Yhteiskunta pitää huolen että työnteko ei kannata!
Olen 1-vuotiaan lapsen yksinhuoltajaäiti. Olen kotihoidontuella, mutta käyn joka toinen viikonloppu töissä, jotta saan vähän vaihtelua elämääni ja että ansioluetteloon ei tule kolmen vuoden tyhjää kohtaa.
Nyt kävi sitten niin, että Kelalta tuli selvityspyyntö työssäkäymisestäni ja lapsen hoitojärjestelyistä. Lapsi on jokaikisen työvuoroni aikana ollut mummulassa kyläilemässä, eikä siis palkatulla hoitajalla. Kävi ilmi, että kuntalisän maksamisen edellytyksenä on, että toinen vanhempi hoitaa lasta kotona. Tyhmyyttäni olin olettanut, että voin viedä lapsen mummulaan siksi aikaa, kun olen muutaman tunnin töissä. Ei se sitten mennytkään ihan niin.
Koska olen lapsen ainoa vanhempi ja olen todistettavasti tehnyt vajaa parikymmentä työvuoroa 9 kuukauden aikana, enkä näin ollen ole ollut kotona lapsen kanssa vaan röyhkeästi kiikuttanut lapsen mummulaan, kaupunki lopetti kuntalisän maksamisen ja joudun maksamaan yli 1200 euroa lisiä takaisin. Miksi? KOSKA OLEN JUMALAUTA KÄYNYT TÖISSÄ! Huvittavinta tässä on, että jos olisin vienyt lapsen mummulaan ja lähtenyt ryyppäämään, kaupunki olisi maksanut kuntalisän mukisematta.
Tämä on niin käsittämätön tilanne, ei voi muuta kun nauraa. Kuntalisä on suurempi summa, kun mitä saan kuukaudessa palkkaa, joten jouduin tähän päälle vielä irtisanomaan itseni ja joudun hakemaan sossusta rahaa, että olisi varaa elää. Ihan totta hei, sossuni saa halvauksen kun kerron että minulla ei ole varaa käydä töissä ja töiden takia napsahti yli tuhannen euron lasku!
Kommentit (12)
oletko ottanut selvää, paljonko tuo kolmas oikeasti makssa teille, espoossa ainakin vain muutaman kympin.
Mä kans tuskailen, kun ei oo varaa mennä töihin. Kolmen lapsen hoitomaksuihin uppois niin paljon rahaa, että käteen jäisi vähemmän kuin nyt kotona ollessa, kun saan kotihoidontuet ja ansiosidonnaisen... JEEE!
Ja iltapäiväkerho maksaa sen 60€/kk, vain kaksi nuorempaa menis päivähoitoon...
Koskeeko toi siis kuntalisää? Kotihoidontukeenhan ei tulot tai työnteko vaikuta. Ainoastaan hoitolisään.
ei kannata ottaa kun sit kestää heti pari kuukautta että tulot tasantuu! tarkoitan jos liittonkin on maksanut, niin "hyvällä" omalatunnolla sieltä niitä saa takaisin kerjätäkkin.
Kelan saisi räjäyttää taivaan tuuliin! Ihan hullua!
Ja iltapäiväkerho maksaa sen 60€/kk, vain kaksi nuorempaa menis päivähoitoon...
Tai siis ei osattu ajatella, että vanhimman lähtiessä kouluun, hoitomaksu käytännössä kasvaa jos (ja kun melkein pakosti) ekaluokkalainen täytyy laittaa iltapäiväkerhoon. Täällä se maksaa 80 e/kk.
mutta ei koko kotihoidontukea. Se on lakisääteinen juttu, ja siihen ei tulot tai työnteko vaikuta.
Meillä kuntalisän saa, vaikka mummo hoitaa lasta, siis kunnalla jos ei lapsi ole niin OK.
Olet nauttinut rahaa, joka ei sinulle kuulu. Kyllähän Kela ja muutkin haluaa pois liikaa maksetut yms.
Pitää ilmoittaa muutokset.
Mä kans tuskailen, kun ei oo varaa mennä töihin. Kolmen lapsen hoitomaksuihin uppois niin paljon rahaa, että käteen jäisi vähemmän kuin nyt kotona ollessa, kun saan kotihoidontuet ja ansiosidonnaisen... JEEE!