Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1,5kk ikäinen vauva hoitoon häiden ajaksi???

Vierailija
16.05.2010 |

Saamme kesävauvan ja lasketusta ajasta noin 1,5kk on yllättäen hyvän ystävän häät. Minulla ei ole mitään roolia kaasona tms, mutta häihin tottakai olisi tärkeä mennä, sekä minun että miehen. En tiedä ymmärtääkö ystäväni (ei lapsia) että siinä on pieni mutta...

Häissä ikäraja 18v eli ei lapsia. Häät ovat eri paikkakunnalla eli matkaakin tulee. Odotan esikoistani joten en vielä tiedä miten vauvasta voi edes olla erossa (imetys ym). Minun vanhempani voivat varmasti vauvan ottaa HETKEKSI.

ELi miten tällaisessa tilanteessa voi toimia? Enhän minä voi olla tuntikausia häissä, jos imetän? Ja häissä siis ajattelin olla 2-3h plus matkat eli aikaa menisi 4-5h.

Tarvittaesa isä voi jäädä kotiin hoitamaan vauvaa, mutta entä imetys? Pitääkö minun opettaa vauva tätä varten jo tuttipulloon vai miten teen?

Vai häät väliin? sekin kävisi minulle:)

Sorry tyhmyyteni... Mutta olen vielä niin noviisi näissä asioissa:D

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli 2kk. Syntyi pari viikkoa etuajassa, joten lasketusta ajasta taisi olla juuri 6 viikkoa. Olen imettänyt kaikkia lapsiani, mutta ovat saaneet myös pullosta lypsettyä maitoa, joten pienenä tuo pullosta juominen ei ole ollut ongelma. Otin juhliin mukaan pumpun tykötarpeineen ja kävin välillä juhlapaikan vessassa pumppaamassa liikoja pois. Iltapukuunkin mahduin ja oli ainakin muotoja mitä esitellä... :)Äitini tuli meille kotiin hoitamaan lapsia ja olimme poissa varmaan jotain 4-5 tuntia.

Teille suosittelisin, että kerro ystävällesi tilanne ja ettet vielä tiedä miten kykenet juhliin. Jos kaikki sujuu ok, niin varaatte juhlapaikalta hotellin. Ja joko otatte vauvan mukaan juhliin tai joku hoitaa häntä häiden aikana hotellissa. Jos matka hotellista hääpaikalle ei ole pitkä voit välillä käydä imettämässä tai sitten opetatte vauvan pullolle hyvissä ajoin. Noin pienet yleensä oppivat hyvin, vaikeuksia tulee yli 2kk vanhojen kanssa, jotka ovat jo tottuneet imemään pelkästään rintaa. Ja jos et pääse imettämään juhlien aikana, kannattaa varautua pumppaamaan, ettei mekkosi ole ihan maidossa... :)

Ja tietysti kannattaa miettiä haluatko oikeasti mennä. Eihän sinne häihin mikään pakko ole mennä, jos et ole yhtään juhlatuulella. Jos kuitenkin haluat mennä, niin vauva pärjää hyvin ilman sinua muutaman tunnin, kunhan hieman valmistaudutte etukäteen. Vertailun vuoksi: entisessä asuinmaassani lakisääteinen äitiysloma loppui useimmilta kun vauva oli 6 viikkoinen ja äidit palasivat töihin ja vauva meni hoitoon. Ja ihan normaaleita lapsia sielläkin kasvaa.

Vierailija
2/18 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on ilmoitettu ei lapsia, miten joku on niin pöllö että edes ehdottaa ottakaa lapsi mukaan.

1,5 kk vauva nukkuu 90 % ajastaan. Varatkaa hotelli paikan päältä, ota sinne äitisi ja jätä vauva äidin hoiviin, jos kerran saat apua.

Mutta jos hän hoitaa vaan hetken eikä koko häitten aikaa, soita ja sano morsiamelle ette saa lastenhoitajaa, kun et halua jättää häntä kenellekään muulle kun äidillesi. Jos morsian sanoo tässä tilanteessa voit ottaa mukaan, sitten menette.

Vieraitten pitää muistaa kenen juhlat ne on, eikä häitä muokata vieraitten tarpeiden mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko menette kaikki - myös vauva tai

jäätte kaikki kotiin. Tuon ikäistä ei mitään järkeä jättää hoitoon noin pitkäksi aikaa ilman ihan todellista syytä.

Imetyksessä on vielä sekin puoli, että jos lähtisit häihin yksin, joutuisit todennäköisesti lypsämään rintoja häissä. Ei mitenkään nautinnollista puuhaa kesäkuumalla lypsää tissejä vessassa muiden jonottaessa sinne.

Omat lapseni eivät ole huolineet tuttia eikä myöskään tuttipulloa ensimmäisinä kuukausinaan.

Vierailija
4/18 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

K-18 häihin. Lähetä kossupullo häälahjaksi.

Vierailija
5/18 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva oli 2kk. Vauva mun äidillä hoidossa. Oli jo aiemmin oppinut juomaan pullostakin, kun mun piti muutaman kerran käydä terveyskeskuksessa/sairaalassa. Ja itse asiassa jo sairaalassa toivat pullon, ennen kuin maito oli noussut, koska lapsen verensokerit olivat matalat.

Meillä meni tosi hienosti toi ilta/yö! Lapsi nukkui hyvin yöllä, paremmin kuin kotona. Itse siis imetin illalla ja sitten aamulla palasi, pullosta taisi saada vain kaksi kertaa. Ei siinä vaiheessa edes normaalisti nukkunut öitään hyvin. Ja mä itse pumppasin sitten, muuten olis ollut liian tukalat oltavat.

Ei mulla ole vaikuttanut imetykseen, jos lapsi on ollut joskus yön pois. Yöhoito on siis ollut meille ainakin helpompaa, kun lapsi nukkuu hoidossa tosi hyvin, eikä siis tiedä kauaa edes olleensa pois. Vastaavaa aikaa päivällä en olis ihan pienellä edes koittanut. Ja meillä oli siis koliikkivauva sekä imetyksen kanssa hankaluuksia. Eli aika turhaan täällä ihmiset noilla pelottelee.

Totta kai paremmin tiedät vasta, kun olet lapsen saanut ja arki on teillä lähtenyt käyntiin. Mä ehkä tekisin niin, että pistäisin lapsen ennen tuota iltaa hoitoon niin, että voisin itse mennä paikalle, jos tulee ongelmia. Sellainen koehoito. Siis totta kai olettaen, että lapsi juo pullosta. Tai sitten hoitaja mukaan juhlapaikkakunnalle, en mäkään ehkä olis uskaltanut lähteä kauemmas. Silloinhan tosiaan vois vaikka kesken lähteä käymään, jos tulis hätä.

Vierailija
6/18 |
22.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen oli 3 viikoinen kun oli parhaan ystäväni häät. Vauva oli vanhemmillani sen 4-5 tuntia mitä häissä käytiin. Oli nukkunut koko ajan. Minäkin imetin, kävin välillä kerran hääpaikan vessassa lypsämässä enimpiä pois ettei tissit ihan räjähtäneet. Itse ainakin kunnioitin sen verran kutsua ilman lapsia, etten edes sylivauvaa olisi mukaan ottanut.

Vierailija
7/18 |
22.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin pikkuinen on vasta kuukauden ikäinen.. Ainakin omani oli siinä vaiheessa vielä täysin tissitakiainen enkä voinut lähteä mihinkään ilman vauvaa, hyvä että hiukset ehti pestä. Vauva oli rinnalla _ihan_koko_ajan_ ja se tuli ekakertalaiselle tosiaan ihan yllätyksenä, miten totaalista se voi olla. Ei olisi ollut mitenkään mahdollista olla missään edustuskunnossa ja vaan näppärästi suhahtaa imettämässä ja palata mekko ojennuksessa häitä viettämään. Ehkä joillain superäideillä kaikki käy luonnostaan, mutta itselläni oli isoja vaikeuksia imetyksen kanssa muutenkin enkä olisi ollut valmis ottamaan mitään riskejä siitä, että haparoiden alkanut imetys olisi saanut takapakkia poissaoloni takia. Nyt 4kk jälkeen on jo ihan eri meininki, kun imetyskiin on saanut jotain rytmiä, mutta oli se alku sellaista kaaosta, että huhhuh.

Sanoisin varmaan ystävälleni, ettet uskalla ainakaan vielä ilmoittautua, kun et osaa sanoa, miten vauvan kanssa lähtee asiat rullaamaan. Luulisi kaverisi silloin sanovan, jos voit ottaa vauvan mukaan häihin (mikä sekin on rasittavaa itsellesi ja noloa, kun vauva kuitenkin itkee ja haluaa imeä usein). Tosin jos et aio imettää, niin isäkin voi ruokkia vauvaa pullolla.

Vierailija
8/18 |
22.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rehellinen vastaus, kiitos. Jos ei saa, niin sitten sovellat. Ensinnäkään et valitettavasti voi nyt miettiä vauvanjälkeistä elämää VARMUUDELLA tippaakaan. JOS kaikki menee "käsikirjoituksen" mukaan, niin imetät, vauva nukkuu suurimman osan ajasta jne. Mutta silti, olisi ehkä helpointa ottaa lastenhoitaja mukaan jos tulee tarve pistäytyä pikaisesti vauvan luona. Tunnin ajomatka on siinä vaiheessa aika tuskaa, jos vauva huutaa kotona etkä ole paikalla...

Mutta vauva-ajassa on sitä ihmeellistä niin paljon ja KOSKAAN ei voi tietää koliikista, nukkumisista, imetyksen onnistumisesta jne. VAIKKA toivon tietenkin, että kaikki menee sinulla hienosti, niin näitä asioita ei voi kontrolloida :-) Aina voi tietty miettiä etukäteen vaihtoehtoja.

Itse olin 10 vkoa vanhan vauvan luota poissa n. 5 tuntia, mutta illalla, joten pumppasin maidot jääkaappiin, imetin unillemenosyötön ja vaavi nukkui ekat 3,5 h ja sitten heräsi isin kanssa ihmettelemään, joi pullosta hiukan ja nukahti. Mutten tätä (juhla)menoa suunnitellut ennen kuin vasta viikkoa ennen ja lähtemisestä päätin vasta samana päivänä.

Vierailija
9/18 |
22.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan vietetään jossain baarissa, eli sinne ei todellakaan otetan edes pientä vauvaa sisään (tämä siis niille, joiden mielestä vauvan voi ottaa K18-häihin mukaan).

Sehän riippuu aivan vauvasta ja äidin voinnista. Jos vauva on "helppo", hoitaja löytyy ja vauva suostuu juomaan tuttipullosta, voi hyvin lähtä muutamaksi tunniksi häihin.

Mutta, jos asia pitää päättää nyt (siis että osallistuuko häihin), ilmottaisin etten tulisi, koska ei voi tietää millainen vauva on tai mikä on oma jaksaminen.

Vierailija
10/18 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on ajateltu, että ikäraja koskee tuonikäistä.

Vierailija
11/18 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei vauvaa saa ottaa mukaan, niin jättäisin väliin. Kaikki on tuossa vaiheessa vielä niin uutta ja ihmeellistä, ja sitä on niin vauvassaan kiinni. Mulla oli vielä maidon liikatuotantoa, joten en olisi pärjännyt ilman vauvaa pitkää aikaa. Vaikka olis minkälaiset toppaukset liiveihinsä survonut, niin maito tuli läpi. ;)

Ja tosiaan ekan kerran, kun yritin lähteä iltaa istumaan, niin vauva teki isälleen totaalisen pullolakon, vaikka oli totutettu siihenkin. Ei auttanut muu kuin lopettaa ilta lyhyeen ja palata kotiin.

Vierailija
12/18 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aion ottaa myös kesällä häihin 7kk ikäisen. Jos ystäväsi ei tajua, niin sinuna en menisi häihin ollenkaan..

Vierailija
13/18 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun häät on. TIssit vuotaa maitoa ja hyvässä lykyssä jälkivuotokaan ei vielä ole ohi. Istuminen varmaankin jo onnistuu, ainakin jotenkin. Vauvalla ei ole mitään rytmiä ja jos ei lapsia saa viedä juhliin niin aika pulassa olet.

Vierailija
14/18 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti - ei vieraat voi itse tehdä kaikenlaisisa ikärajoja tyyliin "tää on niin pieni vielä".

Minä en lähtisi 5 tunniksi pois vauvan luota (kokemuksesta tiedän, että maitoa erittyy ja erittyy ... jos ei imetä tai lypsä niin mekko läpimärkä) jo ihan siksikin, että halusin helpon lapsen ja sellaisen saa pitämällä heti aluksi kiinni rutiineista. Joo, on ällöä, mutta olen laiska.

Vierailija
15/18 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos on oikeasti hyvä ystävä, hän ymmärtää.

Tulet olemaan univelkainen ja ihan täydessä vauvaumpiossa vielä kun lapsi on n.1kk ikäinen, joten ei sinulle edes jää häistä käten paljoa.

Vierailija
16/18 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et varmaankaan voi ilman vauvaa matkustaa toiselle paikkakunnalle, jos imetys sujuu.

Itse tekisin niin, että varaisin hotellin sieltä paikkakunnalta ja isä ja vauva myös mukaan. Isä voi työnnellä vauvaa vaunuissa kirkon ajan, olet tietysti imettänyt vähän aikaisemmin.

Hääjuhlassa voi pistäytyä samalla kaavalla tai sitten niin, että isä jää hotellille lypsetyn maidon kanssa tai tuo vauvan juhlapaikalle imetettäväksi esim.

Kauaa ei näinkään voi olla, mutta etpä vamaan jaksa/haluakaan siinä vaiheessa olla kauaa erossa.

Vierailija
17/18 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

menet ilman vauvaa, tai jätät väliin.

ei variaatioita, äläkä edes kysy hääparilta poikkeuslupia...

Vierailija
18/18 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ennestään muita lapsia. Ottaisin vauvan mukaan, koska imettävää vauvaa on helppo hoivata häissä, varsinkin, jos teillä on isä mukana. Jos vauva tottuu kantoliinaan on meno aika vaivatonta ja huoletonta, ja imetys sujuu hyvin siinäkin. Mutta vaunuillakin pärjää. Itse olen ollut yksin täysimetetyn vauvan kanssa häissä, imetin huivin suojissa vähän syrjemmällä ja oli kiva reissu. Vauva nukkui vaunussa lähes koko ajan juhlapaikalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan