Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsi-ihottumaa aina kesäisin?

Vierailija
15.05.2010 |

Kärsiikö kukaan muu tästä vaivasta? Itse olen kärsinyt jotain 15 vuotta atooppisesta käsi-ihottumasta, joka pahenee aina kesäisin. Viime yönäkin heräsin siihen kun raavin käsiäni.

Ja lääkärille on näytetty ja vahvempia kortisonivoiteita on saatu. Yleensä ovat aina ihan ihmeissään kun sanon vaivan pahenevan kesäisin - kesäisinhän aurinko parantaa kaikki maailman iho-oireet! Hah... No, tuo vahvempi kortisoni on ainoa, joka tuo hetken helpotuksen, mutta silti tulee raavittua ja käteni ovat loppukesästä jo aika pahan näköiset. Näin raskaana ollessa, en voi antihistamiiniakaan nauttia, vaan kutinasta on vaan selvittävä.

Onko kellään muulla ihottumaa joka juuri nyt kesän alkaessa on aktivoitunut? Miten hoidatte?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
15.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko tutkittu?

Vierailija
2/18 |
15.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi olla jotain aurinkoallergiaa tms

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
15.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee kesäisin ihottumaa ja pieniä vesirakkuloita käsien ja kaulan iholle jos olen auringonpaisteessa. Apteekista saa aurinkorasvaa joka tarkoitettu aurinkoallergiaan/aurinkoihottumaan, en nyt muista kumpi oikea nimi. Googlella löytyy kyllä lisätietoa, katso jos voisi olla sinullakin syynä.

Vierailija
4/18 |
15.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta myös pelkkä lämpö riittää, esim. pesen käteni mahdollisimman kylmällä vedellä, joka helpottaa. Kuumalla vedellä tiskaaminen (vaikka hanskat kädessä) pahentaa kutinaa. Mutta näin auringon paistaessa, siirrän käsiäni varjoon, esim. taskuun tai autoa ajaessa, pidän käsillä ratin alareunasta kiinni.

Mulle on myös tehty prick-testi kolmesti ja samoin selkään jonkin sortin allergiatesti. Selkä ei paljastanut mitään allergioita, mutta prick-testeistä löytyi eläinallergiaa hevosille, kissoille ja koirille (meillä ei ole eläimiä, mutta esim. hevosen lähelle en voi mennä). Myös joillekin ruuille, kuten kiiville, olin yliherkkä. Pientä reaktiota antoivat myös jotkut pihakasvit, oisko ollut jotain nurminataa tai ratamoa. Pihalla nenä ja silmät eivät vuoda, mutta eläinten kanssa vuotaa jossain määrin.

Tämä vain on tosi rasittava vaiva eikä tästä meinaa päästä eroon. Lääkärinkin mukaan minun on vain totuttava elämään tämän kanssa, mutta tuskaa nämä kesät kun kädet menevät ihan rikki.

Vierailija
5/18 |
15.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitan olla raapimatta, mutta se on vaikeaa ja usein vain "hieronkin" käsiä toisiaan vasten tai jotain peittoa, mutta rikki sen ihon näinkin saa. Täytyy käydäkin lukemassa tuon aurinkoallergian oireet - josko täsmäis.

Vierailija
6/18 |
15.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä ei aina näy allegia tai yliherkkyys ja monet lääkäritkin tämän kyllä myöntävät.

Vierailija
7/18 |
15.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jotkut aurinkoihottumasta kärsivät saavat oireita nimenomaan aurinkovoiteista. Tänään kun kädet olivat vähän rikki ja rasvasin aurinkovoiteella lapsiani, tunsin kuinka voide kirveli käsilläni. Suomi24:n yhdessä viestiketjussa joku oli apteekista löytänyt aurinkoivoidetta, joka oli nimenomaan tarkoitettu aurinkoihottumasta kärsiville. Voisihan noilla voiteillakin olla jokin yhteys, sillä kesäisin tulee paljon aurinkoivoiteillakin läträttyä. Tuo ainakin menee testaukseen.

ap

Vierailija
8/18 |
15.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josko jollain muulla olisi myös vastaavaa. Käsissä on siis ihottumaa ympäri vuoden, mutta näin kesän tullen äityy tosi pahaksi. Talvella on "lepotilassa", mutta esim. tiskaaminen saa kädet kutisemaan ja ihottuman aktiiviseksi.

Vierailija
9/18 |
15.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

psoriasis,(palmoplantaris pustulosis). Vuosia sitten sitä oli käsissänikin, mutta onneksi sinne ei enää tule kuin joskus jotain vesikelloja. Jalkapohjani on kohtuullisen ok talvisin, mutta kesää kohti aina pahenee, kun pitäisi alkaa vielä sandaaleja pitämään. Mutta kun aina pitää olla rasvat jalkapohjissa ja sukat.

Vierailija
10/18 |
15.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten ihan vaan herkkää lämpöurtikariaa -reagoiko iho saunassa tai kuumassa suihkussa, kylvyssä?

Vierailija
11/18 |
15.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta muuten en ole huomannut esim. saunan pahentavan. Viime kesänä, ihottuman ollessa oikein pahana, käytin suihkussakin hanskoja, jotten pesuaine ärsyttäisi lisää.

Ihottumaa on ollut siitä asti kun teinivuosina kesätöissä lutrattiin vahvoilla kemikaaleilla. Siellä meni kädet ihan piloille, mutta rahaa oli saatava. Tyhmähän minä olin. Sen jälkeen ihottuma on oireillut joskus pahempana, joskus parempana. Viime kesä oli pitkästä aikaa tosi paha.

Niin, ja näin kesäisin ihottumaa saattaa löytyä myös varpaiden päältä. Muuten varpaissa ei ihottumaa esiinny.

Vierailija
12/18 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas on kaulassa ja käsissä sama vaiva. Aina kesäisin alkaa punottaa ja kutittaa, eikä mikään auta. Rasvaaminen ei auta. Käytän hydrocortisonia sekään ei auta. En saa ottaa edes aurinkoa :(

Vierailija
13/18 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin iho tuntuu hyvältä ja "kosteutetulta" saunan jälkeen, mutta jo seuraavana yönä alkaa aina tolkuton käsien kutiaminen ja ne ihanat pienenpienet vesirakkulat ilmaantuvat sormien väleihin ja sormiin + kämmenten yläosaan. Unissani sitten raastan niitä ja aamulla kädet ovat tulipunaiset ja kirvelevät :( Jos noilla käsillä koskisin mihinkään aurinkovoiteisiin tms. niin kirvelisi takuulla ihan hulluna. En siis yhdistäisi aurinkoihottumaa ja aurinkovoiteita mitenkään toisiinsa. Ne kemikaalit siellä aiheuttavat ihoreaktioita. Kun mulla on kädet rikki, vauvojen extra sensitive -pyllypyyhkeetkin kirvelevät (mikä on btw syynä etten ikinä käytä niitä vauvalle kuin aivan kertakaikkisen pakon edessä. Taatusti kirvelee vauvankin herkkää ihoa, kun peppu aina vähän punottaa).

Vierailija
14/18 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitan olla raapimatta, mutta se on vaikeaa ja usein vain "hieronkin" käsiä toisiaan vasten tai jotain peittoa, mutta rikki sen ihon näinkin saa. Täytyy käydäkin lukemassa tuon aurinkoallergian oireet - josko täsmäis.

iho ei tykkää yhtään kasvien / mullan kanssa (en tiedä varmasti kumpi tai mikä aiheuttaa) möyrimisestä vaan nousee pienille vesikellukoille.

Vierailija
15/18 |
15.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutinaa helpottaa tosi hyvin, kun hautoo käsiä suolakeittokääreillä. Keitä keittosuolaliuosta (5dl vettä ja muistaakseni 1,5 tl suolaa) ja anna jäähtyä. Kastele puuvillasormikkaat (saa ainakin apteekista sellaisia hyviä) keittosuolassa ja laita käteen.

Tämä tehoaa mulla ainakin tosi hyvin nimenomaan niihin inhottaviin vesikellukoihin ja kokeilin näitä myös vuoden ikäisellä pojallani, jolla myös käsi-ihottuma. Auttoi hänelläkin kutinaan. Alussa käsineet tietysti vähän kirvelee, jos iho on rikki, mutta kohta helpottaa. Kääreiden pidon jälkeen laitan yleensä kortisonia tai muuta rasvaa. Aika usein olen keskellä yötäkin joutunut käsineet laittamaan, kun yöllähä kutina on juuri kaikista kovinta ja rasittavinta.

Vierailija
16/18 |
15.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutinaa helpottaa tosi hyvin, kun hautoo käsiä suolakeittokääreillä. Keitä keittosuolaliuosta (5dl vettä ja muistaakseni 1,5 tl suolaa) ja anna jäähtyä. Kastele puuvillasormikkaat (saa ainakin apteekista sellaisia hyviä) keittosuolassa ja laita käteen.

Tämä tehoaa mulla ainakin tosi hyvin nimenomaan niihin inhottaviin vesikellukoihin ja kokeilin näitä myös vuoden ikäisellä pojallani, jolla myös käsi-ihottuma. Auttoi hänelläkin kutinaan. Alussa käsineet tietysti vähän kirvelee, jos iho on rikki, mutta kohta helpottaa. Kääreiden pidon jälkeen laitan yleensä kortisonia tai muuta rasvaa. Aika usein olen keskellä yötäkin joutunut käsineet laittamaan, kun yöllähä kutina on juuri kaikista kovinta ja rasittavinta.

Täytyykin tuota joskus kokeilla. Kauanko keittosuolaliuos säilyy jos sitä tekee valmiiksi ja säilyttää jääkaapissa (olisi valmiiksi jo niin - ah! - ihanan kylmää)?

Vierailija
17/18 |
15.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollu jo kauan ongelmana ihan vastaava. Erikoisihotautilääkärin kanssa sitten viime talvena saatiin ratkaistua ongelma. Ensinnäkin; kaikkea mahdollista tuli välttää koskemasta paljain käsin: vihannesten, hedelmien yms. kuorinta, saippuat ym. pesuaineet, VESI ( turhat pesut pois, korvattiin desifiointiaineella. Kyllä, minulla vesi on pahempi kuin desifiointiaine! ) KAIKKI mahdollinen piti suorittaa hanskat kädessä. Oli äärimmäisen turhauttavaa, mutta tehokasta. Kumihanskojen alle AINA puuvillakäsineet.

Pahimmassa vaiheessa kortisoni ( Elocon ) ja hieman parempana Protopic käyttöön. Ja joka ilta nukkumaan mennessä Locobase Repair rasvaa käsiin ja puuvillahanskat yöksi. Näillä mentiin ja nyt tuloksena suht normaalit kädet ( tosin edelleen joka ilta rasvattava kädet ja laitettava hanskat yöksi...)

Vierailija
18/18 |
15.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan pöydällä jossain kannellisessa rasiassa, mut säilyy varmaan tosiaan paremmin kylmässä. Kyllä sen huomaa kun se alkaa haisemaan, jos on liian kauan ollu. Eikä niitä käsineitä kannata upottaa sinne veteen, vaan kaataa sitä vettä niiden päälle, niin ei se vesi mene likaiseksi niistä käsineistä.

Ja siivous/tiskihanskoja kannattaa tosiaan käyttää esim. perunoita kuoriessa tai tiskatessa/siivotessa, kalan ja lihan käsittelyssä ym. Ja sellaiset hanskat on parhaita, missä ei ole vuorta. Star-merkkiset on hyviä, niitä saa ainakin city-marketeista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi