Miten ojentaisin etäisille vanhemmilleni mahdollisuuden uuteen alkuun isovanhempina?
Välit ovat huonot, riidoissa ollaan erottu. Ongelmia ei saatu selvitettyä, varsinkaan vanhempani eivät suostu edes periaatteessa uskomaan että he vanhempina olisivat voineet tehdä jotain toisin tai paremmin.
En halua muistella tai käydä läpi omaa lapsuuttani, mutta haluaisin antaa heillekin mahdollisuuden löytää itsestään aivan uusi ihminen, joka luo aiemmista rooleista riippumatta suhteen lapsenlapseensa. Mutta miten?
Kommentit (24)
kaikki neuvotta ap:ta antamaan asian olla? Ihan vilpittömästi tätä kysyn.
Alkoholistin voi muuttaa vain alkoholisti itse. Toinen ei alkoholistia raitistumaan tai muuttumaan saa. Alkoholistin lapsi on kärsinyt ihan tarpeeksi lapsuudestaan. Lähtemällä samaan leikkiin uudestaan rikkoo vain itsensä uudestaan (ja tässä tapauksessa ehkä vielä lapsensakin), eikä saa mitään hyvää aikaiseksi.
Vain harvat alkoholistit raitistuvat (ne ovat niitä selviytymistarinoita, jotka päätyvät lehtiin). Valtaosa alkoholistin lapsista joutuu jossain vaiheessa hyväksymään sen, että pelastaakseen oma elämänsä on annettava vanhempien elää omansa kuten he elävät ja katsottava rappiota ja tuhoa sivusta. Jos liian pitkäksi aikaa jää roikkumaan ja auttamaan, niin uppoaa samaan suohon itsekin.
Valitettavaa ja surullista, mutta totta.
t. 12 & 18
Minäkin suosittelen pysymään erossa heistä,koska eivät ole myöntäneet juoppouttaan ja valehtelevat ja mustamaalaavat sinua.Jos tulee tilaisuus puhua asiasta muille sukulaisille,niin kerro suoraan millaista sinulla oli lapsena ja ettet halua omalla lapsellesi samaa.
Itse en pidä yhteyttä äitini mieheen,joka on alkkis,koska en halua sitä kaikkea sotkua,tapaamisten perumista ja tyhjiä lupauksia lapseni elämään.Lisäksi mies on teennäinen.Äitini on tästä katkera ja on haukkunut minua pari kertaa,mutta en anna periksi.Ihmettelen vaan kovasti miten aikuinen ihminen on niin hölmö,että menee juopon kanssa naimisiin muutaman kuukauden tuntemisen jälkeen ja vielä tietäen tästä juoppoudesta!Lisäksi äitini lähisuvussa on juoppoja,joten hän kyllä tietää,mistä alkoholismissa on kyse..
sinulla on yhteyksiä muihin sukulaisiin, ylläpidä ja vahvista niitä. Ei kaikkien tarvi elää normiperheyhteisössä, joten lapsesi voi saada ihania ystäviä vaikka tädeistään ja serkuistaan.