Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä 1-vuotiaan pitäisi osata

Vierailija
18.05.2010 |

Pitääkö osata käyttää lusikkaa edes jonkin verran, täytyykö edes opetella vielä?

Pitääkö osata nukahtaa päiväunille itsekseen, vai onko kamalaa jos vanhempi nukuttaa hänet vieressään ja nostaa sitten omaan sänkyyn?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsi voi harjoitella. Ei minun käsittääkseni mitään osaamisvaatimuksia noin pienelle ole ;)

Meillä nukutetaan vielä 4- ja 6- vuotiaatkin. Lapset nukahtavat omiin sänkyihinsä, mutta silitellään vieressä kunnes on nukahtanut. Varmaan jossain vaiheessa sanovat ettei enää tarvi. Siihen asti saavat silityspalvelut :)

Vierailija
2/13 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota ei ole koskaan nukutettu, aina nukahtanut pikkuvauvasta asti itsekseen.

Mutta _saahan_ sitä syöttää vaikka 5-vuotiaaksi, ja nukuttaa viereensä vielä 13-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lusikalla söi 6 kk ikäinen jota ei ole koskaan nukutettu, aina nukahtanut pikkuvauvasta asti itsekseen.

Kerrotko vielä, oppiko siis ihan heti lusikalla syömään, kun tietysti TÄYSimetit siihen 6 kk ikään saakka?

Vierailija
4/13 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en ole oikein tajunnut tuota itsekseen nukahtamisen tärkeyttä. Pienillä lapsillahan tulee kausia, jolloin kaipaa läheisyyttä enemmän ja usein vielä väsyneenä. Jos lapsi läheisyyttä kaipaa unen tullessa, niin miksi on niin kamala asia nukuttaa sylissä?

Omasta mielestäni se tapa, jolla lapsi nukahtaa nopeiten on paras tapa.

Vierailija
5/13 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli käsin, lusikalla tai haarukalla. Nukahtaa vain, jos minä olen vieressä.

Nukutuspalvelua saa meilläkin niin kauan, kuin on tarvis.

Vierailija
6/13 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki sen lusikan voi antaa käteen ja katsoa kuinka käy. Pikkuhiljaa niitä taitoja sitten kertyy, meillä kohta 2-v nuorimmainen ja nyt vasta kiinnostunut itse syömään. Me nukutetaan joka ilta viereen, mikään ei ole ihanampaa, kun pieni tuhiseva siinä kainalossa. Siitä sitten nostetaan omaan sänkyyn. Hyvin sujuu niinkin! Eipä ne montaa vuotta halua viereen nukahtaa...

Vierailija
7/13 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttää lusikkaa eli siirtää sillä ruokaa lattialle ja pöydälle ja nykyään JOSKUS jopa suuhun, aina kuitenkin lusikka väärinpäin ;) Et varmaan hyvä antaa tutustua lusikkaan mut ei varmasti tarvitse vielä osata syödä. Jotkut osaa, toiset ei.

Meidän lapsi nukahtaa yksin. On ollut aika hyvä siinä aina ja 3-4 kuukauden iässä jo alettiin opettaa siihen hyvin lempeästi.

Nukahtaminen on aika paljon kans ihan opettamisesta kiinni. Eli esim. 6-vuotias voi yhä tarvita sitä, eikä siinä mitään jos vanhemmille sopii. Itse olen ollut iloinen että lapsi nukahtaa rauhallisesti yksin ja ei myöskään säikähdä öisin jos herää, vaan jokeltelee hetken ja nukahtaa sitten yksin uudelleen.

Vierailija
8/13 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttää lusikkaa eli siirtää sillä ruokaa lattialle ja pöydälle ja nykyään JOSKUS jopa suuhun, aina kuitenkin lusikka väärinpäin ;) Et varmaan hyvä antaa tutustua lusikkaan mut ei varmasti tarvitse vielä osata syödä. Jotkut osaa, toiset ei.

Meidän lapsi nukahtaa yksin. On ollut aika hyvä siinä aina ja 3-4 kuukauden iässä jo alettiin opettaa siihen hyvin lempeästi.

Nukahtaminen on aika paljon kans ihan opettamisesta kiinni. Eli esim. 6-vuotias voi yhä tarvita sitä, eikä siinä mitään jos vanhemmille sopii. Itse olen ollut iloinen että lapsi nukahtaa rauhallisesti yksin ja ei myöskään säikähdä öisin jos herää, vaan jokeltelee hetken ja nukahtaa sitten yksin uudelleen.

No jos sulla on yksi vuoden vanha lapsi, niin en paljon puhuisi vielä, että nukahtaminen on opetuksesta kiinni. Ihan hyvin voi käydä niin, että yhtäkkiä alkaakin 3,5-vuotiaana olla nukahtamisongelmia, jotka voivat johtua mistä tahansa muutoksesta lapsen elämässä. Muutto, päiväkodin aloitus, sisaruksen syntyminen, sairaus ,loma ihan mitä vain.

Ja sitten joudut opettamaan nukahtamisen uudestaan ja siihen voi mennä yksi ilta tai 2 kuukautta. Sellaista se kasvatus on.

Vierailija
9/13 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tiedän kyllä että lapsen kanssa tulee erilaisia vaiheita. Ja lapsi joka on jo nukahtanut yksin voi taas alkaa tarvita jotain muuta. Yleisesti ottaen on kuitenkin myös vanhempien valinta nukutetaanko lasta viereen vai omaan sänkyyn, onko hän sylissä vai onko hänellä tutti jne. Lasta voi ihan tietoisesti valiten opettaa eikä se todellakaan tarkoita huudattamista.

Olen myös hyvin tietoinen siitä, että toisille lapsille nukahtaminen on helpompaa kuin toisille. Meidän lapsi on ollut siinä aina aika hyvä. Ehkä toinen lapsemme ei ole ja sitten keksimme jotain muuta. Henkilökohtaisesti pidän kuitenkin koko perheen ja MYÖS lapsen oman hyvinvoinnin kannalta tärkeänä että hän oppisi rauhoittumaan ja nukahtamaan myös yksin. Se auttaa yhtenäisen yöunen saavuttamista yleensä.

En koskaan ole huudattanut lastani tai muuten kovin keinoin pakottanut häntä nukahtamaan yksin. Ja en näe mitään pahaa siinä että toiset toimivat toisin. Kaikkien perheiden tulee tehdä valintoja, jotka sopivat heille ja tukevat heidän hyvinvointiaan.

Vierailija
10/13 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asioita opetetaan välillä uudestaan. Sellaista se kasvatus on eikä sitä kukaan ole kiistänyt.

Vierailija
11/13 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lusikalla söi 6 kk ikäinen jota ei ole koskaan nukutettu, aina nukahtanut pikkuvauvasta asti itsekseen.

Kerrotko vielä, oppiko siis ihan heti lusikalla syömään, kun tietysti TÄYSimetit siihen 6 kk ikään saakka?

Siinä varmaan olikin syy, että oppi niin aikaisin tuon lusikoimisen taidon. TÄysimetetyt kun ei näe kuin sen tissin.

Vierailija
12/13 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko itsekään että sillä muuten olisi mitään väliä, mutta lapsi on aloittamassa päivähoidon syksyllä ja mietin vain mitä siellä odottavat lapsen jo itse osaavan ja tuleeko ongelmia jos lapsi on tottunut vieressä nukutukseen kun siellä tuskin kaikkia pystyy niin nukuttamaan..

ap

Vierailija
13/13 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tottunut nukkumaan rattaissa ulkona (1,5v.) mutta tiedän että päiväkodissa syksyllä tulee nukkumaan sisällä, kuten muutkin.

Meillä on päikyssä sellainen iso siskonpeti (laveri) kerrossnäkyjen lisänä, jossa pienimmät usein nukkuvat juuri siksi, että tarvittaessa aikuinen voi pötkötellä hetken vieressä.

En aio alkaa nukuttaa lasta sisällä etuläteen, koska se päiväkotitilanne on niin erilainen, että yleensä lapsi tekee "niin kuin muutkin" ihan ilman ongelmia - vaikkei olisi siihen kotona tottunut.

Syömistä varmasti toivotaan teidän opettelevan etukäteen. Kyllähän 1-vuotiaan muutenkin soisi jo itsenäisesti syövän ainakin osan ruoasta.

Mukista/lasista juomista kannattaa harjoitella, jos ei teillä vielä osata.

En usko itsekään että sillä muuten olisi mitään väliä, mutta lapsi on aloittamassa päivähoidon syksyllä ja mietin vain mitä siellä odottavat lapsen jo itse osaavan ja tuleeko ongelmia jos lapsi on tottunut vieressä nukutukseen kun siellä tuskin kaikkia pystyy niin nukuttamaan.. ap