Minkä ikäinen teillä pesee ihan itse hampaat?
Meillä miehen mielestä 3v2kk pitäisi jo aivan itse suoriutua hampaidenpesusta, eikä mies suostu auttamaan lasta hampaidenperussa. Minä taas autan usein, ihan harjaan, mutta miehen mielestä lasta ei pitäisi passata.
Kommentit (21)
Muistuttelen vaan. Eskari-iässä sai harjoitella itse niin että neuvoin ja tehopesin hampaat välillä. 5v:n hampaat harjaan vielä minä/isä.
Ei ole reikiä ollut vielä kellään ja vanhin täyttää tänä vuonna 10v!
raaputtaneeni hoitopaikassa hampaita ja ihmetelleeni, mitähän se vaalea aine on, jota hampaiden pinnalta irtosi kynsien alle.
oli 9 vuotiaana eräänä jouluna yli 3 viikon tauko pesussa.
joka ilta ajattelin, että "huomenna" sitten...
6v pesee hampaat aamuisin itse, iltaisin pesee vanhemmat.
3v on ihan liian pieni, ei osaa pesta tarpeeksi hyvin vaikka haluaisikin (meill on myos 3 v joka haluis pesta hampaat aina itse, mutta ei auta, kylla joku aikuinen ne pesee aina sen oman pesun jalkeen)
Ohje on, että alle kouluikäisten lasten hampaat harjaa vanhempi.
samalla, kun minä vieressä pikkusiskojen hampaat. Eli vahdin edelleen harjaamista.
Meilläkin mies on sitä mieltä, että nelivuotias voisi itse jo pestä, mutta minä en usko siihen.
eikä 3- vuotiaan vastuulle voi mitenkään jättää sitä, että joka kolo tulee pestyä. Eihän 3-vuotiaan motoriikka edes siihen riitä. Kaivapa miehelles faktaa hammaslääkärin suosituksista.
pesusta mitään jos saisi yksin ne pestä.
Aina ensin minä harjaan häneltä hampaat kunnolla, sitten saa itse harjata miten osaa.
oli 9 vuotiaana eräänä jouluna yli 3 viikon tauko pesussa.
joka ilta ajattelin, että "huomenna" sitten...
tarkastuksessa, että vanhempien tulisi valvoa lasten hampaidenharjausta aina 10-vuotiaaksi asti, että tulee kunnolla harjattua.
jos 3v pesee itsenäisesti hampaansa, niin reikiä on varmasti tulevaisuudessa tiedossa.
Itse pesen vielä eskarilaisenkin hampaat aina iltaisin, vaikka hän on ne ensin itse pessyt.
Ei lapsen hampaiden pesu ole passausta, vaan hampaiden kunnosta huolehtimista.
sanottiin esikoisen 3v hammastarkastuksessa että lapsi on valmis itse pesemään hampaat kun osaa kunnolla kaunokirjoituksen joten siinä 10-11v suurinpiirtein.
minä autan harjaamalla huolellisesti jokaisen hampaan noin joka toinen tai kolmas ilta.
Jostakin luin että sitten kun lapsi osaa kirjoittaa kaunokirjoitusta, motoriikka olisi tarpeeksi kypsä hampaiden riittävän hyvään harjaukseen.
Meillä miehen mielestä 3v2kk pitäisi jo aivan itse suoriutua hampaidenpesusta, eikä mies suostu auttamaan lasta hampaidenperussa. Minä taas autan usein, ihan harjaan, mutta miehen mielestä lasta ei pitäisi passata.
JOS lapses tietää toi hammastahnaa toi sitten harja vaikka sitä tahnaakaan olis maito hampaille vielä Niin anna lapsen pestä .Yleensä näitä kun lukee kaikki miehet tyhmiä ym mutta nais väki vetää kyllä kirkaasti yl.
17 päiväisenä harjaamaan...
NO jotkut sit vasta vuosissa saman ikäisenä, siitä ei kysyja niin kuin ihan halunnut tietoo vaan minkä ikäisenä otti sen ens seksi kokemuksen. kun et kumminkaan lue niin kirjoitan. Mutta hampaan pesusta sitten kun lapsi ymmärtää miks hampaat ne maitokin pitää pestä niin harja käteen,kokemus on opintojen äiti.
alle kouluikäisten lasten hampaidenhoito on. Ja vähän vanhempienkin.
Meillä pestään hampaat 7-vuotiaalta. Muutamia kertoja on itse saanut pestä, mutta silloinkin vanhempi valvoo vieressä sitä pesua.
Työskentelen hammashoitolassa tarkistaen lasten hampaita ja ohjeistan vanhempia huolehtimaan lastensa hampaiden pesusta kunnes nämä osaavat kaunokirjoitusta. Harja varmasti menee suuhun mutta peseekö se sieltä mistä pitäisi. Hammasharjaus edelyttää hienomotoriikan kehittymistä, jotta lapsi itse suoriutuisi harjauksesta.
Hyvä on antaa lapsen itse harjoitella heti kun harja kädessä pysyy ja itse vielä varmistaa harjaamalla hampaat.
Jotta hammastahnan fluori ennättäisi vaikuttaa harjata pitäisi 2min. Aika pitkä aika.
Ylensäkin ei kannata lapsen antaa määrätä vaan aikuinen huolehtti, että homma tehdään, vaikka ei se aina kivaa olisikaan. Ohjeena on harjata ennen kuin väsy iskee, mielummin vaikka kun kun iltapala syötynä.
Tärkeä asia mikä on syytä muistaa on se, että hampaita reikikiinnyttävä bakteeri on tartuntatauti, joten on syytä välttää laittamasta mitään omassa suussa käynyttä lapsen suuhun. Hyvä valistaa tästä asiasta isovanhemmat ja lasta hoitavat.
Itse olen huolissani näiden yli 10v lasten hampaiden pesusta jota harvemmin enää valvotaan. Riski-ikä on sinä 10-15v. Todella törkysuita näkee. Ihmetyttääkin miksei kotona huomioida tätä kun se on yleisesti tiedossa et suomalaiset lapset harjaavaat heikohkosti hampaitaan.