Siis mitä, äiti tarvitsee lomaa lapsistaan...
Erään ystäväni lapset ovat hoidossa pph:lla 7-16 yleensä ja tämä äiti on kotona. Ystäväni lapset ovat hoidossa, koska ystäväni ei ulkoile heidän kanssaan, ei ole mitään rytmiä, eivät saa sellaista ruokaa kun pitäisi, lapset saa tehdä mitä haluaa mistään ei komenneta jne.
Ystävälläni on siis nyt kaksi lasta ja kolmas syntyy syksyllä. Nämä jo olemassa olevat ovat eri isälle ja ovat isällään joka toinen viikonloppu. Tämä kolmas vielä syntymätön lapsi on uudelle miehelle, jonka kanssa ystäväni ainakin vielä seurustelee.
En kauheasti pidä tästä miehestä, koska sen vähän mitä ollaan tällä ystävälläni käyty niin hän kohtelee ystäväni lapsia eriarvoisesti ja huomaa, että pitää enemmän pienemmästä lapsesta ja isompaa ei koskaan mitenkään huomioi. Ystäväni tosin käyttäytyy aika lailla samoin.
Nyt tämä ystäväni sitten eilen totesi kun nähtiin, että hän aikoo laittaa lapsensa tukiperheeseen olikohan viikoksi vai kahdeksi kun hän tarvitsee lapsistaan lomaa. Olin hetken aikaa, että häh. Johan hällä on päivät pitkät vapaata kun lapsensa ovat hoidossa ja vielä haluaa lomaa.
Toisaalta noille lapsille on kyllä paljon parempi olla jossain missä heillä on kuri ym, koska kotona sitä ei heillä ole.
Kommentit (28)
Tässä ei ole ollenkaan keskipisteessä äidin halu lisääntyä, jota monet täällä kommentoi, vaan lapset. Heillä on äidin luona turvatonta, mutta hoidossa ja isän luona ilmeisesti turvallisempi olo.
Vaikka tiedän että tämä saattaa olla utopistista, niin kyllä isän pitäisi tapella siitä, että saa lapset luokseen. "Exä tekee kaikkensa ettei isä saisi lapsia", no voi kyynel! Joten hän alistuu - välittääkö hänkään lapsistaan? Voihan isä saada tukea vaatimukselleen pph:lta ja sinulta, vanhimman kummilta.
Anteeksi kivahdukseni, mutta pistää vihaksi lasten puolesta. Mielestäni ap toimii aivan oikein sekä kummina että ystävänä. Ystävän ei aina kuulu silittää myötäkarvaan.
Sitä vähän ihmettelin, ap, kun painotit kuria ja lasten tottelevaisuutta. Tasapainoinenkaan lapsi ei aina tottele ja alistu aikuiselle, eikä hänen pidäkään. Mutta noiden lasten elämään pitää saada parannus.
tosin ystäväni erosi näiden lasten isästä nuorimman ollessa 3kk ikäinen ja parin kuukauden päästä ystäväni jo seurusteli tämän nykyisen miehensä kanssa. Tälle isälle olen puhunut (en tiedä mitä muutakaan tehdä näiden lasten hyväksi), että hän voisi oikeasti hakea sitä huoltajuutta, mutta epäröi, koska tietää exänsä tekevän kaikkensa, ettei hän saisi lapsia, vaikka heillä olisi parempi olla isänsä kanssa. ap
kannattaisi lähteä ensin puhumaan väliaikaisesta sijoituksesta hänen luokseen, ja siitä pikku hiljaa puhua ja jatkaa vaan lapsen asumista isällään. Tuollainen äiti varmaan kohta enää edes kysele lapsen perään, ja jättää sinne suosiolla. Mutta eikös noilla kahdella vanhimmallakin ollut eri isät.. tasan ei käy onnen lahjat. Toisilla edes pieni mahdollisuus nousta kurjuudesta.
Vaikka isä häviäisikin taistelun lapsista, sillä on merkitystä. Aikuisina, kun lapset monin tavoin maksavat äitinsä välinpitämättömyydestä, heillä olisi tieto siitä, että isä sentään on yrittänyt puolustaa ja suojella heitä. Siis että he ovat olleet arvokkaita ja heidän hyvinvointinsa merkityksellistä edes isälle.
lapset ovat tarpeeksi isoja he voivat ilmoittaa itse haluavansa muuttaa isän luo. Näin he ainakin tietävät olevansa sinne haluttuja.
vaan ovat ns. lastensuojelutapaus ja ystävälläni käy perhetyöntekijä säännöllisesti, vaikkei se mitään muutosta heidän arkeensa tuo. Ja kyllä ystäväni lapset ovat olleet meilläkin usean viikonlopun hoidossa. Jos et osannut lukea niin ystäväni lasten hoidossa oloon on syy. Esimerkkinä nyt, että voi antaa kohta 4v ikäiselle purkkiruokaa, maito saattaa korvata ruoan ja iltaruoka saattaa olla leipäpala jne. Anteeks, että tein aloituksen, oli vaan pakko purkautua jonnekin. ap
Mitäpä jos tarjoaisit hänelle apuasi niin ei tarvitsisi lasten olla pph:lla. Ystävälläsi on varmasti omat syynsä siihen miksi lapset ovat pph:lla.
kuin ne makkarakeitot ja nakkikastikkeet mitä monille lapsille tarjotaan.
tottele eikä pidäkään, mutta kotona näillä lapsilla ei ole sääntöjä eikä mistään komenneta. Ei tämä ole ainoa asia, mistä olen huolissani. Lisäksi siitä, että saavatko ruokaa. Olen itse nähnyt, että näille lapsille saatetaan antaa iltaruoaksi leipäpala tai kaks ja sen jälkeen eivät saa enää mitään yleensä. Tämä vain yksi esimerkki. Luultavasti tästä johtuen syövät meillä tosi isoja määriä, esim. 2v puuroa 6-7kauhallista, päiväruokaa 5-6perunaa+kastiketta ja salaattia ja illalla mitä sit onkin niin kokoonsa nähden paljon plus väli- ja iltapala.
Viimeksi kun puhuin ystäväni lasten isän kanssa, niin hän on alkanut vakavasti harkita, että vaatisi lapset itselleen. Nytkin ovat joka toinen vkl isällään vähintään sekä viikolla parina iltana ja välillä viikolla koko päivän, jos pph sattuu olemaan kipeä tai hällä on vapaa. Ystäväni ei pidä lapsiaan yhtään enempää kun on pakko. Ja meilläkin ovat usein.
ap
Vaikka tiedän että tämä saattaa olla utopistista, niin kyllä isän pitäisi tapella siitä, että saa lapset luokseen. "Exä tekee kaikkensa ettei isä saisi lapsia", no voi kyynel! Joten hän alistuu - välittääkö hänkään lapsistaan? Voihan isä saada tukea vaatimukselleen pph:lta ja sinulta, vanhimman kummilta.
Tämä mullakin osui silmään. Vaikka miehet niin kovasti lässyttää sitä kuinka huoltajuus annetaan äidille, niin todellisuudessa eivät itse tee mitään huoltajuutta saadakseen. Raukkikset.
Seurustelin nuorempana miehen kanssa, jolla oli kolme pientä lasta exänsä kanssa. Mies päivitteli kuinka exä oli aivan pimeä, mutta kun kauhistuneena kysyin että miksei sitten hae lasten huoltajuutta, niin sanoi ettei tulisi kysymykseenkään. Pitäis läväyttää lättyyn tuollaisia isiä.
Bioisän pitäisi tapella lapset itselleen.
Akalta piuhat poikki kun tämä jota odottaa syntyy, lapsi adoptioon.
tosin ystäväni erosi näiden lasten isästä nuorimman ollessa 3kk ikäinen ja parin kuukauden päästä ystäväni jo seurusteli tämän nykyisen miehensä kanssa.
Tälle isälle olen puhunut (en tiedä mitä muutakaan tehdä näiden lasten hyväksi), että hän voisi oikeasti hakea sitä huoltajuutta, mutta epäröi, koska tietää exänsä tekevän kaikkensa, ettei hän saisi lapsia, vaikka heillä olisi parempi olla isänsä kanssa.
ap