Työni estää lasten hankkimisen!!!
Minun työpäivät ja työmatkat on pitkiä, työajat epäsäännölliset ja lisäksi mies välillä työmatkoilla kaukana kotoa.
Ahdistavaa :(
Kommentit (56)
Sitten kun palstalla joku valittaa, että on pakko panna 10kk ikäinen vauva hoitoon 12 tunniksi joka arkipäivä, samat kirjoittajat kivittävät tuollaisen äidin välittömästi.
Vai onko tässä ketjussa sun mielestä kehoitettu ap:tä tekemään lapsi? Luepa uudelleen.
Joo, työn tekeminen 12 h päivä ja yhteiskunnan elätiksi heittäytyminen EIVÄT ole ainoat vaihtoehdot.
Suurin osa meistä tähänkin ketjuun vastanneista on jotain tuolta väliltä.ap vastaa
Jos molemmat vanhemmat ovat noin täysin urasuuntautuneita, niin ei tietenkään pidäkään hankkia lapsia. Kyllä tässäkin maassa on jo ihan riittämiin niitä lapsia, joista kukaan ei huolehdi.
Ei meitä voi sanoa urasuuntautuneeksi! Yritämme saada elämämme sellaiseen maliin, että on töitä ja toimeentuloa elättää se tuleva perhe. Emme halua olla työttöminä ja yhteiskunnan elätettävinä.
Minä en tee työtä 12 tuntia päivä, vaan matkat ovat sen verran pitkät että se vie aikaa sen 10-12 tuntia.
Työpäiväni on ihan normaali 7,65 h.
Jos molemmat vanhemmat ovat noin täysin urasuuntautuneita, niin ei tietenkään pidäkään hankkia lapsia. Kyllä tässäkin maassa on jo ihan riittämiin niitä lapsia, joista kukaan ei huolehdi.
Ei meitä voi sanoa urasuuntautuneeksi! Yritämme saada elämämme sellaiseen maliin, että on töitä ja toimeentuloa elättää se tuleva perhe. Emme halua olla työttöminä ja yhteiskunnan elätettävinä.
Jos teillä on kuvitelma, että ilman noin uuvuttavaa työtahtia ei pärjää, niin teillä on hyvin vinoutunut kuvitelma tavallisesta työelämästä ja tavallisesta elämästä.
Ehkä ette sitten tavoittelekaan tavallista elämää, vaan jotain ihan muuta. Mutta silloin et voi väittää, ettettekö olisi urasuuntautuneita.
Vaan esteenä ovat pitkät työmatkat / kaukana asuminen.
Ja sulla on varmasti vielä sata hyvää selitystä sille miksi ette voi asua lähempänä tai edelleen vaihtaa sitä työpaikkaa (tai edes yrittää sitä).
Vaan esteenä ovat pitkät työmatkat / kaukana asuminen.
Ja sulla on varmasti vielä sata hyvää selitystä sille miksi ette voi asua lähempänä tai edelleen vaihtaa sitä työpaikkaa (tai edes yrittää sitä).
Onko oma, velaton talo hyvä syy?
Tai halu asua muualla kuin kehä kolmosen sisällä?
Tai halu asua sulaisten ja muun tukiverkoston lähellä?
Ja samalla ne on sun valintoja, että haluat pitää kiinni työpaikasta, talosta, ympäristöstä, lähellä asuvasta tukiverkosta, jne. Jos ne estää sua tekemästä lasta, niin et voi syyttää työpaikkaa asiasta. Onhan tuossa paljon muita asioita, jotka ovat niitä ratkaisevia syitä, että susta tuntuu, ettet voi hankkia lasta.
Mutta ehkä jossain vaiheessa vielä huomaat, että ihan kaikkea ei voi saada. Ja että itse pitää vähän yrittää järjestellä sitä elämää mieleisekseen, eikä vain valittaa, kun ei syliin tipahda uusia työpaikkoja ja velattomia asuntoja maalta kehäkolmosen sisältä.
KAIKKI nuo kriteerit täyttää.
Tietenkin nuo on hyviä syitä. Ja samalla ne on sun valintoja, että haluat pitää kiinni työpaikasta, talosta, ympäristöstä, lähellä asuvasta tukiverkosta, jne. Jos ne estää sua tekemästä lasta, niin et voi syyttää työpaikkaa asiasta. Onhan tuossa paljon muita asioita, jotka ovat niitä ratkaisevia syitä, että susta tuntuu, ettet voi hankkia lasta. Mutta ehkä jossain vaiheessa vielä huomaat, että ihan kaikkea ei voi saada. Ja että itse pitää vähän yrittää järjestellä sitä elämää mieleisekseen, eikä vain valittaa, kun ei syliin tipahda uusia työpaikkoja ja velattomia asuntoja maalta kehäkolmosen sisältä.
vaan siinä omassa velattomassa talossasi kahdestaan miehesi kanssa. On se tukiverkostokin siinä teitä tukemassa. Jonain päivänä olette sitten vanhoja, työpaikkakin saattaa mennä alta, lapsia ei ole eikä enää saada, mutta onpahan sitten se talo ja tukiverkosto. Oma valinta.
Onko oma, velaton talo hyvä syy? Tai halu asua muualla kuin kehä kolmosen sisällä? Tai halu asua sulaisten ja muun tukiverkoston lähellä?
Just sitä en halua, vaan haluan lapsia.
Mutta tilanne tuntuu niin vaikealta.
Et ole ainakaan sanonut, että olisit edes katsellut uusia työpaikkoja lähempää. Ei sen nyt luulisi niin vaikeaa olevan. Tai mies voisi katsella. Eihän teidän molempien tarvi vaihtaa työpaikkaa, riittää kun toinenkin.
Just sitä en halua, vaan haluan lapsia. Mutta tilanne tuntuu niin vaikealta.
Perheen perustaminen on myös elämäntapa valinta, joka onnistuessaan sulkee pois yhtä sun toista ja asettaa aika kovia ehtoja perheen taloudelle ja jaksamiselle.
Jos tuntuu, että voi elää mielekkään elämän ilman lapsia, ja kyllä sekin voi olla ihan mahdollista. Niin sitten voi ihan hyvin tehdä niin. Ei lapsiperheen elämä ole ainoa eläien arvoinen elämä.
Taidat olla melko tyytyväinen elämääsi nytkin?
Just sitä en halua, vaan haluan lapsia. Mutta tilanne tuntuu niin vaikealta.
elämään mukaan? Tai että asia tuntuu vaikealta sinulle ja miehellesi. Ei kaikki edes halua lapsia.
siitä pitäisi maksaa sellaista palkkaa että on varaa pitää lapsille hoitaja kotona. Jos ei, olet myynyt itsesi liian halvalla.
Minä myös teen 12-15h työpäivää ja erittäin epäsäännöllistä sellaista. Tosin aloitin vasta kun olin jo lapset tehnyt ja voin kertoa että tämä ei vaan oikein onnistu, jos ei ole toista aikuista samassa taloudessa jolla on säännöllinen työaika. Nyt joutuu lapset olemaan tuntikausia yksin kotona koska mun työpäivä loppuu silloin kun työt on tehty, oli kello sitten mitä tahansa. Jatkuvaa syyllisyyttä, lapset kärsii, minä kärsin. Ja kyllä vaan, olen 2 vuotta hakenut uutta työpaikkaa, mutta en ole saanut. Ei se oikeasti ole niin helppoa että vaan vaihtaa työpaikkaa sormia napsauttamalla.
Tessin mukaan saan palkan ja se ei paljoa ole. Olen kyllä samaa mieltä, että halvalla lähtee, mutta niin se on vaan tällä alalla.
Suurin osa meistä tähänkin ketjuun vastanneista on jotain tuolta väliltä.