Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihoa verbin taivutus

Vierailija
18.05.2010 |

Nyt kun makkarakausi on jo hyvällä alulla niin kerrataanpa se lihoa verbin taivutus:

minä lihon

sinä lihot

hän lihoo

me lihomme

te lihotte

he lihovat

Kamalan näköistä lukea täältä kun "mies lihoaa niin hirveästi..."

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aika vaikeaa arvottaa akselilla "hyvä" ja "huono". Kun se kuitenkin on faktinen prosessi, samalla tavalla kuin vaikkapa kasvin eri vaiheet vuodenkierrossa.

Musta (nyt jo) professori emerita Auli Hakulinen sanoi kerran hyvin: ei biologitkaan sano, että "hyh hyh, tommonen siili."

Nojoo, tästähän voi saivarrella ikuisuuksiin.

kieltä millä tasolla, mutta kyllä kielen luonteeseen kuuluu muuttuminen, koska se myös kehittyy. Mun mielestä siinä ei ole mitään saivarreltavaa.

Suomen kieli on kielten joukossa aika konservatiivinen, eli siis kieli kokonaisuutena muuttuu hitaasti. Toisaalta suomen kielen kirjoitettu historia on lyhyt: ensimmäiset suomenkieliset kirjoitetut dokumentit ovat meillekin ymmärrettäviä. Jotain muutosta kuitenkin niistäkin on havaittavissa, mm. se, että meille on selvästi kehittynyt - tai oikeastaan on kehitetty - kirjakieli. Esim. englantia on kirjoitettu pitempään, ja harva suomalainen ymmärtääkään keskiajan englantia.

Kuolleet kielet eivät muutu samalla tavalla, esim. raamatun heprea ja latina, koska niitä ei käytetä aktiivisesti. Kieli muuttuu - sen hinnan joudumme maksamaan siitä, että kieli elää.

Vierailija
22/28 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Men pitämään vaikka luento työväenopistoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tuollaista kommenttia heittää...

Vierailija
24/28 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lääkäreiden ja kätilöiden neuvot kelpaavat...

T: Kielityöläinen itsekin

Vierailija
25/28 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei uskota, että kukaan lääkäri palstailisi av:llä. Ilmeiseti lääkärit vain harrastavat vapaa-ajalla yksityispraktiikkaa ja kulturelleja tapahtumia.

t. lääkäri.

Vierailija
26/28 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei uskota, että kukaan lääkäri palstailisi av:llä. Ilmeiseti lääkärit vain harrastavat vapaa-ajalla yksityispraktiikkaa ja kulturelleja tapahtumia.

t. lääkäri.

Mäkin täällä innolla postailen. t.psykologi

Vierailija
27/28 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä lihon

hän lihoo

Vierailija
28/28 |
18.05.2010 |