Miten sanoa naapurin lapsille nätisti...
Siis naapurissa asuu 4v ja 6v lapset, jotka ovat suorastaan rasittavia. Ovat aina kyselemässä minne menette? miksi? kenen luo? miksi ostit limua? Onko teillä juhlat ym.ym. ja juoksevat perässä autolta meidän kotiovelle ja takasin...
Eilen he tulivat meidän aidan taakse kinuamaan, että pääsisivät meidän pihalle. En päästänyt, koska sitten ne tulee aina, enkä jaksa. Oli vaikea keksiä asiallista vastausta, kun toinen heistä kysyi "Miksei me saada tulla?" Mitä olisitte itse sanoneet tai tehneet vastaavassa tilanteessa?
Itse vastasin "ollaan niin vähän aikaa, mennään kohta sisälle".
Pidän lapsista, siitä ei nyt ole kyse. Meilläkin on vauva.
Kommentit (60)
Ihan samanlainen sinunkin vauvastasi tulee.
Kyllä omatkin vanhemmat voivat sanoa ipanoilleen, ettei naapureita mennä häiritsemään.
Mielestäni lapsillekin on vain hyvä opettaa kohteliaisuussääntöjä jo pienestä asti. Ja vanhempienkin olisi hyvä viettää lapsiensa kanssa aikaa, jos kerta aikuista seuraa pitää etsiä naapureista koko ajan, aika surullista.
ovat vain niin puheliaita että haluavat jutella vieraillekin aikuisille. Sehän nyt on Suomessa rikos.
Mielestäni lapsillekin on vain hyvä opettaa kohteliaisuussääntöjä jo pienestä asti. Ja vanhempienkin olisi hyvä viettää lapsiensa kanssa aikaa, jos kerta aikuista seuraa pitää etsiä naapureista koko ajan, aika surullista.
Sukunimi alkaa J:llä ja olet tummahiuksinen (ponnari) ja tyly tapaus. Hyvä kun kykenet juuri ja juuri tervehtimään. Itselläsi on tyttövauva, ja olette aikamoisia pilkunviilaajia kaikessa. Kaikki pitää pihanhoidosta alkaen tehdä oppikirjojen mukaan.
Hissuttelette hiljaa ja kurkitte ikkunasta meidän lasten menoa ja elämää. Teillä sitä elämää ei juurikaan ole:D :D
Noinkin nuoriksi ihmisiksi olette aikamoisen tiukkapipon oloisia. Odottakaas kun lapsiraukkanne kasvaa, miten ylläpidätte idylliänne sitten? Ei saa varmaan koskea mihinkään eikä tehdä mitään? Ettei vaan palkintopihassa mene ruohonkorret sekaisin.
ikään että käyttäytyvät siten mitä muiden lapsissa paheksuvat, yht´äkkiä asetelma muuttuukin niin että kyllähän meidän lapsi nyt saa tehdä ja kysellä!
siitäkään saisi rasittua, jos asuisi vaikka kehitysvammalaitoksen naapurissa ja lapsen tasolla olevat kehitysvammaiset tulisivat joka päivä kyselemään ja jutustelemaan ja pyytämään sitä sun tätä? Suhtautuisitte varmasti eri tavalla, koska nehän eivät ole söpöjä pikkulapsia, vaan ärsyttäviä kehareita.
Kyselyikä on luonnollinen, mutta olisi heidän vanhempiensa tehtävä neuvoa, ettei naapurilta kysellä kyseisiä asioita.
Aikuisena voit hyvinkin vastata lapselle "nyt ette voi tulla meille". Selvä "ei" ei tarvitse selityksiä eikä ole ilkeä. Nykypäivänä lapsille yritetään selittää ja perustella ihan perusasioita, joissa periaatteessa riittää aikuisen "kyllä" tai "ei".
Vastaavassa tilanteessa olisin itse vain sanonut, ettei meille nyt sovi. Kieltäytyä voi ystävällisesti mutta päättäväisesti.
ei niiden lasten tarvi naapureissa koko aikaa roikkua, vaikka "puheliaita" olisivatkin.
lapset, jotka ovat hyvin puheliaita ja sosiaalisia. Ulkona ollessa juttelevat kaikille ja tuppautuvat seuraan (esim. juuri jos jollain on vauva tai koira tms, mitä lapset rakastavat).
Asiasta on puhuttu lasten kanssa sata kertaa, mutta kun ei mene jakeluun niin ei mene. Enkä aio tämän vuoksi kieltää lasten ulkoilua, vaan suoraan sanottuna oletan kyllä, että aikuiset ihmiset osaavat tehdä lapsille selväksi mikäli kokevat lapset häiritsevinä.
Ympäristössämme asuu paljon myös muita lapsia ja suurin osa tuntuu olevan samanlaisia kuin meidänkin; puhuvat, pälättävät, seuraavat pihalla jne. Monesti joku lapsista on tuppautumassa meille leikkimään tai lähdössä mukanamme kauppaan tai muualle, silloin täytyy itse aikuisena ohjata lapsi kotiinsa YSTÄVÄLLISESTI keskustellen. Ei ole vaikea sanoa lapselle, että "nyt ei sovi vaan sinun pitää mennä nyt omalle pihallesi/ kotiisi". Ei asiaa tarvitse sen enempää selitellä tai keksiä jotain tekosyitä.
jotka keskustellen sanovat lapselle ettei seura ole kaivattua.
Mikä olikaan ongelma? Eivät turvonneet väkisin naapuriin. Eivät roikkuneet naapureissa. Opettakaa lapsillenne että eivät puhu vieraille aikuisille eikä naapureille. Voi naapurin rouva vaikka pahastua.
ei niiden lasten tarvi naapureissa koko aikaa roikkua, vaikka "puheliaita" olisivatkin.
kautta aikojen ihmiset ovat tavalla jos toisella JOUTUNEET turvautumaan toisiinsa selvitäkseen ja kasvattaakseen lapsiaan. Nykyään on ihan ylivoimaista kommunikoida metrin päässä seisovan ihmisen kanssa ymmärrettävästi. saati nähdä siinä toisessa jotain hyvää. Ootteko ikinä miettiny miksi just teidän naapurit on niin ärsyttävii ja typeriiii ja rasittaviiiii? Pieni luonnonmullistus tekis tällekin joutosakille ihan hyvää, kopsahtais perusasiat taas kohdalleen.,Kiesus mitä turhakkeita ootte.
Niinhän siinä sanottiin, olivat aidan takana ja kysyivät saako tulla. Ja kehtaavat vielä kysellä että onko teillä juhlat tulossa, hävyttömät ipanat.
Onko se nyt sulta jotain pois, jos pari sanaa sanot. Tai sanot että nyt on vähän kiire, täytyy mennä tms. Teepä ihmeessä valitus niistä naapurin hirviökersoista jotka tulevat ihan juttelemaan teidän ylhäisyydellenne.
Pipo puusta ja lelutkin jäi patterin väliin. Nuttura kiristää niin että silmät on viirulla. Voi tätä maailmaa.
mielipiteitä. Taitaa omatunto kolkutella osalla. Menkääpä ulos leikkimään lastenne kanssa.
Monta lasta ja paljon ideoita. Pitääkö aikuisen jo leikittääkin lapsia?
mielipiteitä. Taitaa omatunto kolkutella osalla. Menkääpä ulos leikkimään lastenne kanssa.
Tunnen paljon esim. Lattareita, muutaman venäläisen perheen ja olen asunut kolmessa muussa euroopan maassa, kuin Suomessa.
AP:n kaltaisia ihmisiä olen tavannut vain täällä Suomessa, en missään muualla.
Itselläni ei ole lapsia, mutta vastapäisessä paritalossa asuu yhteensä 5 lasta, iät 3 - 9v - ja he käyttävytyvät täsmälleen, niinkuin ap kijoitti omista naapurin lapsistaan.
En oikein jaksa sympatiseerata aikuista, jota niin hirvittävästi rasittaa, että joutuu vastailemaan lapsille, vaikkakin sitä "joutuisi" tekemään päivittäin. Itse en näe, enkä koe siitä höpötyksestä ja kyselemisestä minkäänmoista vaivaa; minusta se on lähinnä mielenkiinotoista ja piristävääkin.
Ap - suosittelen, että matkustaisit jokus aitasi ulkopuolelle ja katselisit maailmaa hieman avarammin. Jos et muuten, niin tee se lapsesi vuoksi.
ja tiukkaa pipoa minulta saa suurennuslasilla etsiä....
Taidanpa kasvattaa omasta lapsestani erittäin rasittavan kiusankappaleen ja tulla teidän naapuriin asumaan, niin tiedätte mistä puhun:-)
Tämä eilinen ei ollut ainoa "tapaus"..toinen lapsista on kerran tullut täysin kutsumatta, ovikelloa soittamatta meille sisälle (en muuten enää pidä ulko-ovea auki-asennossa), olin yksin kotona ja just imetin...säikähdin aikalailla.
Ajelevat pyörillä meidän pensasaidan välistä oikoen meidän nurmikon poikki ym. ym.
Yritä siinä sitten kärsivällisesti ja nätisti suhtautua..
Vanhemmat eivät puutu, vaikka ovat läsnä ja heille on sanottu.
Mutta, kiva kuulla, että edes jotkut ovat kanssani samaa mieltä. On siis toivoa, ettei kaikista lapsista tule häiriköitä.
ap
Monta lasta ja paljon ideoita. Pitääkö aikuisen jo leikittääkin lapsia?
omia lapsia 3 mutta 2 jotka leikkivät naapureitten lasten kanssa.
Vanhempien kanssa olemme sopineet "sääntöjä" milloin sopii ja milloin ei tulla pihalle. Tosin,me tulleme HYVIN toimeen....
Ja olen myös sanonut että pvkoti tätinä EN aina jaksa toisten lapsia kotonani...Näin on...enkä häpeä.
Naapurilapset tosin kyllä kyselevät kaikkea ja haluavat jutella,mutta jos en jaksa niin vastaan muutamaan kysymykseen ja sitten hymyilen vaan ja jatkan hommia. Ne sitten kyllästyy...
Voi myös NÄTISTI sanoa että nyt mulla on tekemistä,nähdään joku toinen päivä.
Kaikkea saa sanoa, mutta MITEN ratkaisee.
ja kasvaahan vauvannekin ja haluaa seuraa 3-4 v kuluttua. Voivat silloin vielä leikkiä yhdessä.
Mun lapset (nuorimmat) 8 ja kohta 11 leikkivät jopa 4 ja 5 v kanssa täällä.