Toimeentulotuesta kielteinen päätös - itkettää.
Hain elämäni ensimmäistä kertaa toimeentulotukea - luotin, että kyllä hyvinvointivaltiossa tukea saa. Tarve tuelle on akuutti - olen opiskelija (maisteriopinnot loppusuoralla) ja olemme venyttäneet penniä jo viime vuoden puolelta, kun en ole löytänyt työpaikkaa (etsin siis ihan kokoaikaista työtä, voisin tehdä opinnot loppuun työn ohessa). Tähän saakka olen opiskellut aina töiden ohessa, emme ole olleet minkään tuen tarpeessa. Mies on töissä.
Vai kuinkas kävi? Ei mitään tukea. Eikä mitään neuvoja, kuinka tästä eteenpäin. Kaikki menot on karsittu minimiin (luonnollisesti) ja nyt kyllä itkettää.
Onko vinkkejä, kuinka korjata tilanne? Näyttää siltä, että ainoa tapa on lopettaa opinnot ja mennä kortistoon - sotii periaatteitani vastaan, mutta periaatteilla ei kai merkitystä, kun jääkaapissa ei ole ruokaa eikä nuorimmaiselle vaippoja.
Kommentit (97)
Mutta ap:n viestistä sai sen kuvan, että hän on hakenut kokoaikaista ns. oman alan töitä, eikä hanttihommia.
- voiko silloin kirkon puoleen kääntyä?
Kyllä 2000,- pärjää, jos ei ole velkaa. Itse pärjään reilusti alle 2000,- tuloilla, kun ei ole velkaa.
Haettiin myös tukea sossusta, kun mies opintojen loppusuoralla joutui työttömäksi. Ei saatu minun tuloista johtuen mkiehelle edes työmarkkinatukea. Opintotuki kuukaudet taas oli jatkoineen aikaa sitten käytetty loppuun ja siksi ei myöskään opintolainaa tippunut. Vaikka meidän tulot tippuivat puoleen, niin menot valitettavasti säilyivät :/ Lainat ja kaikki muut menot. Säästöt hupenivat 3 ekan kuukauden aikana, jolloin mies ei saanut rahaa yhtään mistään.
Sossu ei todellakaan myöntänyt mitään tukea, koska mies oli opiskelija. Jotta oltaisiin saatu sossusta tukea, olisi miehen pitänyt irtisanoa opintonsa (järjetöntä, koska oli loppusuoralla).
Mä itkin aikani, nielin ylpeyteni ja selvitin mistä saataisiin eu:n avustama ruokakassi. Seurakunnaltahan noita saa ja saa myös tarvittaessa apua laskujen kanssa.
Missä päin asutte? Ja minkä ikäinen nuorimmaisesi on? Haluaisin jeesata sinua hiukan, koska itse koettiin sama.
emme ole perheellisenä oikeutettuja.
Ja kyllä otti päähän kunnolla sosiaalitoimiston aulassa, kuinka siellä jonottajat tekivät pimeää liiketoimintaa - eräs hakija isoon ääneen kuulutti, kuinka on ompelija ja siinä sitten teki ompelutöistä kauppaa toisen kanssa :(. Ja samaan aikaan hakee tukia.
kirkosta koska ei ollut yksinkertaisesti varaa maksaa sitä kirkollisveroa?
toimeentultukeen, ne normit on sen verran matalat. Eli laskelmien mukaan teidän tulisi pärjätä tuloillanne. Yleensä jos toisella on normaali palkka, ei toimeentultuki oikeutta synny.
ihan oikeasti vaikuttaa siltä että asutte liian kalliisti tai et hae hanttihommia. ei ne soskusta ihan noin vain rahaa jakele.
t. 2 opiskelijan ja lapsen perhe, opintorahalla elää kitkutetaan.
paljonko miehen tulot?
paljonko asumiseen menee?
Oletteko hakeneet yleistä asumistukea?
Oletteko hakeneet yleistä asumistukea?
sitähän te ette saaneet. Ovatko olosuhteet nyt muuttuneet niin, että kannattaisi hakea uudestaan?
Mutta esim. työttömyyskorvauksilla tulisin ihan hyvn toimeen eikä kotia pitäisi myydä. Tämä vaan tosiaan tarkoittaa sitä, että opinnot on pakko keskeyttää. Mutta näistä kahdesta vaihtoehdosta valitsen tietysti sen, jolla saamme pidettyä kotimme.
Ja asumistukipäätöksissä otetaan pelkät korot huomioon - tämän päivän alhaisilla koroilla siis kelan ja sosiaalitoimiston mukaan asumismenoja ei liene käytännössä olekaan.
pitää sitten tosin mennä lyhyellä varotusajalla, mut ala-asteet ainaki ottaa välillä kun tarve on suuri ihan yo-pohjaltakin..
ei ole yhteiskunnan asia maksaa jos joku ostaa liian kalliin asunnon vaikkei ole opintojaan edes vielä saanut päätökseen.
ihan oikeasti nainen! miksi ihmeessä asutte tuollaisessa asunnossa ja hankitte lapsiakin, vaikkei teillä ole taloudellisesti mitään mahkuja? tottakai sä menet nyt mihin vain töihin jos haluat kotinne pitää. ei se meidän muiden asia ole sun töppäyksiä maksaa..
riittävästi pitäisi olla. Toimeentulotukea saa oikeasti pienituloiset.
ettei ap kommentoi mitään noihin hanttihommaviesteihin tai oikeastaan siihen, että onko mitään hanttihommia oikeesti hakenutkaan.
Ikävä sanoa muttei toi ap nyt hirveesti sympatioita herätä täälläkään. Olisiko kannattanut miettiä asiat ennen asunnon ostoa ja toisena juttuna onko nää nuoret akateemisten alojen opiskelijat oikeesti niin hienoja ettei "paskahommat" kelpaa.
Minulla on siis myös aiempi (alempi) tutkinto omalta alaltani. Aloitin opinnot työn ohessa ja niin oli tarkoitus jatka loppuun saakka. Nyt vaan on ongelmana se, etten ole löytänyt sitä työpaikkaa, jonka ohessa opintoja tehdä.
Ja työnhausta - olen tänäänkin laittanut hakemuksia, ensi viikolle on jälleen sovittuna haastattelu, joten aktiivisuuden puutteesta tuskin voi syyttää.
asuntolainoja maksella eikä Kelalta. Toimeentulotuki on tarkoitettu ihmisille joilla ei oikeasti ole tuloja tai omaisuutta. Jos on esim. omistusasunto se yleensä pitää myydä, syödä ne rahat ja vasta sen jälkeen saa toimeentulotukea.
siellä joku syy olla? Onko omaisuutta, iso asunto tai muuta kallista?
Voisiko ajatella kirkon puoleen kääntymistä? tai sisaruksilta/vanhemmilta rahan lainaamista väliaikaisesti? Mihin teillä menee tuo 2000 e.. luetteletko vähän kuukausikustannuksianne?