kysymys keskosen unimääristä.
minulla on kohta 4kk vanha poika, syntyi hätäsektiolla rv 36+6 1970g painoisena.
nyt kasvanut "ikätoverinsa kiinni" ja on oikein reipas poikanen..hereillä ollessaan..
tänään esimerkiksi herättiin kello 0600 ja hereillä pari tuntia, sitten nukuttiin pari tuntia, vajaa tunti hereillä ja nukahti kesken syömisen..nyt sitten nukkuu varmaankin tunnin, sitten hereillä ehkä pari tuntia, sitten parin tunnin unet..ilta-ruokailu, jonkin aikaa leikkiä ja sitten väsähtää yöunille..yöt nukkuu yhdellä heräämisellä.
kyseessä mun ensimmäinen lapsi joten kokemusta ei aivan valtavasti lapsista ole :) mutta onko tavallista että keskoset nukkuu huomattavasti enemmän vielä 4kk:n iässä kuin normaali-aikaisena syntyneet?
aion kysellä asiasta vielä neuvolasta mutta olis kiva kuulla muiden pikkuisena syntyneiden äitejä aiheesta ensin. mun neuvolan-täti on taipuvainen maalailemaan piruja seinille aiheesta kuin aiheesta..
Kommentit (2)
Moi,
Meidän neiti syntyi viikoilla 34+1. Tänään ikää 3kk, korjattu puolitoista. Meillä tyttö herää yöunilta yleensä 9. Syö ja valvoo noin tunnin, joskus jopa 2. Sitten nukkuu muutaman tunnin, syö, nukkuu taas ja syö, seurustelee jonkin aikaa (max. 2 tuntia), syö ja alkaa yöunille. Meillä siis enimmäkseen nukutaan. Nyt on alkanut enemmän valvoa. Hereillä ollessa on kyllä kovin kiinnostunut kaikesta. =) Mun mielestä kuulostaa siis ihan ok:lta. Itse en ole ollut huolissani, koska tyttö ollut terveenä ja kasvanut hyvin. Ja nukkuessahan sitä pieni kasvaakin. =)
Mulle tuli ekana mieleen, onko pojallanne rautalisä käytössä. Anemia voi joskus aiheuttaa väsymystä. Mutta oman kokemukseni perusteella voin rauhoitella, että monet keskoset tarvitsevat paljon unta - mm. juuri siihen saavutuskasvuun.
Meillä esikoinen syntyi rv 35+3 (1620 g) ja nukkui tosi paljon. Ainoa ongelma oli se, että tytölle ei kehittynyt kunnon rytmiä koko ekan vuoden aikana. Koskaan ei tiennyt, maistuuko uni vartin vai parin tunnin ajan. Täysiaikainen kakkosemme oli paljon "rytmikkäämpi" tapaus eikä nukkunut ollenkaan niin paljon.