Millaisella aurinkorasvalla sinut rasvattiin pienenä?
Kommentit (18)
Vaikka ulkona auringossa pyörittiin kaiket päivät kesäisin...
Mun vanhemmat varmaan tukehtuis pullaansa, kun kyselis moista.
Olen ruskettuvaa sorttia, en myös muista koskaan palaneeni.
ei usein. Mä en pala helposti, oon palanut elämässäni kunnolla vain kerran (ei Suomessa), ja kaksi kertaa on kotimaassa hieman käsivarret punehtuneet. Olen vaaleaihoinen, mutta en pala. En myöskään oleskele pitkiä aikoja kerrallaan auringossa.
eipä 70-luvun alussa paljon rasvailtu. Jotain natusania pahimpiin auringon polttamiin kohtiin.
Kyllä minua rasvattiin jo 60-luvulla. Äiti oli tosi tarkka aina siitä, ettei aurinkoon menty ilman rasvaa. Olen vaaleaihoinen ja -hiuksinen, enkä muista koskaan palaneeni auringossa lapsena.
Meidän äiti oli edistyksellinen 70-luvulla: ei tupakoinut raskaus- eikä imetysaikana, laittoi aurinkosuojavoidetta.
4 ja 6 joskus purjehdusreissuilla. Jokapäiväisesti ei millään...
Toisaalta yksi ystäväni on jo kuollut melanoomaan ja toisellakin tauti todettu. Et silleen. Ehkä mieluummin rasvaan oman jälkikasvuni.
Minä en ole koskaan palanut, mutta sisko on herkästi palavaa sorttia, joten luulisi että on rasvattu, mutta en tosiaan muista.
Niitä aikuisten rasvoja ei suositeltu lapsille, olivatkin haitallisia myrkkyineen.
Ylipäätään Suomessa käytettiin todella vähän aurinkorasvoja, vasta etelän matkojen myötä alkoivat yleistyä.
Jos äitisi tupakoi kuitenkin muulloin, ei hän mikään edityksellinen ollut, vaan tuon ajan wt-porukkaa.
Meidän äiti oli edistyksellinen 70-luvulla: ei tupakoinut raskaus- eikä imetysaikana, laittoi aurinkosuojavoidetta.
70-luvun lopussa ja 80-luvun alussa.
Minun ystävistäni myös parilla on todettu joko melanooma tai sen esiaste (toinen heistä tosin ollut aina hirveä auringonpalvoja).
Jollain sujakertomilla 4 ja 6 joskus purjehdusreissuilla. Jokapäiväisesti ei millään... Toisaalta yksi ystäväni on jo kuollut melanoomaan ja toisellakin tauti todettu. Et silleen. Ehkä mieluummin rasvaan oman jälkikasvuni.
Ei mua ainakaan kukaan koskaan rasvannut. Talvella tosin muistan, että laitettiin pakkasvoidetta nenänpäähän;) Muistan kesällä palaneeni useita kertoja, varsinkin mökillä kun kuumana päiväänä lilluttiin tutnkitolkula uimapatjoilla keskellä järveä.
Muutaman kerran paloin oikein kunnolla. Voi sitä kipua ja särkyä.
Aloin luontaisesti vältellä aurinkoa. En halunnut mennä aurinkoisella ilmalla ulos, puin päälle pitkälahkeiset vaatteet, olin varjossa jne.
Nykyään rasvaan itseäni mutta en vieläkään viihdy auringossa. Myös omia lapsia rasvaan, he ovat onneksi perineet isänsä ihotyypin. Eli eivät ole helposti palavaa sorttia kuten äitinsä.
Miehen kanssa just puhuttiin että heidänkään perheessä aurinkorasvaus ei olisi tullut mieleenkään. Saunassa sitten illalla isä heitti löylyä ja katsottiin kenen hartioita polttelee pahiten tänään :/
mutta vain etelänlomilla. Suomessa mitään rasvoja laitettu. En myöskään muista palaneeni enkä tunne ketään ihosyöpään sairastunutta.
eipä 70-luvun alussa paljon rasvailtu. Jotain natusania pahimpiin auringon polttamiin kohtiin.