Hyvät matkustajat lentokoneessa (20-50v) yksin matkustavat suomalaiset
Voisitteko ystävällisesti odottaa lähtöportilla penkeissä, ennen kuin lähtöportti avataan. Ei ole mitään järkeä tehdä hirveää kansantungosta siihen portille silloin kun portti ei vielä ole auki. Kaikki kyllä pääsevät koneeseen ja vieläpä ennalta määrätyille paikoille (se 25B siinä lipussa ei tarkoita kuppikokoa, vaan on paikkasi). Joka tapauksessa lasten kanssa matkustavat sekä muut apua tarvitsevat pyydetään jonon ohi koneeseen ennen muita, joten tungosta siihen portille on aivan hyödytöntä muodostaa ennen portin avaamista.
Lisäksi hyvää käytöstä ja suvaitsevuutta peräänkuulutetaan. Ei kuvitella, että ollaan Euroopan omistajia ja että koneessa on kaiken sujuttava kuten omassa olohuoneessa tai noin yleisesti oman pillin mukaan. Kanssamatkustajalle voidaan sanoa ystävällisesti "anteeksi, menisin vessaan" tai jopa "excuse me, I'd like to go to toilet" mieluummin kuin hypätä pystyyn ja murhata katseellaan se käytäväpaikalla oleva sanaakaan sanomatta ja vieläpä hermostua siitä, ettei kanssamatkustaja ymmärtänyt ensimmäisellä sekunnilla mitä oikein halusit.
Kanssamatkustajan kanssa voi myös jopa small-talkata matkalla, jos oikein repäisee.
Turha on myös suuttua siitä, että päivällisen jälkeen kun mielisit nukahtaa, niin joku niistä kamalista lapsiperheistä päästää itkun. Olisit ottanut korvatulpat mukaan jos ääni häiritsee. Älä myöskään heitä murhaavia katseitasi näihinkään matkustajiin.
Jos me kaikki noudattaisimme näitä ohjeita, niin kaikkien lentomatka voisi sujua leppopisammin.
Kommentit (27)
reppu mahtuu sinne vallan mainiosti.
sen kyllä jonnekin jos ei tilaa pääsi yläpuolella ole.
Tai onko suomalainen tai muunmaalainen?
jos olen ollut shoppailureissulla. Matkustan lähes ainoastaan reittilennoilla, joissa on paljon business-ihmisiä. Jotka ajan säästämiseksi matkustavat vain käsimatkatavaroiden kanssa. Jos jäisin vikaksi, en saisi laukkujani mahtumaan mihinkään.
Jos otan sisään vaan repun, menen suosiolla vikana. Yleensä siinä vaiheessa on yläkerta jo täynnä, mutta siinä vaiheessa kun alan reppuani sinne änkemään, joku huutaa kaukaa siellä on mun taulu. Kysyn otatko taulusi syliin vai mitä tehdään, koska tämä on mun paikka ja reppuni menee tänne.
Myös hyvin, hyvin usein ihmiset tuovat puolitäysiä laukkuja, jotka pullottavat ilmaa. Kukaan ei uskalla laittaa laukkua sinne, mutta minä laitan.
Tuollaisessa "siellä on mun taulu" tilanteessa: "No habla finlandese, Senor!" ... ja reppu lentää lokeroon voimalla!
"Voisitteko ystävällisesti odottaa lähtöportilla penkeissä, ennen kuin lähtöportti avataan. Ei ole mitään järkeä tehdä hirveää kansantungosta siihen portille silloin kun portti ei vielä ole auki."
Monet ihmiset eivät halua istua ennen pitkää lentoa, koneessa voi sitten istua paikallaan ettei vie tilaa käytävillä niiltä taaperoilta, joiden on tärkeää päästä kirmailemaan!
"Kaikki kyllä pääsevät koneeseen ja vieläpä ennalta määrätyille paikoille (se 25B siinä lipussa ei tarkoita kuppikokoa, vaan on paikkasi)."
Tuskinpa kukaan koneesta jäämistä pelkääkään. Ja tuskinpa kenenkään rinnanympärys on 25cm.
"Joka tapauksessa lasten kanssa matkustavat sekä muut apua tarvitsevat pyydetään jonon ohi koneeseen ennen muita,"
Ymmärrän kyllä että liikuntaesteiset tai vanhukset voivat tarvita apua mutta mitä ihmeen apua lapsien kanssa matkustavat tarvitsevat???
"Lisäksi hyvää käytöstä ja suvaitsevuutta peräänkuulutetaan. Ei kuvitella, että ollaan Euroopan omistajia ja että koneessa on kaiken sujuttava kuten omassa olohuoneessa tai noin yleisesti oman pillin mukaan."
Aivan, sitä samaa voisi myös toivoa sinulta. Olisihan se kivaa jos kaikki toimisivat haluamallasi tavalla mutta kun niin se maailma ei toimi...
"Kanssamatkustajan kanssa voi myös jopa small-talkata matkalla, jos oikein repäisee."
Toki, jos siltä tuntuu. Mutta onneksi siihen ei ole pakkoa. Lentomatkustaminen on monille nykyisin aivan yhtä arkista kuin esim paikallisbussilla kulkeminen. Edellytätkö myös em kulkuvälineessä small talkia vierustoverin kanssa?
"Turha on myös suuttua siitä, että päivällisen jälkeen kun mielisit nukahtaa, niin joku niistä kamalista lapsiperheistä päästää itkun. Olisit ottanut korvatulpat mukaan jos ääni häiritsee."
Niin, kyllä se rupeaa suututtamaan jos koko lapsiperhe itkeskelee... Kaikkihan tajuavat että lapsi saattaa hermostua ja itkeä. Mutta on olemassa myös lapsiperheitä, joissa itkuun ei reagoida nopeasti ja oikein edes lentokoneissa. Lentokone on pieni tila ja siellä tulisi ottaa muut huomioon, myös ne lapsettomat matkustajat.
"Jos me kaikki noudattaisimme näitä ohjeita, niin kaikkien lentomatka voisi sujua leppopisammin."
On hienoa, että olet nähnyt näinkin paljon vaivaa miettiessäsi lentomatkustamisen ongelmia. Olisi hienoa myös, jos olisit syventynyt asiaan muiltakin kannoilta kuin vain omaltasi. Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu suuri henkilökohtainen tila. Sen takia lentomatkustaminen on meille hankalaa. On vaikea kestää sitä, että joutuu päästämään "intiimille" alueelleen (tässä tarkoitan sitä ojennetun käsivarren etäisyyttä) vieraita ihmisiä pitkäksikin ajaksi ja myös kestämään suurempaa määrää lähistöllä ilman mahdollisuutta poistumiseen. Useimmat meistä ahdistuvat lentokoneessa varsinkin jos lähistöllä on itselle vierasta käytöstä edustava henkilö (esim lapsiperhe, etelämaalaisen vilkas ja small talkkaava tai vaikkapa alkoholia liikaa nauttinut) Koska koneesta ei pääse pois, on vain yritettävä kestää. Ja sinä, hyvä ap, varmasti tarkoitit naiiveilla ohjeillasi hyvää mutta tuskin viestisi kenellekään mitään uutta antoi. Kunhan sait ilkeiltyä, eikös vaan?
T: liikematkustaja, lomailija ja myös lapsiperheen kanssa matkustaja
Tosin olen lentänyt vain kotimaassa.
Ja sinä, hyvä ap, varmasti tarkoitit naiiveilla ohjeillasi hyvää mutta tuskin viestisi kenellekään mitään uutta antoi. Kunhan sait ilkeiltyä, eikös vaan?
T: liikematkustaja, lomailija ja myös lapsiperheen kanssa matkustaja
[/quote]
En nyt sanoisi että ilkeiltyä, puhdasta pätemisen tarvettahan tuo oli. =)
En nyt sanoisi että ilkeiltyä, puhdasta pätemisen tarvettahan tuo oli. =)
ja hankaloittaa omaa istumista???
Kyllä minä ainakin haluan jalkatilan JALOILLENI! Siksi kannattaa olla ajoissa että oma laukku mahtuu ylös.
Joillakin paikoilla on muuten penkin alla viihdekeskuksen osia, joten sinne ei edes jalat kunnolla mahdu.
reppu mahtuu sinne vallan mainiosti.
jos et osaa olla häiritsemättä muita! Rääkyvän pienen lapsen paikka ei ole lentokoneessa.
Itse peräänkuulutat suvaitsevaisuutta mutta missä oma suvaitsevaisuutesi?
Kaikkien muiden pitäisi käyttäytyä niin kuin SINÄ haluat etkä halua hyväksyä muiden erilaista käytöstä.
Lisäksi hyvää käytöstä ja suvaitsevuutta peräänkuulutetaan. Ei kuvitella, että ollaan Euroopan omistajia ja että koneessa on kaiken sujuttava kuten omassa olohuoneessa tai noin yleisesti oman pillin mukaan.
ja menen aina koneeseen viimeisenä. Ei ole mitään järkeä tunkea lasten kanssa koneeseen 15 minsaa ennen muita, silloin ne lapset on varmasti koko hommaan kypsiä jo ennenkuin kone on ilmassa.
AJattelin ensin, että on ap vähän heikon foorumin tuolle kohderyhmälle valinnut (20-50 vlapsettomat) mutta kummallisen lapsiperhevastaista porukkaa löytyy vauva-lehden palstalta!
Miksi lapsen kanssa pitäisi päästä koneeseen ensin? No ehkäpä juuri siksi, että sitten saisi järjestletyä ne tutit, rievut, pullot, lelut yms. käden ulottuville niin, että niillä saa nopeasti käyttöön tarvittaessa ja itkuakin tulee vähemmän.
Itse en ole tosiaan alle 1 v kanssa koskaan päässyt koneenseen ensimäisenä. Perhesuhteiden vuoksi oelmme aina matkustaneet paljon.
Siis Heathrow'lla löytää aina Finnairin lähtöportin ihan sillä perusteella, että siellä on käsittämätön huonokäytöksistä porukkaa. Kukaan ei anna tietä ja ilkeimmät jopa kampittavat.
Samaa ihmettelen minäkin:miksi sinne pitää ryysiä koneeseen istumaan ahtaasti kun voi istua mukavasti ja tilavasti portilla.
Ja jos on saanut matkatavart portille asti mukaan, niin ne saa kyllä koneeseenkin. Sen vuoksi ei tarvitse kiilata mummoja ja pikkulapsia sivuun.
että joutuu tavaransa laittamaan ruumaan kun ne ahneet lapsiperheet on valloittaneet muidenkin ylähyllyt!
Siis Heathrow'lla löytää aina Finnairin lähtöportin ihan sillä perusteella, että siellä on käsittämätön huonokäytöksistä porukkaa. Kukaan ei anna tietä ja ilkeimmät jopa kampittavat.
Samaa ihmettelen minäkin:miksi sinne pitää ryysiä koneeseen istumaan ahtaasti kun voi istua mukavasti ja tilavasti portilla.
Ja jos on saanut matkatavart portille asti mukaan, niin ne saa kyllä koneeseenkin. Sen vuoksi ei tarvitse kiilata mummoja ja pikkulapsia sivuun.
Tuohon en ole ikinä törmännyt. Sen sijaan monta kertaa siihen, että liikamatkustajat yrittävät saada läppärin, trolleyn ja pukupussin käsimatkatavaroihin. Ja trolley suurin mahdollinen.
Suomalaisten käytös on kaiken kaikkiaan moukkamaista niinkuin ap kirjoittikin. juuri nuo murhaavat katseet ja tunkeilu.
itse menen suosiolla viimeisenä koneeseen, mutta aina on käynyt niin,että laukkuni ei enää mahdu muualle kuin jalkoihin.
Neukkula, siella koneeseen tuotiin kanahakitkin.
jos olen ollut shoppailureissulla. Matkustan lähes ainoastaan reittilennoilla, joissa on paljon business-ihmisiä. Jotka ajan säästämiseksi matkustavat vain käsimatkatavaroiden kanssa. Jos jäisin vikaksi, en saisi laukkujani mahtumaan mihinkään.
Jos otan sisään vaan repun, menen suosiolla vikana. Yleensä siinä vaiheessa on yläkerta jo täynnä, mutta siinä vaiheessa kun alan reppuani sinne änkemään, joku huutaa kaukaa siellä on mun taulu. Kysyn otatko taulusi syliin vai mitä tehdään, koska tämä on mun paikka ja reppuni menee tänne.
Myös hyvin, hyvin usein ihmiset tuovat puolitäysiä laukkuja, jotka pullottavat ilmaa. Kukaan ei uskalla laittaa laukkua sinne, mutta minä laitan.