Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oman uskonnon opetus on hankalaa!

Vierailija
18.05.2010 |

"Nykymuotoinen oman uskonnon opettaminen on Kuntaliiton mukaan yhä hankalampaa koulutuksen järjestäjille, kun monikulttuurisuus lisääntyy.

"Ihmisten lokeroiminen yhdessä oppiaineessa eri opetusryhmiin ei edistä yhteenkuuluvuutta, suvaitsevaisuutta tai erilaisuuden hyväksymistä", Kuntaliitto linjaa."

Helsingin Sanomat 17.5.2010

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskonnon opetusta saadaan vihdoin uudistettua!

Vierailija
2/14 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä mieltä olen ollut jo useita vuosia! Tulee todella kalliiksikin järjestää esim. 3 oppilaan ryhmissä oman uskonnon opetus ja mahdollisesti vielä kuljetella näitä oppilaita pitkiäkin matkoja uskonnon tuntien vuoksi. Kun rahaa on rajallisesti niin tämä on mielestäni täysin järjetöntä tuhlausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erillisiä oman uskonnon tunteja ei pitäisi olla koulussa. On turhaa laittaa yhteiskunnan rahoja niihin. Tällä hetkellä kouluissa opetetaan elämänkatsomustiedon lisäksi kolmeatoista eri uskontoa - eikä uskontojen määrä ole ainakaan vähentymässä! Päteviä opettajiakaan ei ole.

Kaiken kouluopetuksen pitäisi olla sellaista, että se sopii kaikille lapsille. Muunlainen opetus ei kuulu kouluihin. Seurakunnat ja kodit saavat tietysti opettaa omaa uskontoa niin paljon kuin haluavat.

Vierailija
4/14 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä mieltä olen ollut jo useita vuosia! Tulee todella kalliiksikin järjestää esim. 3 oppilaan ryhmissä oman uskonnon opetus ja mahdollisesti vielä kuljetella näitä oppilaita pitkiäkin matkoja uskonnon tuntien vuoksi. Kun rahaa on rajallisesti niin tämä on mielestäni täysin järjetöntä tuhlausta.

Vierailija
5/14 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluista ja tilalle taideaineita.

Vierailija
6/14 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska halusin, että oppis kristinopin perusteet. Nyt 3.luokalla oli eka koe, ja olin yllättynyt aihekokonaisuuden sisällöstä. Ensin oli monta sivua tekstiä, mitä uskonto on, ja eri uskontokunnista. Sitten käytiin läpi hyvin perusteellisesti 3 suurinta monoteistista uskontoa. Käytiin läpi juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin perusperiaatteet, historia, kirjallisuus, juhlat ja pyhät paikat

yms. Siellä oli mullekin uutta tietoa, esim Tanakh. Oli aikamoinen jöötti mielestäni 9 vuotiaille. Mä oletin että opskelisivat vielä tuossa iässä raamatunhiostoriaa ja katekismusta:-)

Vierailija
7/14 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluista ja tilalle taideaineita.

Taideaineet ovat ihan kivoja mutta melkoisen turhia. Kieliä ennemmin.

Vierailija
8/14 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei vakaumuksellista

Koska halusin, että oppis kristinopin perusteet. Nyt 3.luokalla oli eka koe, ja olin yllättynyt aihekokonaisuuden sisällöstä. Ensin oli monta sivua tekstiä, mitä uskonto on, ja eri uskontokunnista. Sitten käytiin läpi hyvin perusteellisesti 3 suurinta monoteistista uskontoa. Käytiin läpi juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin perusperiaatteet, historia, kirjallisuus, juhlat ja pyhät paikat

yms. Siellä oli mullekin uutta tietoa, esim Tanakh. Oli aikamoinen jöötti mielestäni 9 vuotiaille. Mä oletin että opskelisivat vielä tuossa iässä raamatunhiostoriaa ja katekismusta:-)

Vierailija
9/14 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä mä olettaisin , että 3.luokkalaislle toi oli hiukan vaikeaa. Itse opiskelin noita ylä-asteella.

Vierailija
10/14 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustuksellisia ovat. Jos eivät olisi, kaikki voisivat istua samoilla tunneilla. Opettajasta riippuu, tekeekö tunneista vielä tunnustuksellisempia vai valottaako muitakin tapoja ajatella, uskoa ja elää.

Niinhän se tuntuu olevankin Mutta kyllä mä olettaisin , että 3.luokkalaislle toi oli hiukan vaikeaa. Itse opiskelin noita ylä-asteella.

Vierailija
11/14 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin hullua jakaa lapsia koulussa vanhempien uskonnon mukaan.

Vierailija
12/14 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilalle joku kansat ja kulttuurit-kurssi ja uskonnonopetus sinne minne se kuuluukin eli kirkon ja kodin yhteyteen.

Vierailija
13/14 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnonopetus pitäisi saada pois kouluista Tilalle joku kansat ja kulttuurit-kurssi ja uskonnonopetus sinne minne se kuuluukin eli kirkon ja kodin yhteyteen.

Vierailija
14/14 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no eipä ihme että ateistinen hesari asialla

Nyt on kyse Kuntaliiton kannanotosta. Ei HS:n toimittajien mielipiteistä. Sitä paitsi eikö päätoimittaja ole todella uskovainen?