Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomenna sigimoidoskopia ja pelottaa.

Vierailija
16.05.2010 |

Olen huomenna sisi menossa johonkin ihmeen paksusuolen loppuosan tähystykseen ja pelottaa. Piti tänään aloittaa tuollainen suolen tyhjennys ja mitään ei saa syödä - kamala nälkä jo aamusta! Tyhjennysaineen otan vasta illasta, kun sen jälkeen kuulema vessa kutsuu ja kiva olis näin päivällä saada jotain tehtyäkin..kuinkahan heikkoon kuntoon sitä näin helteillä meneekään kun koko suolen sisältö tyhjennetään? Jaksanko aamulla edes mennä bussilla sairaalaan? Kokemuksia?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetan juoda paljon, se vie nälkääkin pois. Ja saisitko jonkun viemään sut aamulla sinne sairaalaan, niin ei tarttis pelätä että heikottaa ja vaikka pyörryt sinne bussiin? Tai taksi?

Vierailija
2/24 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiva yö tiedossa, aloita jo klo 17.00 .

Itsellä kesti 8h tyhjentyä. Minä en saanut edes vettä juoda lisäksi.

Ota sairaalaan mukaan jotain esim. hunajaa,nopeasti verensokeria nostavaa toimenpiteen jälkeen.

Ihan ok mennä bussilla aamulla, mutta miksi et mene taksilla?

Pyydä rauhoittavaa jos pelottaaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulle annettu tarkkoja ohjeita, koska suoli pitää tyhjentää, mutta itse ajattelin että illasta..en tiennyt, että siinä voi mennä noin kauan? Ehkä aloitakin jos aiemmin iltapäivästä.

Ja tosiaan ei taida löytyä ketään kuskiksi, mutta taksi voisi olla hyvä. Ja kiitti hunajavinkistä, täytyy tosiaan muistaa ottaa evästä mukaan kun eihän ne välttämättä anna sairaalassa mitään. Siellä pitää kuitenkin ohjeen mukaan olla tarkkailtavana 2-3h toimenpiteen jälkeen.

Varmaan ne antaa sen rauhoittavan, jos menee ajoissa ennen toimenpideaikaa? Muutenhan se ei ehdi vaikuttaa?

ap

Vierailija
4/24 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mun piti mennä 1 ainoa metropysäkki sinne lääkäriasemalle ja jouduin kiireellä menemään tosiaan vielä aamullakin metroaseman vessaan kun suoli tyhjentyi vielä aamullakin (+ stressistä) aivan yllättäen. Se tunne on melkein kokoajan päällä kun sen tyhjennyksen aloittaa..

Muista, että vaikka tulisi vielä aamulla suolesta tavaraa, niin lääkäri sanoi minulle että erittäin harvalla se tyhjentyy edes kokonaan ja on aivan ok, että suoleen jää tavaraa. Se on kuulemma tarkoitus vaan tyhjentää niin hyvin kuin se tyhjenee tuossa ajassa että näkyvyys on hyvä mutta älä stressaa jos ei tyhjene täysin (kuten ei minullakaan)

Vierailija
5/24 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä aineella tyhjennät? Moviprep vai Colonsteril? Juo teetä, lihalientä ja mehua lisäksi.

Vierailija
6/24 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä pitää kuulema juoda vaan 2 litraa kun sitä toista olisi pitänyt 4 litraa ja ajattelin, etten millään pystyis jos on kamalan makuista..tuossa 2 litrassakin tekemistä, kun olen luonnostani "huono juomaan" eli en pysty juomaan kuin pieniä siemauksia kerralla.

Vierailija
7/24 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisitteko vielä kertoa kokemuksista että onko miten kamala juttu ja sattuuko tutkimus? Kestääkö kauan? Olen saanut tosi vähän tietoa tästä etukäteen, kutsukirjeessäkin oli vain ohjeet tuohon suolen tyhjennykseen.

ap

Vierailija
8/24 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kielsin kaikki kandit harjoittelemasta, halusin vain oman lääkärini joten homma kesti 15min +esivalmistelut.Sain suoraan suoneen lääkettä , olisin voinut myös saada suun kautta mutta minulla oli hakija joten sain suoraan suoneen ns. ajan ja paikan vievää ainetta.

Aloita suolen tyhjennys iltapäivällä, aika höntti olo voi olla aamulla.

Vierailija
9/24 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika karseen makuista on , juo pillillä sit kun ällöää.Niin lisäksi 2l muuta nestettä. Mulla alkoi vatsa toimimaan vasta 4h päästä ekakulauksesta.Laita vettä pakkaseen, mitä kylmempää tuo neste sen paremmalata maistuu, laita jääpaloja joukkoon

Vierailija
10/24 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan niitä suuresti. Taidan aloittaa juoman litkimisen jo joskus klo 15-16 niin ehtii..yäks jo valmiiksi.

ap

Vierailija
11/24 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytin Colonsteriliä, 4l. Tyhjennys kesti n.4 tuntia. Tein sen illalla, yö meni ihan rauhallisesti. Neljä litraa juomista, mutta koko yön janotti. Se nste ei imeydy, eli jouduin yöllä käymään juomassa useita kertoja. Neste kehoitettiin juomaan kylmänä, joten illalla ja alkuyöstä oli sitten kylmä, 4 litraa viilentää oloa rajusti.

Sairaalaan menin omalla autolla, myös kotiin. Toimenpide jännitti(ei kannattais lueskella netistä kertomuksia etukäteen!), ei sattunut ollenkaan, koepalojakin otettiin. Tähystettiin n. 1m paksusuolta ja diagnosoitiin CU.

Vähän heikotti, mutta heti toimenpiteen jälkeen saa syödä, käyt vaan kanttiinissa ja olo kohenee.

Vierailija
12/24 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin saat taksikulut vex

Vierailija
13/24 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hyvä vinkki tuo taksilappu! Sen varmaan saa kun paperissakin lukee että saattaja tai sit taksilla eli ei sais omalla autolla kulkeakaan.

Hyvä kuulla, jos se ei satu..sitä pelkään eniten, ja onhan se kamalan nolo tutkimus muutenkin..jospa se rauhoittava auttais siinä kohtaa?

ap

Vierailija
14/24 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ihan rauhallisin mielin. Minusta se oli paljon "mukavampi" tutkimus kuin kauhukuvissani ajattelin. Asennon ottaminen ehkä kauheinta koko jutussa ja nuori lääkäripoju! En saanut kipulääkettä eikä toimenpide sattunutkaan yhtään. Ihmiset oli tosi empaattisia ja asiantuntevia. Mukana oli toimenpiteen tekevä lääkäri sekä hoitaja avustamassa. Hoitajalta tuli hyviä vinkkejä, että pitää ikään kuin piereskellä joissakin vaiheissa tutkimusta, että saa kipeää tekevää ilmaa liikkeelle (toimenpide tekee ilmaa suoleen). Se on lääkärille jokapäiväinen juttu. Saat itsekin seurata sitä näytöltä.

Älä pelkää ollenkaan!

Vierailija
15/24 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aloita tosiaan jo iltapäivästä jos juominen tekee tiukkaa. Tyhjennän työssäni lähes päivittäin vanhuksia noihin suolistotähystyksiin ja tyhjennys pyritään aloittamaan hyvissä ajoin iltapäivällä jotta hitaampikin juomari ehtii kunnolla juoda.

Tsemppiä huomiseen! :)) t 6

Vierailija
16/24 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ap

Vierailija
17/24 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi juoda kahdessa osassa, toinen litra illalla ja toinen aamulla. Jälkimmäinen tulee olla juotuna kuitenkin viim. kolme tuntia ennen tutkiusaikaa. Tuota kirkasta nestettä saa juoda ihan loppuun saakka ja pitää juoda riittävästi. ´´

Vierailija
18/24 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkimus ei kestä kauan kun on vain loppuosan tähystys. Ei tietysti ole mitään mukavaa maata tutkimuspöydällä kun toiset touhuavat peräpäässä, mutta ei oikeastaan satu. yhdessä mutkassa mulla kirpaisi, mutta auttoi kun hoitaja painoi vatsasta, sitten siitä kohdasta päästiin eteenpäin.

Tutkimuksen jälkeen on kevyt olo, henkisesti kun homma on kaiken jännityksen jälkeen ohi, ja fyysisesti kun vatsa on ihan tyhjä :)

Tsemppiä!

Vierailija
19/24 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime vuonna. Siita varoittaisin etta mulla ainakin kun suolessa oli jotain tohnaa jaljella niin laakari suihkutti siihen vetta, ja sitten kun nousin poydalta niin ne vedet ei kylla pysyneet sisalla... sanoin siita etta en pysty vetta pidatteleen mut sairaanhoitaja vaan sanoi etta mene tonne vessaan (johon oli ainakin 20m matkaa) ja siihenhan sita lattialle rupes ruikkimaan, jo tuli sairaanhoitajalle kiire tunkea paperitolloa mulle etta sita pidellen pystyin kaveleen vessaan. Suoli myos sen verran artyi toimenpiteesta etta kaikki mita soin tuli ripulina ulos, piti ottaa Imodiumit kotona etta suoli rauhoittui.

Mina en saanut laakitysta, sattuihan se jonkun verran kun ilmaa laitettiin suoleen mutta sellasta pahojen ilmavaivojen tapaista kipua ja syvaan hengitellen meni ihan mukavasti. Multa ei otettu koepaloja joten koko homma kesti ehka 5 minuuttia.

Vierailija
20/24 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittelin Movirepin ekan osan kanssa ja minkäs teen kun on niin pahaa, että alkaa yököttämään ja yhden suullisen jo "oksensin" ulos. Siis miten ihmeessä sen saa menemään alas? Vasta alussa olen ja tiukkaa tekee, kamalaa! Meneekö operaatio pilalle jos en saa juotua kaikkea?

t. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme