Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitienpäivä ja isäinpäivä - miksi eroa?

Vierailija
09.05.2010 |

Oletteko tehneet samaa huomiota:

Isäinpäivänä puistot ovat pullollaan isiä ja lapsia - laatuaikaa

Äitienpäivänä puistot ovat pullollaan isiä ja lapsia - äidin pitää saada nukkua myöhään ja hemmotella itseään rauhassa, onhan äitienpäivä

Olen tässä parin vuoden äitien/isäinpäivänä seuraillut ja sama kuvio tuntuu toistuvan joka kerta...

Ja olen muuten äiti ja kerrankin vietin päivän isien kanssa hiekkalaatikon reunalla,

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän se syy on, miksi äitienpäivä ja isänpäivä vietetään eri lailla. Siksi isänpäivä on ISÄNpäivä (eikä isäinpäivä, kuten ap kirjoitti) ja silloin isä on pihvinsä ansainnut ja tarvitsee omaa aikaa ihan yksin, lepoa ja rauhaa ja lahjaksi taulutelkkareita, pleikkareita sun muita vimpaimia sekä koritolkulla kaljaa. Siksi ei ole ÄIDINpäivää vaan ÄITIENpäivä, jolloin äidin kuuluu riemuita niistä lasten räpeltämistä korteista ja kukista, jos niitä on jostain ojanpenkalta sattunut löytymään, ja äiti hymistelee koko päivän niille ihanille mussukoilleen, jotka minä tahansa muuna päivänä ajaisivat hänet hermoromahdukseen muttei sentään tänään, koska on äitienpäivä. Tänään on ihanaa olla äiti, vaikka taivaalta tippuisi lentokone keskelle olohuonetta.

Isä saa isyytensäkin lahjana, ulkopuolelta, äiti antaa sen hänelle. Siksi isällä on sellainen erityisasema, hän saa oman yksilöidyn päivänsä kalenteriin ja on niin tärkeä. Isä voi ihan itse valita, haluaako olla isä ja jäädä perheeseen kasvattamaan lapsiaan, vai ottaako ja lähtee. Äiti kantaa, synnyttää ja imettää lapset, äidillä ei ole valinnanvaraa. Äitiyttä ei saada ulkopuolelta, vaan se luodaan ja kasvatetaan itse omassa kehossa, ja se on niin luonnollista ja tavallista, ettei siinä ole mitään erityistä. Siksi on äitienpäivä eikä mitään yksilöityä äidinpäivää. Äitiyden ja isyyden ero on siinä, että äitiys on fyysistä (tarkoitan tällä raskautta, synnytystä ja imetystä), jo kokemuksena äitiys on fyysinen kokemus, miksei toki myös henkinen. Isyys sen sijaan on pelkästään henkinen kokemus, isä ei koskaan ole fyysisesti sidottu lapseensa.

Vierailija
2/6 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin tänään pelkkiä äitä ja lapsia yhdessä... Me oltiin kyllä liikkeellä koko perhe. VAikka tekisikin mieli viettää laatuaikaa yksin, on siihen parempiakin päiviä kuin tämä. Tämä on lapsillekin tärkeä, eli koko perheen päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eroa on se, että äitienpäivänä isä tekee ruoan. Siis äiti tekee salaatin, valmistaa vihannekset ja perunat, leikkaa pihvit ja laittaa ajoissa lämpiämään. Isä paistaa/grillaa pihvit ja avaa viinipullon.

(Ruokakin on sama aina noina juhlapäivinä. Pihviä se olla pitää isän päätöksen mukaan.)

Vierailija
4/6 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitienpäivänä äidit eivät saa odottaa kohtuuttomia mieheltä (= onnitteluja ja korttia/kukkia), joka on kolmelta aamuyöstä kontannut kotiin omassa paskassaan. Miehen pitää antaa nukkua ja äidin tulee lasten kanssa viettää laatuaikaa niin että äiti laittaa ruoat, vie lapsia ulos jne. eikä ota itseensä mitenkään. Eihän äitiä tarvitse muistaa!

Isänpäivää varten tehdään päivätolkulla valmisteluja, kaupatkin kehoittavat ostamaan herkkulisia (ja superkalliita) pihvejä isälle "joka on pihvinsä ansainnut". Äiti sitten pistää pöytään parastaan, isä juo alkoholia ja lapset pidetään kaukana isästä jottei tämä stressaantuisi. Äiti laittaa ruoat, ulkoilee lasten kanssa ja isä nukkuu/juo kaljaa.

Vierailija
5/6 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee ihan toiste päin, mutta kysyn minäkin - miksi eroa?

Isäinpäivä, isän pitää saada nukkua pitkään ja sen jälkeen koko päivä omaa aikaa.

Äitienpäivä, yksi tavallinen päivä muiden joukossa jolloin äiti tekee ihan samaa mitä muulloinki.

Vierailija
6/6 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa osa tähän ketjuun vastanneista katkeria.

Ja vietänkin mielelläni äitienpäivänä aikaa sen pienen ihmisen kanssa jonka ansiosta olen äiti! :) Omaa aikaa minä viimeiseksi äitienpäivänä kaipaan.

Ihmettelen vaan että miehelleni isäinpäivä on "isän omaa aikaa päivä" kun minusta olisi kiva että sekä isän- että äitienpäivänä toista vähän muistetaan, mutta oltaisiin ennenkaikkea yhdessä perheenä.

Parasta tässä päivässä oli se kun puolitoistavuotias poikani kesken leikin juoksi luokseni halamaan ja tokaisi "halaa äittää" (näin tapahtuu joka päivä ja silti se on aina niin ihanaa :))

Parempaa äitienpäivälahjaa en voisi toivoa.

Terveisin nro 5 (vai 6, en muista)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi