Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mistä tunnistan OIKEAN supistuksen?

Vierailija
10.05.2010 |

kaveri sanoi, että supistus tuntuu menkkakivun jomotukselta potenssiin tuhat..mua jomottaa tonne ihan alas lähes koko ajan..ihan pitkin päivää, välillä nipistelee kyljistä ja välillä ihan ylävatsalta. Voiko olla laukeamaton supistus?

Tunnistaako sen tosiaan sitten kun se oikeesti iskee?

Ekaa odottelen ja koko illan yksin kotona..mies on kotona vasta 11 aikaan..la aika 18.5

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kahden synnytyksen perusteella voin sanoa, että sen vain 'tietää'. Minullakin oli harjoitussuppareita ja muutama tiukempikin ennen varsinaista synnytyksen alkua, mutta kun se sitten oikeasti alkoi ei asiasta ollut epäilystäkään. Eli jos asia mietityttää, niin todennäköisesti et ole synnyttämässä.

Vierailija
2/15 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi supistus alkaa jomottamalla ja voimistuu, ja taas vaimenee pois. Synnytyksen alkaessa tama kuvio toistuu, mita pidemmalle mennaan, sita tiheammin ne tulevat ja voimistuvat. Kun ollaan jo tosi lahella itse synnytysta, kipu on yleensa sellainen etta sen lapi ei pysty puhumaan eika siita varmasti ole epailystakaan onko se aitoa !! Sellainen kipuilu etta hiki tulee, kuin raskasta tyota tehdessa. Mutta siihen tilaan on yleensa ensisynnyttaijilla pitka matka supistusten alkamisesta. sen kun vaan muistaa etta niita tulee aaltoina, vahvistuvat huippua kohden ja taas laimentuvat, seuraavaan asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

Vierailija
4/15 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka viides raskaus ja 4. alatiesynnytys kyseessä. Olin 8 senttiä auki ja vauva syntyi alle tunnin päästä siitä kun tultiin sairaalaan. En edes meinannut päästä synnytyssaliin heti vaan laittoivat isien huoneeseen odottamaan. Siinä vaiheessa kyllä tuntui, ehkä viimiset 1,5 tuntia ennen syntymää tajus että nyt on tosi kyseessä.

Vierailija
5/15 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

illalla alko tuleen hiljaisia supistuksia,vähän niinkuin harjoitussuppareita. niitä tuli ensin 5min välein sit 3min ja kaks tuntia kun oli tätä kestänyt niin lähettiin miehen kanssa sairanlaan "varmuuden vuoksi" ja sille reissulle sit jäätiin, sairaalassa supparit sit alko oikeen kunnolla ja kyllä sillon oli koko selkä ja kyljet tulessa. eli kyllä ne sit huomaa mut kannattaa lähteä tarkastaan tilanne jos on kauan jo jatkunu.

tsemppiä tulevaan koitokseen!

Vierailija
6/15 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi kohtutulehduksessa synnytys ja kaksi käynnistettyä, joten siihen verrattuna tuo ei ollut mitään.

t. 5

Vierailija
7/15 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy tarkkailla tilannetta.

Menkoista laskettuna la olis 15.5 ja yhdessä ultrassa vauvan koko oli isompi, mitä koneen viikot näytti, että niistä päätellen voisi tulla aikasemmin kun 18.pvä.

Ap

Vierailija
8/15 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näet sen myös siitä, että kohtu muuttuu kovaksi palloksi.

Jos sulla on tasaista jomotusta, se ei liene vielä supistuksia. Mutta sinä voit soittaa synnytyslaitokselle ja kysyä neuvoa ja mielipidettä, suosittelen luottamaan siihen enemmän kuin av-palstan arvioon (jonka joudumme tekemään aika puuttellisin tiedoin...).

Onko sinulla muuten ollut yhtään verensekaista limavuotoa = limatulppa lähtenyt kohdunsuulta?

Vierailija
9/15 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta naapurissa on mamma pyöräyttänyt 4 lasta ihan vaan niin,että alapäässä tuntuu painetta :)

Vierailija
10/15 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

limaista valkovuotoa kyllä aika paljonkin, välillä oikein hulahtaa housuun mut ei mitään tulppaa ole tullut ja vuoto on ihan kirkasta.

Ap

Vierailija
11/15 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen synnytystä, mutta ainakin minulla se verensekainen lima on ennakoinut synnytystä. Merkki siitä, että kohdunkaula on avautumassa.

Vierailija
12/15 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta synnytyksen alettua ei välttämättä tiedä kuinka nopeasti etenee, joten paras lähteä sairaalaan ajoissa. Ja tosiaan, kyllä ne oikeat supistukset ovat sellaisia aaltomaisia. Minulla eivät kyllä ole olleet selkeästi säännöllisiä kuin ihan avautumisen loppuvaiheessa...

Itselläni oli varsinkin esikoista odottaessa säännöllisiä harjoitussupistuksiakin, eivät kyllä tuntuneet erityisen kipeiltä. Niiden erottamiseen "oikeista" sain synnytyslääkäriltäni seuraavan vinkin: Juo paljon vettä (nestehukka voi aiheuttaa supistuksia), käy vessassa (täysi rakko voi aiheuttaa supistuksia) ja "vaihda asentoa". Eli jos olin istumassa tai makuulla niin lähdin kävelemään ja jos kävelemässä niin huilataan. Jos ovat harjoitussuppareita, niin todennäköisesti lakkaavat. "Oikeat" supparit taas voimistuvat kävellessä. Minulla ainakin tuo ohje toimi.

Vierailija
13/15 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeastaan ainut merkki siitä että on tosi kyseessä (siis ennen kuin supistukset oli niin kivuliaita ettei voinut epäillä) oli selittämätön tarve kävellä ja liikkua.

Vierailija
14/15 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 3 synnytystä takana ja jokaisessa supistukset ovat olleet erilaisia.

Kellosta ollaan katsottu milloin kipu tulee säännöllisesti ja niin tiheästi että kannattaa lähteä synnärille.

Ne tosi kovat supistukset (jotka varmasti tunnistaa oikeiksi suppareiksi) ovat tulleet joka kerta vasta n. puoli tuntia ennen ponnistusvaiheen alkamista.

Kokonaiskestoltaa synnytykseni ovat olleet 6-20 tuntia.

Vierailija
15/15 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niille oikeille supistuksille kaikkein kuvaavin.

Harjoitussupistukset kiristää ja puristaa vatsapuolelta, mutta ne oikeat on ihan eri lajia. JOkainen varmaan kokee omalla tavallaan, mutta mulla juurikin poltteli ja tuntui myös alaselässä jomotuksena.

Yleensä ottaen voisin veikata, että kyllä sä varmasti huomaat, kun homma muuttuu todeksi. Tsemppiä ja onnea matkaan, sitten kun se aika tulee :)