Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuesta kielteinen päätös - itkettää.

Vierailija
07.05.2010 |

Hain elämäni ensimmäistä kertaa toimeentulotukea - luotin, että kyllä hyvinvointivaltiossa tukea saa. Tarve tuelle on akuutti - olen opiskelija (maisteriopinnot loppusuoralla) ja olemme venyttäneet penniä jo viime vuoden puolelta, kun en ole löytänyt työpaikkaa (etsin siis ihan kokoaikaista työtä, voisin tehdä opinnot loppuun työn ohessa). Tähän saakka olen opiskellut aina töiden ohessa, emme ole olleet minkään tuen tarpeessa. Mies on töissä.

Vai kuinkas kävi? Ei mitään tukea. Eikä mitään neuvoja, kuinka tästä eteenpäin. Kaikki menot on karsittu minimiin (luonnollisesti) ja nyt kyllä itkettää.

Onko vinkkejä, kuinka korjata tilanne? Näyttää siltä, että ainoa tapa on lopettaa opinnot ja mennä kortistoon - sotii periaatteitani vastaan, mutta periaatteilla ei kai merkitystä, kun jääkaapissa ei ole ruokaa eikä nuorimmaiselle vaippoja.

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei täällä myös perhe jolla ei ole oikeutta toimeentulotukeen eikä asumislisää eikä asumistukee. miehen tulot NETTONA eli käteen 1300. vuokra 600 ja vesimaksu 20 euroa per hlö= 660 euroa + sähkö maksu noin 700 asuminen kk(todella halpa ja vanha asunto) minulla tulot 270 eli korkeakouluun opintotuki. asumme maaseudulla siksi niin halpavuokra. joudun kulkemaan kouluuni päivässä 65km yhteen suuntaan. auton bensat maksamme itse eli opintotukeni tuskin kk riittää siihen, näitä kuluja en tietenkään voi edes verotuksessa vähentää. korkekouluun ei saa mitään helpotusta kuljetusmenoissa. miehellä on työ asuinpaikassamme ja lapsella hoitopaikka. jos muuttaisimme keskustaan mieheni olisi kenties työtön mutta tulisimme paremmin toimeen kokonaisuudessaan, tulisimmemonen edun piiriin...

kotivakuutus, lapsivakuutus, autovakuutus ja auton käyttö ovat suurimmat menoerät. ruoka sitten. mitään ylim. ei thedä eikä osteta. tiedättekö että kaikkiin tukiin katsotaan verotettava eli bruttotulo, se mitä käteen jää on todella eri juttu. ainoa asia mihin saisimme toimeentulotukea on lääkemenot joita meidän perheellä on yli 100 euroa kk. en ole jaksanut lähteä siihen sotaan että jaksaisin hakea sitä. elämä on. ennenkuin sosiaalitoimesta raha irtoaa niin mun pää hajoaa byrokratiaan. jos kävisin töissä vielä opiskelun ja ajomatkojen jälkeen en näkisi lastani koskaan. pärjäämme siis näin.

Vierailija
22/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos asuu julkistenkulkuneuvojen uloittumattomissa niin sossu laskee auton olevan pakollinen menoerä jos töihin on kuljettava. jos on omaisuusasunto ja menee sosiaalitoimistoon, on varauduttava että se omaisuus on ensin myytävä. ei ole sosiaalitoimiston asia maksaa sulle omaa-asuntoa. sosiaalitoimisto voisi lainata sinulle muutamankuukauden rahat jos sinulla olisi näyttö että pystyt maksamaan kun saat sen työn...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin Ap ja hänen perheensä ei saa apua yhteiskunnalta silloin, kun sitä todella tarvitsisivat!

Suomessa kun monet puolijuopot laiskimukset eivät vaan VIITSI tehdä elämässään yhtään mitään ja sossu/yhteiskunta maksaa heidän elämässään aivan kaiken.

Ja jatkoa seuraa: monesti tälläisten ikisossuvanhempien lapset valitettavan usein alkavat elää, kuten vanhempansa - yhteiskunnan elättinä.

Pankkiin nyt vaan mars ja sopimaan pelkkien korkojen maksamisesta - saattavat antaa jopa vuoden maksaa pelkkiä korkoja -ja jos tosiaan kirkko voi auttaa, niin ottakaa ihmeessä kaikki apu sieltäkin vastaan.

Tekis mieli minunkin teitä auttaa; suoranaisesti rahaa en voi antaa, mutta jos keksit jotain muuta, miten voisin olla avuksi, niin kerro ( esim. lapselle jotain vaatetta tms? )

Vierailija
24/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aina puhutaan että me elätit vaan hummaamme sossun rahoilla...ja paskat. Alle 350 euroa on perheellisen perusosa Helsingissä, siitä maksetaan siis laskut ja vuokran omavastuuosa! Sossu ei ota huomioon "pakollisia" laskuja kuten mm. tv-lupa (joskus 80-luvulla sen maksoivat, siitä nykyinen käsitys on jäänyt). Opintolaina on nostettava ja käytettävä viimeistä euroa myöten jos aikoo tukea saada ja auta armias jos saat esim. synttärilahjaksi vanhemmiltasi satasen- se katsotaan tuloksi.

Vierailija
25/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hymyilyttää suorastaan lukea näitä "ammattilaisten" vastauksia, mitä otetaan huomioon, mitä ei, mikä katsotaan tuloksi yms. Suurin osa vastaajista varmaan kertoo kokemuksensa täysin omien kokemusten perusteella, ei niinkään perustuen Lakiin toimeentulotuesta.

Muutama fakta:

-Sosiaalitoimisto EI voi velvoittaa realisoimaan esim. asuntoa ja sillä perusteella kieltäytyä myöntämästä toimeentulotukea.

TotuL: Varoina otetaan huomioon henkilön ja perheenjäsenten toimeentulotukea myönnettäessä käytettävissä olevat varat.

§ 20 mukaan asiakkaalta voidaan takaisinperiä myönnetty toimeentulotuki mikäli hänellä on realisoitavaa omaisuutta, joka ei tukea myönnettäessä ollut hänen määrättävänään tai hän ei niitä muusta syystä voinut silloin käyttää.

- Omistusasunnossa asuvalta huomioidaan asumismenona korkomenot ja yhtiövastike. Ei lainan lyhennystä.

Joten ap:n kannattaa ehdottomasti hakea lyhennysvapaata niinkuin muutkin jo neuvoivat.

- Autoa ei yleensä tarvitse realisoida

- Opiskelijalle opintolaina huomioidaan tulona 300e/kk on se nostettu tai ei. Opiskelijan ensisijainen toimeentulotuki on opintotukietuudet, toimeentulotuki on aina viimesijainen tukimuoto.

Opiskelijakin on oikeutettu toimeentulotukeen, mikäli laskelmaan jää vajetta. Ketään ei voida tiettyy ryhmään kuulumisen (esim. opiskelija) jättää toimeentulotuen ulkopuolelle.

Tässäpä muutama asia näin viikonlopun kunniaksi kun ei viikolla saa riittävästi olla asioiden kanssa tekemisissä :)

Vierailija
26/97 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisitteko saada asumistukea. Mulla on asuntolainan korot vain 40€/kk, mutta iso yhtiövastike, ja saan sillä perusteella asumistukea. Jokainenhan itse maksaa lainansa.

Tsemppiä sinulle AP, älä välitä ilkeistä vastauksista. Nuo vuokralla asujat eivät aina ymmärrä asioita laajemmin. Kuten ed. mainittiin, tässä maassa rangaistaan ahkeruudesta, ja jos lyhyessä elämänvaiheessa tarttisit hetken apua yhteiskunnalta, et saa mitään ymmärrystä. Parempi rahatilanne vaan olisi, jos myisit kämpän pois --> rahat tallelokeroon käteisenä --> työttömänä sulle korvattaisiin asuminen ja elo, varsinkin jos mies olisi kirjoilla jossain muualla... Kalliimmaksihan se yhteiskunnalle tulisi, mutta silloin ei kukaan kateellinen voi vinkua että he maksavat sun asuntolainojasi.

Vierailija
27/97 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielelläni jotenkin auttaisin, mutta onko siitä mitään hyötyä jos vaikka vaippapaketin laittaisin tulemaan? tai jotain muuta vastaavaa kulutustavaraa. isoihin avustuksiin ei minullakaan ole varaa, mutta mieluusti jotenkin autan jos pystyn.

Vierailija
28/97 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mä ymmärrän että auto on tarpeellinen, eikä siitä haluta luopua, mutta 450€ autolainan lyhennykset... Jos on tuollainen autolaina, niin on ihan turha kitistä, ettei rahat riitä. Autoja saa halvemmallakin.

T: Pienituloinen, jolla on -98, hyvin toimiva auto, josta maksaa lyhennystä 50e/kk

PS. pelkkä liikennevakuutus riittää oikein hyvin.

Vierailija
29/97 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap.n logiikalla voisin alkaa opiskella ja minun pitäisi saada sossusta rahaa.

Minä kun olen ajatellut, että pakko kulkea töissä, että saa talolainan maksettua ja lapset elätettyä. Mutta sitähän voi ajatella sitten toisinkin. Nyt työssäkäyvänä ei tosiaan ole ollut varaa ostaa autoa, mistä maksaa 450 euroa kuussa lainaa.

Mutta heleijaa, sanon itseni irti, alan opiskella kivempaa ammattia ja ostamme kumpikin uudet autot ja teemme remontin ja sitten odotamme, että sossu meidät elättää.

Vierailija
30/97 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku vielä lisää tuosta ennaltaehkäisevästä ttt:stä?

Vierailija
31/97 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tohon, että jos sattuu olemaan "omistusasunto", josta on vielä paljon velkaa, niin en ymmärrä miksi se pitäisi myydä, että saa toimeentulotukea ja muuttaa vuokralle. Jos meidän pitäisi asioista sossussa yms, niin se vuokralla asuminen ainakin olisi paljon kalliimpaa, kuin ne erät mitä tästä meidän omistusasunnosta maksetaan kuukaudessa korkoineen tällä hetkellä. Ensimmäisenä minä ap juoksisin pankkiin ja sopisin ne lyhennysvapaat käyttöön.

Vierailija
32/97 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no siinä on se ero että omistusasuntoa maksat itsellesi osittain osittain pankille. jo maksetussa asunnossa on pääomaa eli varallisuutta. usein sosiaalitoimessa katsotaan että varallisuutta omaavat ihmiset eivät tarvitse vihoviimeistä oljenkortta eli sosiaalitoimiston avustuksia. yleensä siksi pienituloisilla ei ole mahdollista ostaa omaa. systeemi pitää köyhät köyhinä. toisaalta yhden kahden kk ajaksi uskoisin että voi tehdä sosiaalitoimiston kanssa sopimuksen esim. sosiaalitstn lainasta. mutta jos oikeasti kallisautolaina, isoasuntolaina ym ym. ei ne sosiaalitoimiston laskema muutama sata elämiseen riitä ap:lle mihinkään. sosiaalitoimisto ei oikeasti katso että jokaisella täytyy olla varaa lehtiin, nettiin, tv, harrastuksiin, 2 autoon ym ym. siellä lasketaan oikeasti se minimitoimeentulo joka useim vielä on vielä vähemmän kun luulisi. kekseliäisyyttä tarvitaan että sillä perhe eläisi. jos toisella puolisolla on edes ka tulot ei tukea anneta.

Vierailija
33/97 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheellä oli vähän samantapainen tilanne tämän vuoden alussa. hain sossussta toimeentulotukea ja kun nainen alkoi selittämään että "kun teillä tuota omaisuutta on.." Niin totesin että on se jumalauta että on töitä painanut siitä lähtien kun on valmistunut, maksanut veronsa ja hoitanut kaikki maksunsa itse ja sitten kun pariksi kuukaudeksi pyydetään tukea ja apua että selvitään, eikä menetetä luottotietoja, niin sitä ei myönnetä. Minäkin painoin kahta duunia aikoinaan ettei tarvitsisi kelan tukia hakea vaan selvittäisiin omillamme. (hullu olin, olen tullut siihen tulokseen että suomessa rehellinen työ ei kannata kun rahat haalii kuitenkin joku muu).

Selitin että tuntuisi tyhmältä myydä asunto sen vuoksi että seuraavat kaksi kuukautta ovat ne joille tukia tarvitsemme, sitten pärjäämme taas omillamme, että vakioasiakkaaksi ei olla tulossa. Auton myymimisestä totesin, etten myy autoa ennenkuin paikkakunnallamme toimii terveyskeskuspäivystys, nyt kun joudumme ajelemaan 30km jos lapsista joka menee vaikka yöllä tukkoon tms (yhdellä infektioastma).

Meille myönnettiin tuki loppujen lopuksi, kävimme myös pankissa ja saimme nuo kuukaudet lyhennysvapaiksi. Kaikki laskutkin yritin järjestää niin että lyhennyvapaat olisi peräkkäin.

Mies siis kausiluontoisessa työssä ja siksi meillä alkuvuodet aina tiukkaa, yleensä tuo helmi-maaliskuu..

Vierailija
34/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon järkevämpää ottaa opintolainaa ja tehdä sen avulla opinnot loppuun kuin antaa opintojen viivästyä.

Vierailija
35/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siivookajsi, osapäiväiseksi. ette saa soskusta rahaa koska selvästikin miehesi tienaa tarpeeksi. mitkänteidän tulot on? millaiset menot?

Vierailija
36/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikkapa jotain hanttihommia. Iltasiivousta 10 tuntia viikossa, lehden jakamista, töihin kauppaan tai lastenhoitoa?

Vierailija
37/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpaa se on?

Vierailija
38/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mies tienaa alle 2000e/kk.

Siivoojaksi/mäkkärille ei huolita, olen liian korkeasti koulutettu (kai hekin haluaa jonkinlaista sitoutumista työntekijöiltään ja pelkäävät, että lähden heti, jos saan paremman paikan).

Vierailija
39/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tähän hätään sekään ei auta.

Vierailija
40/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut entisessä elämässäni työnjohtajan siivousliikkeissä ja kyllä se vain näin oli, että hyviä ihmisiä palkattiin lyhytaikaisiinkin työsuhteisiin. Totta kai se oli kaikille osapuolille selvää, että työpaikka vaihtuu kun tulee oman alan töitä vastaan.

Ja mies tienaa alle 2000e/kk. Siivoojaksi/mäkkärille ei huolita, olen liian korkeasti koulutettu (kai hekin haluaa jonkinlaista sitoutumista työntekijöiltään ja pelkäävät, että lähden heti, jos saan paremman paikan).