan ainoa muslimi ei ollut paikalla ;).
Perinteisesti koulujen päätösjuhlissa on laulettu Suvivirsi. Se ei uskonnollisena kuitenkaan sovi kaikille yhteisenä laulettavaksi. Tässä esitetty ratkaisu on muuttaa sanoja, sen sijaan että laulu jäisi pois.
Jo joutui armas aika
Jo joutui armas aika
ja suvi suloinen,
kauniisti joka paikkaa
koristaa kukkanen.
Nyt lämpöänsä suopi
taas säteet auringon,
ne luonnon uudeks luopi,
sen kutsuu elohon.
Taas niityt vihannoivat
ja laiho laaksossa,
puut metsän huminoivat
jo lehtiverhossa.
Nyt linnut sinitaivaan
kauniisti visertää,
ja aallon kaarnalaivaan
käy reima tuulispää.
Jo joutui armas aika
ja suven ihanuus,
tää vehreys, sen taika
on aina ihan uus.
Se vuosi vuoden jälkeen
mun valtahansa saa,
oot vehmastoista kaunein,
sä kesäöiden maa!
ja siellä koulussa ei ollut lähes ollenkaan maahanmuuttajia. Nykyisessä koulussa on 30% ulkomaalaistaustaisia mutta laulettiin silti perinteisillä sanoilla.
kysymys ei ole nyt uskosta. En ole muslimi, enkä harras uskovainen vaan henkinen luterilaiseen uskoon kasvatettu ateisti. Mä en arvosta perinteitä. Ne eivät ole kiinnostavia. Uskosta ei ole kysymys.
ne nyt eivät vaan ole kiinnostavia.
(kahdessa eri) ikinä laulettu suvivirttä, eikä myöskään eskarin kevätjuhlissa.
Koulusta en tiedä, kun sinne ei vanhemmat edes pääse, siis juhlasaliin, ainoastaan todistusten jakoon luokkaan.
Pitääkin kysyä lapsilta laulavatko siellä suvivirren.
Taitaa sittenkin järki voittaa taantumuksen!
1.
Jo joutui armas aika
ja suvi suloinen.
Kauniisti joka paikkaa
koristaa kukkanen.
Nyt siunaustaan suopi
taas lämpö auringon,
se luonnon uudeks luopi,
sen kutsuu elohon.
2.
Taas niityt vihannoivat
ja laiho laaksossa.
Puut metsän huminoivat
taas lehtiverhossa.
Se meille muistuttaapi
hyvyyttäs, Jumala,
ihmeitäs julistaapi
se vuosi vuodelta.
3.
Taas linnut laulujansa
visertää kauniisti.
Myös eikö Herran kansa
Luojaansa kiittäisi!
Mun sieluni, sä liitä
myös äänes kuorohon
ja armon Herraa kiitä,
kun laupias hän on.
Itse näin alan ammattilaisena olen sitä mieltä, ettei suvivirsi kuulu alle kouluikäisten ohjelmistoon.(Toki voi käyttää ohjelmistossa esim. yhteislauluna) Se kuuluu koulutoimen puolelle. Jos nimittäin lähdetään katsomaan asiaa näin lapsilähtöisestä näkökulmasta.
tarhassa (siis siellä, missä tyttäreni on...) kyllä laulettiin tänään suvivirttä. Jopa niin, että muistaa muutkin vanhemmat varmaan pitempäänkin; heti laulun alettua minun rakas kolmeveeni alkoi parkua, tai ennemminkin karjua, ja jatkoi laulun loppuun asti. Ei suostunut tulemaan minun syliini, eikä hoitajan syliin. Muut seisoivat, minun lapseni istui keskellä salin lattiaa ja karjui. Samantien kun laulu loppui, tyttöni lopetti karjumisen ja erittäin kovaäänisesti ilmoitti; MÄ EN SITTEN LAULA NOITA JUMALALAULUJA!!
...ja siis, vaikka itse en ole kovin uskonnollinen, niin lapseni isovanhemmat ovat uskovaisia, mummo ennenaikaan piti pyhäkouluakin, ja kyllä mummon kanssa on tähän asti kelvannut laulaa niitä jumalalaulujakin =)
Mitähän mahtavat muut vanhemmat ajatella meidän meidän perheen uskonnollisista vakaumuksista??