Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mielipiteitä; laitanko 1v 3kk lapsen hoitoon syksyllä?

Vierailija
14.05.2010 |

Alunperin olen ilmoittanut töihin että palaisin 1.9. Lapsi joka täyttää kohta vuoden on kuitenkin todella kiinni minussa ja arka. En tiedä miten hän selviäisi/viihtyisi hoidossa. Olemme hakeneet kuitenkin perhepäivähoitajaa mutta ainahan on mahdollisuus että meille tarjotaan vain päiväkotia. Ongelma on myös se että hoitopäätöksen saa vasta n. 1kk ennen töideni alkua, jos siis meille tarjottaisiin vain pk:a niin olisi kai liian myöhäistä ilmoittaa töihin etten tulekaan.

Taloudellisesti minulla olisi varaa olla vielä n. 3 lisäkuukautta kotona. Onko sillä iso merkitys lapsen kannalta?

Ongelmana myös se että meillä töissä fiskaalien mukaan eletään ja jos en palaa 1.9 menee koko fiskaali "hukkaan" ylenemisen, bonusten jne puolesta (kun en olisi ollut koko fiskaalia hommissa).

Mitä kannattaisi tehdä?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1vuoden 3kk ikäinen on menossa hoitoon elokuun alussa. Meillä lapsi on kuitenkin perusluonteeltaan avoin ja rohkea, joten en ole asiasta huolissani, varsinkin kun juuri saimme tietää lapsen pääsevän pieneen yksityiseen päiväkotiin kahdeksan lapsen ryhmään (1-3 vuotiaiden ryhmä, päiväkodissa vain kaksi ryhmää).

Jos sinulla on mahdollisuus jäädä vielä kotiin ja lapsen hoitoon laittaminen arveluttaa, voi olla hyvä jatkaa vielä kotona. Myös päivien pituudella ja hoitopaikan laadulla on merkitystä. Me pystymme pitämään hoitopäivät n. 5 1/2 tunnissa, joten sekin helpottaa hoitoon laittamista. Miten pitkiä päivistä tulisi? Pitkät päivät isossa päiväkodissa varmasti stressaavat ketä tahansa lasta ja pientä erityisesti. Kolmen kuukauden pidennys kotona oloon voisi tuoda paljonkin. Lapsi jo puhuisi mahdollisesti hieman enemmän ja kävely olisi varmempaa. Lisäksi muistelen, että 1,5 vuoden iässä lapsi olisi saavuttanut jonkinlaisen kiintymyssuhteen pysyvyyden ja siten kypsempi hoitoon menemiseen.

Kuukausilla voi toki siis olla tärkeä merkitys, mutta lapsesta ja hoitopaikasta ja -ajasta riippuen hoitoon menokin voi sujua ihan hyvin.

Vierailija
2/11 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa ikävaiheessa silläkin on jo iso merkitys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki voisin vielä miettiä sitä työn aloittamista, jos olisit ne 3 kk vaikka puolipäiväisenä, niin aloituksesta ei tulisi liian rankkaa.

Syksyllä kuitenkin alkavat kaikki ryhmät 3 kk päästä saat paikan jostain ylijäämäpäiväkodista.

Vierailija
4/11 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene lasteni edelle. Jos ruoan saan vaikka edes kitkutellen pöytään, niin rahalla ei ole elämässäni mitään merkitystä. Tittelit tai muut ei hetkeuta suuntaan eikä toiseen.

Menetettyä aikaa lasteni kanssa en saa koskaan takaisin.

Vaikka olen koulun alkamiseen asti olut koton lasten kanssa, sekin aika on aivan liian lyhyt!

Vierailija
5/11 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanovan, että katuisi kotona vietettyä aikaa, kun lapset pieniä. Päin vastoin, lähes jokainen, joka on vienyt lapset pienenä hoitoon, sanoo, että se oli liian varhain. Toki olosuhteiden pakosta, mutta jos voisivat muuttaa asian jälkikäteen, olisivat olleet pidempään kotona.

Vierailija
6/11 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja (kirjaimellisesti) roikkuu minussa tuntikausia joka päivä. Näin ollen luulen että hänelle hoitoonmeno olisi todella paha paikka. Olen yrittänyt saada miestäni jäämään vuorostaan kotiin (kun alallani olen jo aika pahasti pudonnut kelkasta oltuani 1,5 fiskaalia poissa). Pelkään että minut irtisanotaan jos olen pidempään poissa kun meillä on firmassa mentaliteetti että ylennys tai ulos. Ja ylennystä kun nyt en voi saada niin...

Todella vaikea päätös siis. Kiitos asiallisista kommenteista.

Ja hoitopäivistä tulisi vähintäänkin 7h.

ap

Vierailija
7/11 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanovan, että katuisi kotona vietettyä aikaa, kun lapset pieniä. Päin vastoin, lähes jokainen, joka on vienyt lapset pienenä hoitoon, sanoo, että se oli liian varhain. Toki olosuhteiden pakosta, mutta jos voisivat muuttaa asian jälkikäteen, olisivat olleet pidempään kotona.

kadun kovasti vaikka silloin olin niin varma itsestäni.

Vierailija
8/11 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan siksi, että kolme kuukautta on lapsen elämässä pitkä aika, ja siinä toi pahin vierastamisvaihe ehtii mennä ohi. Ei sun ura voi kaatua kolmeen kuukauteen. Muista että sekin on sulle meriitti, että saat maineen äitinä joka rohkeasti miettii lapsen etua.

Vierailija
9/11 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

komppaan sitä joka sanoi, ettei ole koskaan kuullut kenenkään katuvan kotona vietettyä aikaa. Tapasin viime viikolla työkavereitani joilla osalla lapsia. Olin täysin yllättynyt, kun siinä saunan ja siiderin myötä nämä alkoivat tilittää sitä kuinka eivät olleet/eivät voineet olla lapsensa kanssa kotona niin kauan kuin olisivat halunneet. Osan lapset on jo isoja, mut silti noiden äitien tunnereaktio tähän asiaan oli edelleen voimakas. Aivan kuin he vielä kymmenenkin vuoden jälkeen surisivat sitä!

Vierailija
10/11 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten haette hyvissä ajoin hyvään hoitopaikkaan ja jompikumpi tekee osittaista hoitovapaata ja limitätte muutenkin työnne.

Vierailija
11/11 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi, niin kumman luulisit hänen valitsevan: päivän kanssasi kotona vai vähintään seitsemän tuntia päivässä vieraan tädin ja lapsilauman keskellä? Mielestäni mikään ei voi korvata äidin syliä, ellei perheessä ole mielenterveys- tai päihdeongelmia yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi