Miten ei-narsisti ja narsisti reagoivat, jos joku sanoo heille epäilevänsä
heillä narsismisia piirteitä?
Miten voisivat, mitä epäilet?
Kommentit (27)
no mulla taas on toisenlainen persoonallisuushäiriö ja olin hieman otettu kun lääkäri kyseli olenko mielestäni narsistinen (ja arveli että en ole). Mulla on niin huono itsetunto, että haluaisin olla narsisti, ainakin taatusti pitäisin itsestäni, ja lisäksi narsistithan ovat monesti kyvykkäitä monissa asioissa.
mutta mä olen siitä erilainen narsisti, että normaalistihan narsisti ei usko olevansa sellainen, eikä pidä itseään sellaisena, mutta mä olen vuosia miettinyt näitä asioita ja itseäni tuntitolkulla, miksi olen tällainen, miksen ole kuin muut ihmiset, tosin en ole koskaan halunnut olla kuin muut, mutta olen tiedostanut erilaisuuteni jo varhain., ja varsinkin aikuisena sairastumisen ( minulla on myös mt-sairaus) jälkeen terapiassa olen näitä asioita käsitellyt, eli tunnen itseni, ja tiedän olevani narsisti ja hyväksyn sen. Tämä on se asia mikä minut erottaa muista "meikäläisistä", eli asian hyväksyminen.
Pystyn kertomaan tuntemuksistani hyvinkin tarkasti ja osaan pukea ajatukseni sanoiksi, se liene ei tee tekstistäni epäuskottavaa, vaan on merkki ihmisen kyvystä tuntea itsensä ja tapa millä ajattelee.
Tuo teksti siis vain oli ihan rehellistä puhetta siitä, mitä tuntisin ja miten toimisin. Ja tuo oli vielä lyhyesti kirjoitettu, pystyisin käsittelemään asiaa ja itseäni monen sivun verran. Normaalistihan siis en näistä tuntemuksista kenellekään puhu, täällä vaan on hyvä avautua tästäkin puolesta, kun voi tehdä sen anonyymisti.
Haluaisin vielä valoittaa narsismiani siten, että vaikka kuvailen miten tunnen ja käyttäydyn, en mitenkään pidä itseäni huonona tai kamalana ihmisenä, vaan nimenomaan en näe toimissani ja tuntemisessani mitään väärää/epänormaalia. Tämä on normaalia minua, ja koska pidän itseäni paljon muita ihmisiä " korkeammalla" tasolla henkisesti, en kykene asennoitumaan muiden näkemään maailmankuvaan tai siihen mikä muiden mielestä on soveliasta/ei soveliasta.
17
mutta mä olen siitä erilainen narsisti, että normaalistihan narsisti ei usko olevansa sellainen, eikä pidä itseään sellaisena, mutta mä olen vuosia miettinyt näitä asioita ja itseäni tuntitolkulla, miksi olen tällainen, miksen ole kuin muut ihmiset, tosin en ole koskaan halunnut olla kuin muut, mutta olen tiedostanut erilaisuuteni jo varhain., ja varsinkin aikuisena sairastumisen ( minulla on myös mt-sairaus) jälkeen terapiassa olen näitä asioita käsitellyt, eli tunnen itseni, ja tiedän olevani narsisti ja hyväksyn sen. Tämä on se asia mikä minut erottaa muista "meikäläisistä", eli asian hyväksyminen. Pystyn kertomaan tuntemuksistani hyvinkin tarkasti ja osaan pukea ajatukseni sanoiksi, se liene ei tee tekstistäni epäuskottavaa, vaan on merkki ihmisen kyvystä tuntea itsensä ja tapa millä ajattelee. Tuo teksti siis vain oli ihan rehellistä puhetta siitä, mitä tuntisin ja miten toimisin. Ja tuo oli vielä lyhyesti kirjoitettu, pystyisin käsittelemään asiaa ja itseäni monen sivun verran. Normaalistihan siis en näistä tuntemuksista kenellekään puhu, täällä vaan on hyvä avautua tästäkin puolesta, kun voi tehdä sen anonyymisti. Haluaisin vielä valoittaa narsismiani siten, että vaikka kuvailen miten tunnen ja käyttäydyn, en mitenkään pidä itseäni huonona tai kamalana ihmisenä, vaan nimenomaan en näe toimissani ja tuntemisessani mitään väärää/epänormaalia. Tämä on normaalia minua, ja koska pidän itseäni paljon muita ihmisiä " korkeammalla" tasolla henkisesti, en kykene asennoitumaan muiden näkemään maailmankuvaan tai siihen mikä muiden mielestä on soveliasta/ei soveliasta. 17
Minkä takia sinun sitten (ylempi viestisi) pitäisi saada epäilijäsi tuntemaan itsensä mielenvikaiseksi, jos olet sinut narsistisuutesi kanssa?
no mulla taas on toisenlainen persoonallisuushäiriö ja olin hieman otettu kun lääkäri kyseli olenko mielestäni narsistinen (ja arveli että en ole). Mulla on niin huono itsetunto, että haluaisin olla narsisti, ainakin taatusti pitäisin itsestäni, ja lisäksi narsistithan ovat monesti kyvykkäitä monissa asioissa.
Narsisti on epävarma ja onneton ihminen, kenelläkään muulla ei ole niin suurta sisäistä painetta tehdä itsestään tärkeä ja näkyvä, päteä, ja tarvetta tuhota toisia. Keskittyykö ihminen, joka oikeasti pitää itsestään paljon, toisten ihmisten tuhoamiseen? Ei. Vain ihminen, jonka mieltä myllertää suuri tuska, keskittyy pahantekemiseen.
Narsisti on sisäisesti tyhjä ja onneton, ja jokainen pieni arvosteluksi tulkittava kommentti voi suistaa hänet raiteiltaan.
Tuo yksi vastaaja taitaa olla aika tyhmä narsisti, koska hän kirjoitti "ettei uskoisi" jos häntä syytettäisiin narsismista, mutta toisaalta kertoi omaavansa ko. diagnoosin. Okei...
käsittänyt, että narsisti ei pysty tuolla lailla analysoimaan itseään, että "teen pahaa, mutta ei se minua oikeastaan haittaa", eikö se ennemminkin ajattelisi vain, että "no mitä, sehän ansaitsi sen, sehän se alunperin oli se paha, mistä oikein puhutte". Ihminenhän voi olla hyvin narsistinen olematta kuitenkaan persoonallisuushäiriöinen.
Narsisti on epävarma ja onneton ihminen, kenelläkään muulla ei ole niin suurta sisäistä painetta tehdä itsestään tärkeä ja näkyvä, päteä, ja tarvetta tuhota toisia. Keskittyykö ihminen, joka oikeasti pitää itsestään paljon, toisten ihmisten tuhoamiseen? Ei. Vain ihminen, jonka mieltä myllertää suuri tuska, keskittyy pahantekemiseen. Narsisti on sisäisesti tyhjä ja onneton, ja jokainen pieni arvosteluksi tulkittava kommentti voi suistaa hänet raiteiltaan. Tuo yksi vastaaja taitaa olla aika tyhmä narsisti, koska hän kirjoitti "ettei uskoisi" jos häntä syytettäisiin narsismista, mutta toisaalta kertoi omaavansa ko. diagnoosin. Okei...
Narsismi on monimutkainen mielen sairaus, eikä siihen sovellu mikään av-palstamammojen pikatesti.
JOS taas ap haarukoi sitä, miten hänen tulisi varautua kyseisen ihmisen reaktioihin, niin kannattaa lähteä siitä, että kohde voi suuttua aika lailla, oli oikeasti sitten narsisti tai ei. Reaktiosta ei kuitenkaan siis voi tehdä mitään johtopäätöksiä, vaan kyseinen ihminen pitäisi saada suostumaan ammattilaisten tutkimuksiin - mikä voikin olla aika urakka...