G: minkä ikäinen on vanha äiti?
siis vastasyntyneen äidiksi? Oli vauva sitten ensimmäinen tai kymmenes.
Mulla raja menee 40 v ylöspäin.
Kommentit (40)
tai yli 35-vuotias esikoistaan odottava.
Siitä lähtien on "vanha äiti". Siis vanha vastasyntyneen äidiksi.
SEn ikäinen tuntuu jo liian vanhalta äidiksi.Siis vastasyntyneen. Olenahn minäkin toki 38 vuotta vanhana vanha äiti, mutta sentään jo 10ja 8 vuotiaille lapsille.
mä sain kuopuksen 41 v ja voisin vieläkin, mutta 5 riittää.
mä sanon 50 v
Koska tunnen monia 44v iässä lapsensa saaneita, ei heitä vanhaksi kykene sanomaan kuin teinit.
Mutta ei liian vanha äidiksi.
Ja mitä tarkoitetaan jos äiti on vanha; jaksamista, muodikkuutta, leikkisyyttä, aktiivisuutta kodin ulkopuolelle?
Itse tiedän erilaisia äitejä; omistautuneita, välinpitämättömiä, väsyneitä, jaksavia, valveutuneita jne eikä eri äitityyppit ole ainakaan ikään sidottu.
kyllä minäkin tunnen monia 40+ äidiksi tulleita. Tunnen myös paljon enemmän nelivitosina mummoiksi tulleita ja kyllä oikeasti se mummous sopii sen ikäiselle jo paremmin. Mä en ymäärrä mikä ihmeen tarve on vastustaa luonnon lakeja ja yrittää pysyä jonain ikinuorena.
Mä ainakin koen olevan yhä nuorekas 38-vuotias, mutta ei mun silti ole tarvinnut vauvoja tehdä enää vuosiin. Hoisin sen asian silloin, kun luonto on tarkoittanut sen hoidettavan!
kyllä minäkin tunnen monia 40+ äidiksi tulleita. Tunnen myös paljon enemmän nelivitosina mummoiksi tulleita ja kyllä oikeasti se mummous sopii sen ikäiselle jo paremmin. Mä en ymäärrä mikä ihmeen tarve on vastustaa luonnon lakeja ja yrittää pysyä jonain ikinuorena. Mä ainakin koen olevan yhä nuorekas 38-vuotias, mutta ei mun silti ole tarvinnut vauvoja tehdä enää vuosiin. Hoisin sen asian silloin, kun luonto on tarkoittanut sen hoidettavan!
En olisi itse osannut paremmin tätä sanoiksi pukea. Samaa mieltä olen.
vai ihanko jo 15 v löysitte elämänn miehen ja elätte elämänne onnellisina loppuun saakka?
elämääs elät : )
Samaa mieltä ja on varmaan heikosti koulutettukin, tekstistä sen näkee ja mielipiteestä.
Mielestäni koska elämme pidempään, eläkeikääkin nostetaan, niin myös vauvantekoikää saisi nostaa. Kyllä 40v:nä vauvan saavat ehtivät vielä hyvinkin terveinä 80 v:nä (elävät kuitenkin 100-vuotiaiksi) nähdä vielä lastenlastaan.
Esteet tälle nostolle ovat vain ja ainoastaan korvien välissä, enää ei siihen ole esteenä vanhempien liian lyhyt lapsenhoitovastuuaika, kuten aimmin oli (eli ennen nämä iltatähdet jäivät orvoiksi). Hyvin riittää vanhempien terveys ja elinikä nykyään.
mutta oma äitini sai minut 31vuotiaana, ja olen aina pitänyt äitiäni muiden äitejä vanhempana :(
Nyt kun omat lapset menee kouluun niin mummo jää eläkeelle, toisaalta aika ihanaa :)
Oman rajan laittaisin 35v., muut tekee niinkuin heistä tuntuu hyvältä :)
Kyllä tässä fysiikka sanelee eniten. Muistaakseni 20-25-vuotiaana naisen lapsetekokyky alkaa heikkenemään ja 35-vuotiaana on jo selvästi heikentynyt. Ei niin, etteikö äiti jaksaisi tai eläisi pitkään, mutta jos haluaa yhtään varmistella sitä että saa lapsen niin mitä aikaisemmin sitä parempi (toki niin, että kaikki muut edellytykset kunnossa).
Yli 35-vuotiailla myös lapsen vammaisuus isompana riskinä vuosi vuodelta.
Mielestäni koska elämme pidempään, eläkeikääkin nostetaan, niin myös vauvantekoikää saisi nostaa. Kyllä 40v:nä vauvan saavat ehtivät vielä hyvinkin terveinä 80 v:nä (elävät kuitenkin 100-vuotiaiksi) nähdä vielä lastenlastaan.
Esteet tälle nostolle ovat vain ja ainoastaan korvien välissä, enää ei siihen ole esteenä vanhempien liian lyhyt lapsenhoitovastuuaika, kuten aimmin oli (eli ennen nämä iltatähdet jäivät orvoiksi). Hyvin riittää vanhempien terveys ja elinikä nykyään.
30 v, niin parempi alkaa tehdä niitä lapsia jo 20. yllättävän moni kuitenkin pystyy siihen vielä yli 40 v ja hyvin menee. jokainen elää omaa elämäänsä niin, ku se eteen sattuu pläjähtämään. ei kaikki hengaa loppuikäänsä amis sweetheartinsa kanssa : )
itse sain kuopuksen 32-vuotiaana enkä todellakaan enää jaksaisi sitä rääkkiä koskaan uudestaan. Oli allergioita ja uniongelmia ja vanhenin parissa vuodessa varmaan kymmenen vuotta ;-) Eli riippuu täysin äidistä ja vauvasta. Jos on hyväkuntoinen äiti ja helppo vauva, en näe syitä miksei vielä esim. 45-vuotiaana pystyisi selviämään vauva-ajasta. Eri asia on sitten se onko siinä mitään järkeä.
aina on järkeä saada vauva.
myös 20 v voi kuolla kupsahtaa tai olla muuten huono tai sairas vanhempi
ihme loppukaneetti
ja siis tarkoitan ihan positiivisessa hengessä. Yli 25-vuotiaana lapsen saava ei ole enää ns. nuori äiti.
Jos puhutaan milloin on liian vanha saamaan lapsia niin jokainen päättäköön sen itse, mutta kyllä yli 43-vuotias alkaa jo aika vanha omasta mielestäni olemaan.