miten eroon oksennustautikammosta?
joka päivä ajattelen että missähän meille tänään voi tarttua tauti... haluaisin elää vähän vapaammin. Onko kellään helpottanut jotenkin "kotikonstein"?
Kommentit (5)
monta kertaa se sairastettiin. Sille ei mahda minkään, aina se ei ole kamalan paha, ja helpottaa vuosi vuodelta kun lapset kasvaa. Ne ehtii ämpärille ajoissa, ei tule sotkua. Ihan tosi, turha on ahdistua asioista joille ei voi mitään.
En ymmärrä. Kurja tautihan se on, mutta menee usein ohitse nopeasti.
eli mä olen käynyt oksennustautipelon takia kognitiivisessa terapiassa, ja se kyllä auttoi jonkin verran ja joksikin aikaa. Pelko ei tuolloin hallinut koko ajan mieltä. Terapiasta on nyt noin vuosi, mutta tämä viime talvi on ollut taas tosi vaikea. Mulla tää ongelma näyttäisi olevan erityisesti talvella/keväällä, ja syynä kai se että meillä oli pari vuotta sitten talvella ja keväällä yhteensä kolme eri vatsatautia. Ja silloin epidemiatkin on aina liikkeellä. Koomista hommassa on se, että mulla itselläni on yli 30-v. ikään mennessä ollut vatsatauti koko elinikäni aikana varmaan alle 5 kertaa, ja aina olen päässyt todella helpolla.
Mä pelkäsin päivittäin oksennustautia sen jälkeen, kun lapseni kuivui oksennustaudissa niin, että sairaalaan päästyään häneltä otettiin jo sydänfilmiä, koska hän sai rytmihäiriöitä. Lapsi pelastettiin suonensisäisellä nesteytyksellä.
Pelkäsin tautia vuoden, kunnes sama lapsi joutui taas jälleen kolmeksi päiväksi lastenosastolle suonensisäiseen nesteytykseen. Tällä kertaa osasimme lähteä sairaalaan jo 7 tunnin oksentamisen jälkeen, joten tila ei päässyt pahaksi.
Sen jälkeen panikoin vielä vuoden, kunnes saimme yhden lievän oksennustaudin.
Edelleen seuraan uutisista, milloin noroa ja rotaa on paljon liikkeellä (helmi-huhtikuussa) ja tehostan käsienpestua, mutta enää en näe painajaisia oksennustaudista, enkä jaksa enää päivittäin miettiä asiaa.
Vinkkejä kuulisin minäkin mieluusti, että miten tästä pääsisi eroon...