Mistä aikaa lenkkeilyyn ja kunnon hoitamiseen?
Olen tavallinen työssäkäyvä perheenäiti. Työpäivän jälkeen on kaikki kotityöt,siivous ja pyykkihuolto. Sekä kaupassakäyntiä ja ruoanlaittoa. Ja taas onkin jo ilta. Ja lapsiakin pitäis ehtiä näkemään, jututtamaan. Tai vaikka kutsua kavereita kylään. Tätäkään ei kerkiä. Missä välissä olisin voinut käydä lenkillä?
Te, jotka ehditte lenkille, milloin teette sen?
Kommentit (17)
Lenkki vie aikaa tunnin verran. Itse käyn lasten iltapalan jälkeen, mies lukee iltasasun ja laittaa lapset nukkumaan.
Matka on just sopivan pitkä, 8 km suuntaan. Kesällä aikaakaan ei kulu sen enenpää kuin bussi-metro-kävely vaihtoehdolla.
Sori lipsahti. Eli mä oon ite kaheksasta neljään töissä, ja ehin kyllä ihan hyvin liikkumaan. Joskus käyn lenkillä kun lapset nukkuu niin ei oo yhteisestä ajasta pois (mies siis tietty kotona), mutta yleensä harrastan kuntoilua jumppaamalla. Ollaan miehen kanssa sovittu, että mulla on joka tiistai ja torstai klo 19 jumppa ja mies käy ite sen jälkeen salilla. Lisäksi käyn jumpassa aina viikonloppuisin lauantaina tai sunnuntaina perheen viikonloppusuunnitelmista riippuen.
Ei ne kotityöt siihen kaadu, jos äiti on pari tuntia viikossa vaikka jumpassa, ja saa mieskin tehdä osuutensa.
että en olisi lainkaan tiistaisin ja torstaisin illalla kotona, aikaa matkoihin autolla menisi 45 min suuntaansa. Lattialla lasten katsellessa telkkaria taas ei tee mieli jumpata.
Mulla on myös mies, joka on perheen toinen aikuinen.
Mulla on kolme lasta ja kokopäivätyö. Nyt lapset ovat jo vähän isompia (nuorin 7 vee), mutta mä olen jo viisi vuotta juossut.
kannattaa lenkkeillä heti kotioelta eikä ajaa suuntaansa 45 min !?
Sopivassa välissä olen jättänyt lapset miehen huomaan ja lähteny lenkille joskus siinä ennen lounasta. Tulee hyvä filis koko viikonlopuksi, kun on saanut tuon tehtyä. Viikolla käyn kans välillä sit ku mies on tullu kotiin. Joskus lasten nukkumaanmenon jälkeen (meillä menee jo 20-21 välillä nukkumaan).
Yks työkaverini käy aamuisin työmatkalla salilla, kun mies vie lapset tarhaan, kehuu kans et ihana alotus päivälle. Toinen käy ruokatunnilla mut sil onki työpaikalla oma sali. En kyllä tiedä koska sitten syö sitä lounasta!
Sitä ei voine suorittaa kotiovella ohjatusti?
Lisäksi lenkkeily sysipimeässä on minulle liikaa, ei oikein ole innostavaa kävellä keskellä ei mitään savisella tiellä.
Eihän se tietty ole yhtä tehokasta, mut kivaa, kun ollaan miltei aina niin tehty. Esikoisen kanssa kävin äiti-vauvajumpassa aikoinaan, minkä liikkeitä olen soveltanut "painojen" kasvettua. Lapset riehuu lähinnä ympärillä ja käy välillä lentokoneessa ja nosteltavina. Välillä nostelen vesipuolloja.
Olishan se aivan ihanaa kun olis se oma rauhallinen ohjattu jumppahetki, kutne oma aika muutenkin. Mut oon ajatellu, et se mitä menetän jumppani tehossa, niin palautuu toisalta siinä, että lapsille jumppa on luonteva osa arkea.
Itselleni liikunta on niin tärkeää, että siihen löytyy aikaa. Tottakai sitä on sitten muuhun vähemmän, jopa lasten kanssa oloon. Hyötyliikun kaikki mahdolliset matkat ja juoksen usein aamuisin ennen aamiaista. Ohjatussa jumpassa käyn vain kerran viikossa ja kotona on laaja skaala urheiluvälineitä. Jos haluaa maksimoida lasten kanssa olon, on kotonakin liikuttava. Jos ei huvita, niin se on sitten ihan oma valinta se.
Puolen tunnin lenkki työpäivän aamuna kaksi kertaa viikossa riittää loistavasti. Lähden liikkeelle puoli seitsemän aikaan ja olen jo seitsemältä kotona. Antaa jytyä koko päivään, suosittelen. Viikonloppuna sitten pidempi lenkki sunnuntaina aamupäivällä, kun kaikki ovat aamupuuhissaan.
Kai lähes jokainen katsoo paria sarjaa per viikko - sen ajan voi hyvin jumpata. Ja samaan aikaan voi vielä pestä pyykkiäkin :) Tämän lisäksi lenkkeilen aamuisin. Sysipimeästä on ihan turha puhua enää tähän aikaan vuodesta.
siitä saa jo hyvän perusliikunnan. Aikaakaan ei mene sen enempää kuin bussilla kulkemiseen.
Tänä keväänä en työkiireiden takia ole ehtinyt (normityöaika ei ole riittänyt töiden tekemiseen, mutta se on toinen stoori), mutta aiemmin kävin usein jumpassa ennen työpäivän alkua. Jumppa alkoi 7.15, lähdin kotoa 6.30, ja työpäydän viereen ehdin jo 8.30. Välillä käyn kuntosalilla työpaikan vieressä, lämmin on ehtinyt tulla jo pyöräillessä.
Kun vien lapsen harrastukseen, käyn sillä aikaa sauvakävelemässä. Kun vien lapsen uimakouluun käyn samalla itse uimassa. Laitan lapset pyöräilemään ja kävelen / juoksen itse samalla. Ja niin edelleen.
Kotona on crosstrainer, sillä poljen lasten mentyä nukkumaan / isän lukiessa iltasatua. Tuo onnistuu aina, joten liikkuminen ei ole kiinni muiden tekemisistä.
kuntoilet joka ilta lasten nukkumaanmenon jälkeen puoli tuntia tv:tä katsellessasi. Helppoa.
Jos sulla on mies, luulisi, että voit välillä vaihtaa lasten iltatoimet ihan ulkolenkkiinkin, tai vaihtoehtoisesti mennä lenkille heti, kun lapset on saatu petiin.
En mä ymmärrä, miten jostain kuntoilusta saa tehtyä tuollaisen ongelman: on totta, ettei kaikissa elämäntilanteissa ehdi ohjattuun ryhmäliikuntaan tai kuntosalille puolen tunnin ajomatkan päähän useita kertoja viikossa, mutta KUNTOILLA voi aina.
Kotona voi jumpata, esim. erilaisten liikuntavideoiden avulla. Kotiin voi hankkia jonkun liikuntalaitteen, jolloin kuntoilu hoituu puolessa tunnissa ilman siirtymistä mihinkään toiseen paikkaan. Ja lastenkin kanssa voi liikkua: vaunulenkeillä, vauvauineissa ja myöhemmin tavallisessa uimahallissa, polkupyörälenkeillä. Hyötyliikunnallakin pääsee pitkälle. Käytä aina portaita, älä koskaan hissiä. Pyöräile töihin, ruokakauppaan...
Kyllä sitä aina itseään ehtii ja voi LIIKUTTAA, se on sitten eri asia, voiko harrastaa juuri sitä lajia mitä haluaa.
Teette vaikka niin että parina iltana vkossa mies hoitaa lasten iltatoimet ja sinä menet lenkille. Itse löydän helpoiten aikaa aina iltaisin.