Verta ulostaessa ja paljon!!
Hui kamala, pitihän tämäkin äitienpäivä saada jotenkin pilattua...:/
Vatsaan on sattunut melko paljon koko viikonlopun ja on tullut hieman verta ulostaessa. Nyt oli koko pönttö ihan veressä...:(
hitto, huomiseen asti odotettava lääkäriin soittoa ja tuskin pääsee silloinkaan...
mitäköhän tuo voisi olla? Viimeisimmästä synnytyksestä neljä kuukautta aikaa, rupee jo pukamatkin paranemaan mutta mitä nyt... :(
Kommentit (38)
kirkasta verta tuo oli. Pönttö oli kyllä ihan veressä...:/
mä yritän soittaa paikallisen sairaalan päivystykseen ja kysyn vähän neuvoa sieltä..
ap
ensimmäisiä oireita verta ulosteessa.. mene lääkäriin tai pahenee!!! Pahimmassa tapauksessa suolen poisto tai avanne!
Krooninen paksusuolen tulehdus ensimmäisiä oireita verta ulosteessa..
uskoisin että tuossa on vuotavat peräpukamat kyseessä. Toki asia täytyy tutkia, mutta ehdit hyvin ajanvarauksella, jos muutaman päivän sisään saisit ajan.
Mulla oli siis myös, ei niinkään kipua mutta kirkasta verta tuli, pönttö ihan punaisena.
Yleensä kyllä ensioireina on ripuli (pitkittynyt, toistuva) ja vatsakivut jotka usein helpottavat ulostaessa. Vertakin kyllä ajallaan ulosteeseen ilmaantuu kun suoli kylliksi haavautuu, mutta harvoin tulehdus alkaa niin että heti vetää veriripsalle!!!
nim. colitis potilas
ensimmäisiä oireita verta ulosteessa.. mene lääkäriin tai pahenee!!! Pahimmassa tapauksessa suolen poisto tai avanne!
kyllä kuulemma voi odottaa huomiseen, kertoi erittäin "ystävällinen" naishenkilö sairaalalla...
Eli huomenna aamulla on soitettava heti klo kahdeksan oman piirin ajanvaraukseen, missä kukaan ei ehdi koskaan vastata, kun kaikki soittaa aina samaan aikaan. En saa tietenkään aikaa omalle lääkärille, koska vaiva on ihan muuta, kuin yleislääketieteellinen..Ihanaa..
Yksityisten lääkärien himmastoja katselin, 20min 80 euroa.
On se kallista sairastua nykyään... :/
ap
mutta ei siitä sen enempää, oli ehkä joku sisäisempi pukama revennyt ulostaessa tms. En käynyt lääkärissä ja tapauksesta on nyt jo vuosia ja olen ihan ok.
Että, sitä vaan, että satunnaisesti semmoistakin voi sattua ilman vakavampaa oiretta.
tuo juuri olisi omalääkärin/yleislääkärin ensin katsottava vaiva! Vaadit vaan sinne aikaa. Laittaa sitten lähetteen jatkossa peräsuolen tähystykseen tarvittaessa. t. tk:n omalääkäri
Kävin lääkärissä ja pukamat oli syynä.
Verta tuli paljon silleen tippumalla..
Mutta valitettavasti veri voi olla merkki myös vakavammasta taudista, joten on hyvä käydä lääkärillä tarkastuttamassa asia.
Aamulla soittelet ja varaat aikaa, ja kerrot että sairaalasta kehotettiin tekemään niin.
Parempi tarkistaa nyt että kaikki on kunnossa, ettei jää joku ikävä asia tutkimatta. Todennäköisesti kaikki on kunnossa, ja vaiva on vain peräpukamat, mutta better safe than sorry.
Eihän se ole kiva mennä peppuaan esittelemään, mutta parempi lohduttautua, että lääkäri uransa aikana näkee aika monta takapuolta... :)
Tsemppiä!
Veri on niin värjäävää, ettei sitä tarviste kovinkaan paljoa joutua veteen kun värjää koko pöntön ihan punaiseksi... Samoin roiskuessaan pöntön kosteisiin reunoihin. Eli tuskin ap on kuivumassa tyhjiin kuitenkaan.
Mikäli suoli alkaa vuotaa ihan valumalla, ja verta tulee muutenkin kuin ulostaessa - silloin menisin päivystykseen viivana, mutta jos sitä tulee vain ulostaessa eikä silloinkaan lorisemalla, niin kyllä voi varmasti odotella aamuun päivystyksen ohjeiden mukaisesti.
nim. Colitispotilas joka ripuloinut pöntön täydeltä verta kerran jos toisenkin
heti voi olla aamulla myöhästä
on yleensä jotain haavaumia tms. Veren määrä on vaikea arvioida, koska pienestäkin määrästä pönttö voi olla punainen. Mulla on aika usein näin ja kerran tutkittiin eikä mitään löytynyt. Herkät seinämät suolissa tms.
Mutta jos on mustaaa kakkaa, voi olla kyse siitä että jossain vuotaa verta enemmänkin.
Kaikki ei oo niin vaarallista miltä näyttää tai tuntuu.
Veri on niin värjäävää, ettei sitä tarviste kovinkaan paljoa joutua veteen kun värjää koko pöntön ihan punaiseksi... Samoin roiskuessaan pöntön kosteisiin reunoihin. Eli tuskin ap on kuivumassa tyhjiin kuitenkaan. Mikäli suoli alkaa vuotaa ihan valumalla, ja verta tulee muutenkin kuin ulostaessa - silloin menisin päivystykseen viivana, mutta jos sitä tulee vain ulostaessa eikä silloinkaan lorisemalla, niin kyllä voi varmasti odotella aamuun päivystyksen ohjeiden mukaisesti. nim. Colitispotilas joka ripuloinut pöntön täydeltä verta kerran jos toisenkin
heti voi olla aamulla myöhästä
Menisin sairaalaan / terveyskeskuksen päivystykseen välittömästi.
Pääsinpäs tohtoria tapaamaan. Tämä sitten löysi useita haavaumia persiistäni. Oikein kiva. Ei ole ummetusta eikä muitakaan vatsaongelmia. Nyt ollaan kolmen kuukauden lääkekuurilla ja sit lisätutkimuksiin. Jes.
ap
endometrioosia todettu, menkat kyllä on aina ollut tosi kivuliaat. Nyt imetän niin menkkoja ei ole ollut. Viimeisimmästä synnytyksestä on se neljä kuukautta ja jonkunmoiset peräpukamat siitäkin muistoksi jäi. Ei ole koskaan ennen tehnyt näin kipeää vessassa käynti. Vatsaa särkee nyt varmaan sen takia, kun stressaan omaa olotilaani..
ap