RIITA, mielipiteitä kaipaan...
Kun meillä on riitaa miehen kanssa, hän hermostuessaan päästää usein sammakoita suustaan. Ne asiat ovat yleensä sellaisia halpamaisia iskuja vyön alle. Esim. arvostelee mua äitinä jne. Jälkeenpäin hän toteaa,että olen itse syyllinen siihen että hän sanoi pahasti,koska olin ärsyttänyt (en siis haukkunut tai loukannut). Tietysti, jos minä sanon pahasti miehelleni, olen itse vastuussa sanoistani, enkä voi syyttää siitä miestäni. Olen siis vastuussa omista teoistani, pienten lasteni teoista ja myös mieheni teoista. Mies ei näe tässä mitään outoa. Mitä ihmettä mun pitäisi tehdä? Mies lähti pyynnöstäni anoppilaan äitienpäiväksi, että olisi kodissa riidaton äitienpäivä...pahalta tuntuu.
Kommentit (17)
Mitäs ärsytät. Kun hän vetää viinaa niin sekin on vaimon vika.
Teidän täytyy keskustella perheen toimintatavoista ja mistä ne riidat syntyvät.
Pitäisi löytää molemminpuolisen ymmärtämyksen henki, silloin ristiriidoistakin on mahdollista päästä sivistyneesti yli.
Ymmärtäväisyys vaatii mielestäni sitä, että molempien puolisoiden tärkeät tarpeet on tyydytetty eikä kumpaakaan kohdella epäoikeudenmukaisesti.
Tsrttis eläytyä siihen, miltä minusta ja siitä toisesta tuntuu ja sitten vasta antaa lausuntoja, osuisivat paremmin kohdalleen, luulen.
Oikein arvattu. Mieheni mielestä on ansainnut tulla lyödyksi,jos ärsyttää. Tästäkin on puhuttu. Ärsyttämiseenkään ei todellakaan tarvita edes nälvimistä, loukkaamista, arvostelua, haukkumista tms. Tosin nämäkään eivät mielestäni vapauttaisi miestäni vastuusta omista sanoistaan ja tekemisistään. Olenhan itsekin vastuussa omista virheistäni.
Mies syyttää mua myös omasta huonosta käytöksestään. Mies myös käyttää todella törkeää kieltä ja haukkuu ja mollaa mua kaikin tavoin. Alistaa todella törkeästi, ei hyväksy anteeksipyyntöjäni (en ole riittävän nöyrä yms.) Ja on itse aivan urakalla paska, mä olen ansainnut kaiken.
Tosin riidan jälkeen mies sitten myöntää itsekin, että oli tosi paska. Tajuaa siis normaalisti, kuinka törkeästi mua riidassa kohtelee, mutta jostain syystä menettää täysin järkensä riitatilanteissa. Meillä on ollut pitkään vaikeaa ja ehkä tullut paljon katkeruutta molempiin suuntiin, mä olen hiukan kasvanut, mutta miehellä pimenee täysin ja ottaa kaikki aseet käyttöön riidassa.
Nyt on toivottavasti käännetty uusi sivu meidän elämässämme, nyt on vihdoin läheisyyttä ja seksiäkin.
Tiedän aika tarkkaan fiiliksesi, itse samaa kokenut monena äitienpäivänä ja muinakin juhlina. Voimia sulle!!!
nyt riitelette aiheesta.
Jos sun tavassa kasvattaa joku asia mättää, niin kai se on hyvä käsitellä kun mies näkee että teet jotain johon hänellä olisi sananen?
Ei niin että kun tulee riita niin paisutatte sen tappeluksi; kumpi on enempi oikeassa missäkin asiassa?
Pidättekö kirjaa vai miten te muistatte mitä toinen teki väärin missäkin kasvatustilanteessa?
Ihan vaan sillä iski toi silmään että jos sää kasvatat eri säännöillä kuin miehesi niin kasvaessaan lapset alkaa helposti käyttämään tota hyväkseen: mennään äitiltä kysymään koska äiti antaa mennä!
Nyt sää olet ryssiny äitienpäivän, koska et lähtenyt anoppilaan HUOMISEKSI, meinaatko paisuttaa riitaa heidän palatessaan?
Palaverin paikka.
Ps. mitä muuten sanotaan jos "ärsyttää" muttei loukkaa tai hauku)?
Oletko sää se joka eilen lässytti miten oli riitaa tullut kun mies pesi 40 asteen vaatteet 60 asteessa ja sanoit miehelle että korjaa hajonneet vaatteet?
Ja sitten sää heittäydyt marttyyriksi, ettei sussa ole vikaa ja mies saa lähteä keskenään?
No, siinähän olet yksin äitienpäivänä, ajattele, se on myös sinun päiväsi.
ja myös huumori on hyvä lääke ja liima parisuhteessa. Meillä on tapana laittaa riitely aina överiksi niin, että ensin puramme kaikki patoutumat ja kummatkin päästää ne sammakot suustaan, mitä sieltä tulee, Sitten yleensä toinen heittää jotain vielä raflaavampaa siihen perään... jotain niin raflaavaa, ettei sille voi kuin nauraa. Ja sitten jo molemmat nauravat ja kummallakaan ei ole enää paha mieli... Kun riidat toistavat aina samaa kaavaa, tietää, että viisainta on lopettaa se jollain tavalla. ei mitään asioita lopulta riitelemällä ratkota. Siksi tuo huumori on hyvä keino.
Ei meidän kasvatustavoissa ole mitään isompaa ristiriitaa. Eikä mies mua äitinä arvostele kuin riidan yhteydessä, kun haluaa näpäyttää.Seon siis vaan yksi tapa loukata, kun tietää,ettäse varmasti toimii. Kyse on siis ihan siitäkuka ottaa vastuun mistäkin. Jos joku asia olis pahasti vialla, niin eiköhän siitä kannata puhua silloin kun eiole riitaa. vai kuinka?
En ole tänne kirjoitellut mitään mistään pyykinpesusta.
Mies lähti anoppilaan yksin, lapset on mun kanssa äitienpäivänä.
Ja vielä vastaukseksi: ärsyttäminen voi olla mieheni mielestä esim.sitä,että puhun asiasta,josta hän ei halua keskustella. Tai haluan selityksen, jos mua jostain syytetään. Näin esimerkkinä.
Valitettavasti huumori on ehkä viimeisin asia jokamiehelleni tulisi mieleen riidan aikana. Mulla tuo voisi jopa toimia.
ap
Valitettavasti huumori on ehkä viimeisin asia jokamiehelleni tulisi mieleen riidan aikana. Mulla tuo voisi jopa toimia. ap
sanoat narisevalla äänellä että Tää homma ei nyt oikein skulaaaaa....
Kirjotustyylisi natsasi eilisen pyykki-keskustelun kirjottajaan. ;)
No mutta kun sää sanot että jos joku olisi PAHASTI vialla niin siitä voisi puhua kun ei ole riitaa.
Eli ette puhu kasvatuksellisista näköeroista kuin jos tulee riita tai ette pidä niitä tärkeinä?
Koska mies haluaa sinua loukata.
Taisin olla nro 10.
Ps. Miksi mies ei voi sanoa ettei halua puhua nyt ja sinä et sitten puhu asiasta nyt.
Ja joskus on sitten miehen vuoro vaan jutella, vaikkei huvittaisikaan.
Onhan se ihan kamalaa kun joutuu olemaan aikuinen ja hoitamaan asioitaan.
IKINÄ älä ajattele, että olisit vastuussa miehen teoista tai sanomisista.
Jos miehesi ei ymmärrä em lausetta ja sen merkitystä niin saappaan olet itsellesi kumppaniksi hankkinut. Ja siitä sitten taas voikin syyttää sinua ; )
Puhumme hyvinkin paljon kasvatuksellisista asioita silloin kun ei ole riitaa. Siksi voi sanoa että mitään ristiriitaa ei ole. Riidan yhteydessä loukataan, koska halutaan loukata. Niillä asioilla ei tarvitse olla todellisuuspohjaa.
Ja kyllä, mies voi kyllä hyvin sanoa ettei halua puhua, mutta eihän hän koskaan halua puhua jos hän on tehnyt jonkin virheen. Sellaisista asioista ei meillä ole lupa puhua. Ja kyllä, hän saa jutella kun haluaa...en nyt tiedä miten tämä edes liittyy koko asiaan.
Luonnollisesti jos minä teen virheen, se onmun oma syy. Mutta myös miehen virheet ovat mun syytä. Siitä tässä oli kyse.
Jos edes yrittäisin heittää jotain huumorilla, niin mieheni takuuvarmasti pimahtaisi täysin. Sen verran häntä tunnen.
ap
En siis tietenkään väitä, etten itse tekisi virheitä. Toki teen, mutta en väitä miestäni niihin syylliseksi.
minä myös olen syyllinen kaikkiin miehen tekemiin virheisiin! Riidassa mies ei yhtään pysy asiassa, vaan jo toinen tai kolmas kommentti on jokin henkilökohtainen loukkaus, esim. "sä oot hullu". Riita ei parisuhteessa ole paha, eikä huonon parisuhteen merkki, mutta se on, että ei pystytä riitelemään asioista vaan tarkoitus on loukata toista mahdollisimman paljon. Usein meillä mies kyllä pyytää anteeksi sanomisiaan, mutta en niin vain pysty unohtamaan. Jossain mielenpohjalla sitten kaihertaa kuitenkin, että ehkä tarkoittikin...
loukata koska hän saattaa siitä ÄRSYYNTYÄ! Vittu mikä pelle. Mamman pullamössöpenikka joka kuvittelee itsestään liikoja.