Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En käsitä mitä vanhempien päässä liikkuu (eskarilaisten vaatteista)

Vierailija
07.05.2010 |

Omani on ollut tän vuoden vain eskarissa, koska olen kotona 2 pienemmän kanssa.

Uskomatonta mutta totta: arvatkaa montako kertaa tänä eskarivuonna ei olla ulkoiltu, koska joidenkin myös puolipäiväiset eli kotona olevat vanhemmat eivät saa lapselleen välttämättä edes takkia sinne, saatikka kumppareita tai kunnon sadevaatteita. Talvella ei ollut villavaatteita pakkkasella jne.

Muutama päivä sitten (muistaakseni tiistaina) sadepäivänä yhdellä ei ollut oikeasti edes takkia. Oli vaan collegehuppari. Ja koko ryhmä on sisällä tän takia.

Annoin palautetta jo aikoja sitten, että onko oikein, että kukaan muukaan ei pääse ulkoilemaan, jos muutama ei osaa laittaa lapselle vaatteita mukaan. Musta saisivat silti mennä. Vaikka ymmärrän, että lapsi siinä kärsii. Tai olisi joku sääntö, että ei saa tuoda eskariin, jos ei oo asiallisia ulkovaatteita.

Tänään piti olla metsäretki ja tästä oli taas informoitu reisssariin. Luki yksilöiden mitkä vaatteet + että eväät mukaan. Ja kaikille sanottiin eilen haettaessa, että muistakaa kunnon ulkoiluvarusteet + eväät. Eivät menneet kuitenkaan, kun taas oli yksi pelkällä hupparilla tai toisella kuulemma takki, josta äiti on sanonut ettei saa sillä leikkiä ja sotkea! Ja 8 puolipäiväisestä 3 ei ollut kumppareita.

Ilma on pilvinen, tuulinen, vähän satelee.

Olivat sitten sisällä eväidensä kanssa. Olikohan niitäkään kaikilla :(.

Onko se teistä oikein?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

retkelle päässeet. varavaatteitakin meidän päiväkodissa on, jos jotian sattuu lapselta puuttumaan kun on unohtunut kumpparit kotiin tms.

Vierailija
2/29 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noille, joilla ei oo vaatetta. Ei kuulemma ole niin isoja, pienempien vaatteita on. Melko uusi päiväkoti, olisko nyt 3. vai 4. vuosi kun se on olemassa.

ap

retkelle päässeet. varavaatteitakin meidän päiväkodissa on, jos jotian sattuu lapselta puuttumaan kun on unohtunut kumpparit kotiin tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

... yleensä tehdään niinkuin sinäkin mietit, eli muut lähtee ja ne, joilla varusteita ei ole, jää päiväkodille. Sekään ei ole aina onnistunut jos lapsia on ollut lähdössä paljon, eikä kukaan olisi voinut jäädä päiväkodille niiden "varusteettomien" kanssa. Tosi ikäväähän tuo on. Usein työntekijätkin tuskailee samanasian kanssa, kun ei lapsilla ole läheskään aina kelinmukaisia varisteita, tai on sitten liikaa... Sen kanssa on vaan elettävä, ja onneksi meillä on varavaatteita pivinpimein :)

Vierailija
4/29 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että noi jäisi sitteh jonkun kaa sisälle. Mutta jos ei oo porukkaa... mutta ehkä nuo 1-3 saisi aina pukattua johonkin siksi aikaa.

Miksi ne varusteettomien vanhemmat eivät tajua, että pilaavat iloa monelta muulta lapselta? Toivottavasti sanovat suoraan.

Koulussa toivon mukaan pääsee välitunnille ja liikuntatunnille ja retkille, vaikka joillakin olisi vaan sisävaatteet :(.

Miten niitä varusteita voi olla liikaa? Anahan voi jättää pois jotain.

ap

... yleensä tehdään niinkuin sinäkin mietit, eli muut lähtee ja ne, joilla varusteita ei ole, jää päiväkodille. Sekään ei ole aina onnistunut jos lapsia on ollut lähdössä paljon, eikä kukaan olisi voinut jäädä päiväkodille niiden "varusteettomien" kanssa. Tosi ikäväähän tuo on. Usein työntekijätkin tuskailee samanasian kanssa, kun ei lapsilla ole läheskään aina kelinmukaisia varisteita, tai on sitten liikaa... Sen kanssa on vaan elettävä, ja onneksi meillä on varavaatteita pivinpimein :)

Vierailija
5/29 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuollaista tapahtuu useinkin, retket pitäisi ainakin jättää pois ohjelmasta.

Ulkoilun taas voisi eskari-ikäisten kanssa hoitaa niin, että ovat sisällä vaikka jonkun toisen ryhmän kanssa, jos ei ole asiallisia varusteita.

Lasta ei missään tapauksessa saa laittaa kärsimään vanhempiensa puuhailuista esimerkiksi ottamalla häntä retkelle liian vähissä vaatteissa!

Vierailija
6/29 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi hakea kirpparilta tms jotain vaihtovaatteita eskariin, niin ei tarvis sit täällä aiheesta vaahdota. Muutamalla eurolla sais jo kumpparit jne...

Vierailija
7/29 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi hakea kirpparilta tms jotain vaihtovaatteita eskariin, niin ei tarvis sit täällä aiheesta vaahdota. Muutamalla eurolla sais jo kumpparit jne...

Tosi tympeää tuollainen ja jotain kokemusta tuosta itsellänikin vanhempien lasten kohdalla. Silloin heillä otettiin käytäntö, että jos ei ole varusteita, niin menee toiseen ryhmään. Mutta joka paikassahan tuokaan ei onnistu. Ja meidän eskarissa oli silloin "liian kiltti" ope, kun ei kehdannu ko. vanhemmille sanoa. Aina oli siis vain yleisesti tiedotteessa, että säänmukainen varustus.

Vierailija
8/29 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai se muitten vanhempien tehtävä ole huolehtia

Mutta jos haluaa, että oma lapsi pääsee retkelle, täytyy pitää huolta siitä, että oma lapsi pääsee retkelle. Ja jos se edellyttää sitä, että pitää ostaa kumpparit koko päiväkotiryhmälle, niin siitä sitten vaan.

Kaikilla ei ole varaa ostaa lapsilleen ihan kaikkea ja se voi sitten aiheuttaa ikävyyksiä myös sinun lapsellesi.

Vierailija
9/29 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi mun pitää hommata niille muille lapsille ne vaatteet? Ja mistä mä edes tiedän, minkä kokoisia kumppareita tarvitaan.

ap

Vierailija
10/29 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi mun pitää hommata niille muille lapsille ne vaatteet?

Mutta tuossa ysissä on vastaukseni kysymykseesi.

Vierailija
11/29 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähimetsään. Ja miksi ne vanhemmat eivät voi hommata sitten vaikka niitä parin euron kumppareita ja sadevaatteita?

Näillä lapsilla on muuten ihan merkkihupparit ja merkkilenkkarit. Eivät näytä köyhiltä. Yksi niistä lapsista kehui mulle uusia jalkapallosukkiaan eilen. Voihan nekin olla kirpparilta, mistä mä tiedä, mutta samalla ne kumpparitkin voisi hommata.

Mun mielestä törkeää, että parin vanhemman pöljyysden takia ei oo sitten retkiä.

ap

Jos tuollaista tapahtuu useinkin, retket pitäisi ainakin jättää pois ohjelmasta.

Ulkoilun taas voisi eskari-ikäisten kanssa hoitaa niin, että ovat sisällä vaikka jonkun toisen ryhmän kanssa, jos ei ole asiallisia varusteita.

Lasta ei missään tapauksessa saa laittaa kärsimään vanhempiensa puuhailuista esimerkiksi ottamalla häntä retkelle liian vähissä vaatteissa!

Vierailija
12/29 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja luuletko että meillä on varaa ostaa niille muidenkin lapsille kunnon vaatteet? Ehkä monta kertaa muodessa, jos niiden vieraidenkin lasten jalat kasvaa ha vaatekoko muuttuu. Meillä on 3 lasta itsellä, olen kotihoidontuella kotona.

Ja musta kyse on päiväkodin huonoista järjestelyistä. Ehkä myös ei sanota tarpeeksi kovasti. Tai ei vaan laiteta niitä varusteettomia vaikka johonkin muuhun ryhmään siksi aikaa. Luulisi että ne vanhemmat heräisivät sitten. Tai ehkä ei. Mutta muut eivät kärsisi.

ap

ei kai se muitten vanhempien tehtävä ole huolehtia

Mutta jos haluaa, että oma lapsi pääsee retkelle, täytyy pitää huolta siitä, että oma lapsi pääsee retkelle. Ja jos se edellyttää sitä, että pitää ostaa kumpparit koko päiväkotiryhmälle, niin siitä sitten vaan.

Kaikilla ei ole varaa ostaa lapsilleen ihan kaikkea ja se voi sitten aiheuttaa ikävyyksiä myös sinun lapsellesi.

Vierailija
13/29 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vaikuttaa siltä, että samalla tavalla niiltä kokopäiväisiltäkin jää vaatteita kotiin.

Meidän lapsen eskarissa on myös tietyt pari lasta, joilla usein on vajavaiset varusteet. Mutta ei niiden takia jäädä retkiltä pois. Eskarissa on kyllä varavaatetta, mutta eihän sitä kovin monelle riitä.

Vierailija
14/29 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin raivoissani.

Vierailija
15/29 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa kunnon varusteita. Omat lapseni ovat jo isoja, mutta päiväkoti-ikäisinä tulivat usein päiväkotiin isänsä luota (ts. ex-mieheni luota) ja silloin puuttui erittäin usein vaatteita, vaikka olisi ollut reissuvihossa millaiset ohjeet. Saattoi olla, ettei ollut ulkohousuja/haalaria vaan lapsi tuotiin pelkässä takissa. Tai sitten kurikset unohtuivat ja hukkuivat ja sitten minun oli ostettava uudet.

Ex:n mielestä lasten piti osata huolehtia itse. Syytti aina lapsia ja heidän aamukiukutteluaan, kun jotain puuttui. Minua harmitti hirveästi, että lapseni olivat niin huonosti puettuina päiväkodissa ja sitten siitä huomauteltiin _minulle_ jatkuvasti. Yhtenäkin talvena jouduin ostamaan kolmet kuravaatteet kadonneiden tilalle, onneksi sain parit halvalla kirpparilta.

Voisiko näiden lasten kohdalla olla kyse tällaisesta?

Vierailija
16/29 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että muutaman puolipäiväisen vanhempi ei suhtaudu vakavasti näihin vaateasioihin.

Voihan samoja ongelmia olla kokopäiväisissäkin. Meillä siis ryhmä jossa on sekä että.

ap

Minusta vaikuttaa siltä, että samalla tavalla niiltä kokopäiväisiltäkin jää vaatteita kotiin.

Meidän lapsen eskarissa on myös tietyt pari lasta, joilla usein on vajavaiset varusteet. Mutta ei niiden takia jäädä retkiltä pois. Eskarissa on kyllä varavaatetta, mutta eihän sitä kovin monelle riitä.

Vierailija
17/29 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahaa tuhlattavaksi asti ole, mutta väittääkö joku, että jollain lapsella ei ole takkia ollenkaan?! Ja tosiaan vaatteita saa kirppariltakin, siellä voi ihan omatkin vanhemmat käydä, ei tarvi eskarikavereiden vanhempien ostaa!

Vierailija
18/29 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdellä pojalla ei oo kuin huppari ollut nyt tällä viikolla useamapana päivänä, yhdellä tytöllä oli takki, jota ei saa käyttää leikkiessä...

ap

rahaa tuhlattavaksi asti ole, mutta väittääkö joku, että jollain lapsella ei ole takkia ollenkaan?! Ja tosiaan vaatteita saa kirppariltakin, siellä voi ihan omatkin vanhemmat käydä, ei tarvi eskarikavereiden vanhempien ostaa!

Vierailija
19/29 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo ja hakee aina äiti, osutaan samaan aikaan. Tai voihan se olla äitipuolikin,mutta sama nainen ja äidiksi hän kutsuu sitä naista.

Muista en tiedä, onko eronneita.

Eikö tuossa tilanteessa voi jättää yksiä ulkoiluvaatteita ja kuriksia ja saappaita pysyvästi päiväkotiin ja sanoa, että jos näitä voi pitää vaikka siellä ryhmähuoneen puolella koska isällä usein unohtuu ja hukkuu nämä. Jos kuitenkin jouduit huomautuksi usein. Tai niin mä olisin tehnyt.

ap

ottaa kunnon varusteita. Omat lapseni ovat jo isoja, mutta päiväkoti-ikäisinä tulivat usein päiväkotiin isänsä luota (ts. ex-mieheni luota) ja silloin puuttui erittäin usein vaatteita, vaikka olisi ollut reissuvihossa millaiset ohjeet. Saattoi olla, ettei ollut ulkohousuja/haalaria vaan lapsi tuotiin pelkässä takissa. Tai sitten kurikset unohtuivat ja hukkuivat ja sitten minun oli ostettava uudet.

Ex:n mielestä lasten piti osata huolehtia itse. Syytti aina lapsia ja heidän aamukiukutteluaan, kun jotain puuttui. Minua harmitti hirveästi, että lapseni olivat niin huonosti puettuina päiväkodissa ja sitten siitä huomauteltiin _minulle_ jatkuvasti. Yhtenäkin talvena jouduin ostamaan kolmet kuravaatteet kadonneiden tilalle, onneksi sain parit halvalla kirpparilta.

Voisiko näiden lasten kohdalla olla kyse tällaisesta?

Vierailija
20/29 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat myös joskus tehneet retkipäivinä niin, että lapset, jotka eivät syystä tai toisesta ole retkelle lähteneet, ovat olleet jossain toisessa ryhmässä sen ajan. Aika avutonta tuollainen retkien peruminen sen takia, että jollain ei ole sopivia varusteita mukana...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi