Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuri takaisin kouluihin ja koteihin!

Vierailija
13.05.2010 |

Lueskelin tuossa uutisia netissä seikkailessani ja liian usein silmiin osui alaikäisten tekemät rikokset, varkaudet, rattijuopumukset ja raiskaukset. En itse ole vielä edes kolmea kymmentä mutta silti pelottaa "vanheta" tällaisessa maailmassa. Mitään eikä ketään kunnioiteta, ei toisen omaisuutta ei mitään, ei kunnioiteta vanhempia ja koulussa oleva oppivelvollisuus on ihan vitsi. Mikä näitä nykynuoria vaivaa? Ei mulla olis tullut mieleenkään uhkailla opettajaa väkivallalla jos sain rangaistuksen omista hölmöilyistäni. Pitäisikö ruumiillisen kurituksen uhka saada takaisin koluihin niin, että opettaja olisi oikeasti kova auktoriteetti jota TOTELTAISIIN, ei olisi muuta mahdollisuutta?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mietiskellyt miten tähän maailman menoon saataisiin joku tolkku. Itse olen vielä nuori, 22, mutta eipä tullut 12 vuotta sitten haistateltua kaupan tädille kun tultiin häätämään kaupan nurkilta pois.

Tenavat pomppii silmille ja puhe näihin ipanoihin ei todellla tehoa ja näköjään kaikki vanhemmat ei välitä.

Siskoni työpaikalla nuoret kävivät kusemassa limumukeihin, ruuvasivat pöytälevyt irti ja mitä kävi kun seuraavat asiakkaat tulivat pyötään ja nojasivat pöytään? Saivat kuset päällensä. Vartijat antoivat nulikoille porttikiellon koko kauppakeskukseen ja heidän vanhemmat sitten soittelivat että "Ei voi antaa porttaria, nuoret on nuoria!!"

Vierailija
2/15 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohtuudella, heti rapsahtaa syyte. jos ääntään nostaa, niin heti leimataan huonoksi vanhemmaksi tai epäpäteväksi opettajaksi. jos viet kädestä pitäen möykkäävän oppilaan käytävään tai kotona omaan huoneeseensa rauhoittumaan, niin sitä pidetään retuuttamisena ja henkilökohtaiseen koskemattomuuteen kajoamisena.

mut samaa mieltä olen ap:n kanssa, että kuri ja auktoriteetin puute vaivaa niin kouluja kuin perheitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluissa olisi edelleen kuri, jos vanhemmat sen sallisivat. Onneksi tietyt lakipykälät sallivat tiettyjä kuritoimenpiteitä koulussa, mutta hankalaa on. Lapset opetetaan kotona siihen, että muita ihmisiä -ei edes aikuisia- ei tarvitse kunnioittaa. Lapsilla on nykyisin kyllä oikeuksia mutta ei enää velvollisuuksia, harmi.

Vierailija
4/15 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtajat nähdään inhottavina päsmäreinä, ei siedetä johtajuutta. Auktoriteetit inhottavat ihmisiä jo pienestä pitäen, mistä tämä kaikki kumpuaa?

Vierailija
5/15 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienten poikien yleinen huvi oli tuhota linnunpesiä, lapsia (ja käytännössä aikuisiakin) sai lyödä eikä se ollut laitonta, ja esimerkiksi koulukiusaamista ei ollut olemassakaan, koska sitä ei tunnustettu, vaan nähtiin päin vastoin tärkeänä kasvatuksellisena keinona ylläpitää ryhmäkuria ja opettaa lapsille, että pitää olla kuten muutkin. Ei ne mitään enkeleitä ole ihmiset olleet ennenkään, vaatimukset on olleet vain löysemmät.

Vierailija
6/15 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohtuudella, heti rapsahtaa syyte. jos ääntään nostaa, niin heti leimataan huonoksi vanhemmaksi tai epäpäteväksi opettajaksi. jos viet kädestä pitäen möykkäävän oppilaan käytävään tai kotona omaan huoneeseensa rauhoittumaan, niin sitä pidetään retuuttamisena ja henkilökohtaiseen koskemattomuuteen kajoamisena.

mut samaa mieltä olen ap:n kanssa, että kuri ja auktoriteetin puute vaivaa niin kouluja kuin perheitä.

ihan hullujen hommaa.Meillä on kuri lapsilla sanokaat mitä sanotte ja pysyy!Ja ei ole traumoja heillä, iloisia puheliaita lapsosia.Muut lapset riehuvat eivätkä osaa keskittyä ja syykin selvä ei kuria.

Vierailija
7/15 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi ehkä parempi, jos olisi vielä jonkinasteista "herranpelkoa", tai siis opettajia, poliiseja, vanhempia ym. kunnioitettais ja vähän pelättäiskin. Mä kyllä myönnän, että mieli tekis pistää jonkun pikkupilttiä päin näköä, kun haistattelee mulle kaupan ovella, kun en suostunut hakemaan tupakkaa tai siideriä kaupasta tälle. Kerroin kyllä hänelle, että äitinsä on varmasti ylpeä noin hienosti kasvatetusta yksilöstä..

Vierailija
8/15 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän päälle vielä se, että vanhemmat ovat töissä eivätkä ehdi seurata missä lapsi menee ja mitä tekee.

Luulen muuten, että jos aloitettaisiin kouluissa taas opettajien teitittely ja sukunimen käyttäminen, kiroilusta ja epäkunnioittavasta puheesta rapsahtaisi jälki-istuntoa, niin alkaisi heijastua muuhunkin käyttäytymiseen.

Mutta kyllähän kodin pitäisi olla pääosassa ja opettaa oikea ja väärä.

Vierailija
9/15 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu osaisi hoitaa hommansa ja hoitaisikin, mutta ongelma on kodeissa. Oppilaiden käyttäytyminen heijastaa lähes suoraan vanhempien käytöstä. Huonoa käytöstä ja itsekkyyttä oppilaassa ei enää ihmettele, kun tapaa oppilaan vanhemman. Tämä on vaan fakta ja siitä ei pääse mihinkään. Eri asia ovat sitten sairaat tai kehityshäiriöiset lapset.

Arvatenkin nyt kaikki kasvatuksessaan epäonnistuneet Nico-Pettereiden ja Janicoiden vanhemmat ryhtyvät minua kivittämään. Se koira älähtää, johon kalikka kilahtaa!

T. Yläkoulun ope

Vierailija
10/15 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetellen olen seurannut vierestä joidenkin murrosikäisten vanhempia ja heidän "kasvatus"-tyyliään. Useat vanhemmat eivät vaan pysty ottamaan vastuuta lapsestaan. Lastensuojelutapausten lisääntyneessä määrässäkin tämä näkyy. Vaikea on sitten koulun tai minkään muunkaan tahon korjata tilannetta.

Saapa nähdä, miltä maailma näyttää parinkymmenen vuoden kuluttua, kun nykyiset teinit ovat kolmenkympin paremmalla puolella. Kuka ottaa vastuun tilanteesta ja mm. elättää tämän valtavan massan, joka ei koskaan tule pärjäämään kunnon töissä ja elää vain yhteiskunnan tukien varassa?

Vierailija
11/15 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän päälle vielä se, että vanhemmat ovat töissä eivätkä ehdi seurata missä lapsi menee ja mitä tekee.

Luulen muuten, että jos aloitettaisiin kouluissa taas opettajien teitittely ja sukunimen käyttäminen, kiroilusta ja epäkunnioittavasta puheesta rapsahtaisi jälki-istuntoa, niin alkaisi heijastua muuhunkin käyttäytymiseen.

Mutta kyllähän kodin pitäisi olla pääosassa ja opettaa oikea ja väärä.

ja vanhemmille kurinpitokoulutusta :)

Vierailija
12/15 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein rangaistuksen kiroilusta ja epäkunnioittavasta puheesta. Jälki-istunto tosin on huono rangaistus.

Vierailija
13/15 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein rangaistuksen kiroilusta ja epäkunnioittavasta puheesta.

Vierailija
14/15 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

20-vuotias ja mietin silti ihan samoja asioita kuin te! Nykyään haistatellaan minkä kerkiää ja vanhemmat ei sano mitään! Todella monet poikaystäväni 15-vuotiaan pikkusiskon kaverit on aivan kamalia!!! Mä en oli IKINÄ kehdannu sanoa mitenkään epäkunnioitettavasti kellekkään esim. kaupan tädille tai opettajalle!! Mun mielestä vanhempia kuuluu kunnioittaa ja mua järkyttää sekin kuinka nämä nuoret huutavat suoraan päin vanhempiensa naamaa että "Haista sin v****!" ja vanhemmat ei sano mitään takaisin! Mä en ymmärrä! Miten tästä voi saada enää minkäänlaista toimivaa yhteiskuntaa kun ihmiset käyttäytyvät näin? Ja mun mielestä tälläistä ei voi laittaa kyllä teineyden piikkiin, kyllä tässä on jo kyse kasvatuksesta!

Vierailija
15/15 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestuttavaa

Kyllä nykyisten nuorten toimintaan pitäisi saada pikaisesti jonkinlainen muutos! Vapaa kasvatuksesta on tullut liiankin "vapaata" ja monista nuorista kasvaa elävä painajainen. Vanhempien ihmisten kunnioitus puuttuu lähes kokonaan, myös sanaa käytöstavat ei tunneta lainkaan ja nuoret luulevat voivansa tehdä niinkuin miellyttää. Eräskin päivä kuulin, kun eräs ikääntynyt rouva huomautti nuorille rumasta kielenkäytöstä asiallisesti...ja vastaus nuorilta oli: Vittu kerjäätsä turpaas? Voitte varmasti kuvitella tilanteen. Itsekin olen vielä nuori 22 vuotias mies, mutta minullakaan ei ikimaailmassa ole koskaan tullut mieleenkään puhua kenellekkään vieraalle ihmiselle noin..Pikemminkin tuli lähes teititeltyä jokaista vanhempaa ihmistä ja oven aukaisu ikääntyneelle oli itsestään selvää + tietenkin myös muut käytöstavat hallussa ovat olleet ja tulevat olemaan..Jos ikääntyneellä sattui olemaan painavat ostokset, niin autoin häntä myös kantamaan ne hänen ovelleen. Tämä kaikki oli päivänselvää toimintaa.......Herää kysymykset.=> kuinka moni nuori enää nykypäivänä toimii näin? Kantaako lähitulevaisuudessa esimerkiksi rollaattorin kanssa kulkeva ikääntynyt pikemminkin tuon nuoren reppuselässä kerrostalon ylimpään kerrokseen ja saa siitä lopulta kiitokseksi haistattelut? (No joo..Ehkä "hieman" liioiteltusti sanottu, mutta varmasti ymmärrätte pointtini) Minulla on ollut kotona kunnon kuri aikoinaan ja on kyllä pidetty huoli siitä, että ei varmasti ole epäselvää kuinka kuuluu ihmisen käyttäytyä tilanteessa kuin tilanteessa ja kuinka ihmisille puhutaan. Kuten myöskin on jo pienestä lähtien opetettu, että esim koulussa ei todellakaan kiusata ketään vaan ollaan kaikkien kaveri ja tietysti myös pidetään kiusattujen puolia...Nykypäivänä olisi kiva olla peruskoulujen seinillä kärpäsenä ja katsoa kuinka paljon koulukiusaamista siellä onkaan jota ei opettajatkaan helpolla huomaa.. Ja jotkut opettajat eivät edes välitä tai ovat kiusaajan puolella ja kiusattu joutuu kärsimään useampiakin vuosia josta hyvin äkkiä seuraa se, että pahimmassa tapauksessa kiusattu tekeekin itsemurhan....(luulisi kiusaajalle jäävän ikuinen syyllisyyden tunne, jos vain tämä nuori moista pystyy tuntemaan) Tai kiusattu rupeaakin riehumaan koulussa aseen kanssa...Tämä kaikki seurauksena siitä, että häntä on kiusattu taukoamatta useampia vuosia kenenkään tietämättä tai ei vain ole saanut minkäänlaista apua tilanteeseen..Jälleen herää paljon kysymyksiä...Joihin me tiedämme kaikki oikeat vastaukset tai jotkut nyrpistämme nokkamme pois kohti totuuksista, kun emme uskalla katsoa niitä silmiin ja hyväksyä niitä.. Tässä aiheessa on erittäin paljon mielipiteitä, herää myös paljon kysymyksiä ja kirjoitettavaa riittäisi vaikka kuinka paljon, mutta näin viimeiseksi haluan vielä esittää pohdiskelua herättävät kysymykset=> Minkälaisia näiden tämänhetkisten "elävien painajaisten" lapset tulevat olemaan.?  Onko tämä nykyään suosittu "vapaa kasvatus" niin hyvä juttu kuin oletetaan? Pitäisikö jonkinlainen kuritus sittenkin olla sallittua? Millaisessa "asemassa" sinun lapsesi on? Kun mennään hiukan kauemmas historiaa.....Kuinka moni nuori vastaan tullessa hyökkäsi ikääntyneen ihmisen kimppuun tai kysyi tältä haluaako hän turpaansa tai muuten vain haistatteli ajan kuluksi? Vaikea uskoa että yksikään nuori on moista uskaltanut historiassa tehdä, kun on auktoriteetit ja kaikki muu ollut kohdallaan. Näen jo nytten silmissä tulevaisuuden lehden pääotsikot ja jo ajatuksetkin tulevasta saavat sykkeet nousemaan ja suuren pelon.......siitä mitä tulevaisuus tulee olemaan.....Mitä sitten kun itse olen ikääntynyt ihminen ja jos olen puolustuskyvytän? Pitääkö meidän mennä tulevaisuudessa kauppaankin vartijoiden kanssa? Nykyään on myös paljon pelejä joissa tapetaan, huudellaan, ja tehdään mitä huvittaa ja näitä pelejä nykypäivänä pelaavat jo 7 vuotiaatkin...ja ikäraja suositus peleissä on K-18!  Kuinka suuri vaikutus näilläkin tekijöillä on nykyisten nuorten käyttäytymiseen? Kuinka suuret vaikutukset hän saa, kun hän pelaa kyseisiä pelejä 7 vuotiaasta asti? Onko tappajia parempi rangaista teoistaan vai olisiko parempi ehkäistä itse tappo kokonaan?  Viimeiseksi haluan myös lisätä, että en halua missään nimessä yleistää täysin huonosti käyttäytyviä nuoria....Varmasti joukossa on paljonkin erittäin hyvin käyttäytyviä nuoria joilla on arvostus ja käytöstavat kohdallaan. Saa varmasti monen ihmisen suun hymyilemään, kun huomaa nykypäivänä esim. nuoren joka on valmis auttamaan ketä tahansa apua tarvitsevaa ja puhuu ihmisille kohteliaasti/kunnioittavasti ja auttaa vanhempia ja ottaa heidän opeistaan "vaarin"

Huolestunut J 

ps. Itse olen erittäin tyytyväinen siitä, että vanhempani ovat pitäneet kunnon kurin ja näyttänyt missä on kaapin paikka jos on tarve vaatinut.. Vaikka kurikin on ollut erittäin kovaa, niin olen saanut myös paljon rakkautta. En voisi vanhemmilleni enempää olla kiitollinen heidän kärsivällisyydestään, huolenpidosta ja kovasta työstä jota ovat tehneet. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme