Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotuesta kielteinen päätös - itkettää.

Vierailija
07.05.2010 |

Hain elämäni ensimmäistä kertaa toimeentulotukea - luotin, että kyllä hyvinvointivaltiossa tukea saa. Tarve tuelle on akuutti - olen opiskelija (maisteriopinnot loppusuoralla) ja olemme venyttäneet penniä jo viime vuoden puolelta, kun en ole löytänyt työpaikkaa (etsin siis ihan kokoaikaista työtä, voisin tehdä opinnot loppuun työn ohessa). Tähän saakka olen opiskellut aina töiden ohessa, emme ole olleet minkään tuen tarpeessa. Mies on töissä.

Vai kuinkas kävi? Ei mitään tukea. Eikä mitään neuvoja, kuinka tästä eteenpäin. Kaikki menot on karsittu minimiin (luonnollisesti) ja nyt kyllä itkettää.

Onko vinkkejä, kuinka korjata tilanne? Näyttää siltä, että ainoa tapa on lopettaa opinnot ja mennä kortistoon - sotii periaatteitani vastaan, mutta periaatteilla ei kai merkitystä, kun jääkaapissa ei ole ruokaa eikä nuorimmaiselle vaippoja.

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma teillä ei todellaakaan ollut miehen opiskelu vaan ylimitoitetut lainamenot. Kuka hullu ottaa noilla tuloilla lainat, joiden lyhennyksiin menee melkein puolet tuloista???

Päivähoitomaksu jo kertoo, että ette todellaakaan ole köyhiä vaan keskituloisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sopia siten maksuista. Samoin lainat pankkiin pystyy sopimaan.

On se muuten kumma juttu et sossu ei auta silloin ku olis tarvetta, mutta jos jäät työttömäksi kotiin etkä edes hae mitään ni johan autetaan.

Vierailija
4/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se johtuu siitä, että toimeentulotuki on ihan viimesijainen etuus.

Jos on mahdollista saada muuta tukea/korvausta (Kela, vakuutusyhtiöt, opintolaina yms), omistaa realisoitavaa omaisuutta tai äiti maksaa kuukausiavustusta, ei toimeentulotukioikeutta ole.

Tulot ja menot lasketaan tarkkaan ja oletetaan ihmisen osaavan myös varautua vaikkapa säästämällä palkastaan. Yllättäviin kriiseihin (sairastuminen, irtisanominen) voi saada harkinnanvaraista tukea.

Vierailija
5/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske miehesi muuttamaan kirjat muualle,

En pystynyt työttömänä asumaan yhdessä mieheni kanssa, koska en olisi saanut silloin tuloja mistään, koska mieheni omistaa asunnon ja käy töissä.

Yhteiskunta maksaa mieluummin asumistuen 250e + toimeentulotiuen 800e, + laskut (sähkö ja kotivakuutus sekä lääkärin määräämät lääkkeet) kuin toimeentulotuen perusosan ja 180e yhtiövastikkeen...

Asuntopula voi johtua siitä kun ihmisillä ei kannata asua yhdessä jos toinen on työtön, koska tuet lähtee.

Vierailija
6/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- voiko silloin kirkon puoleen kääntyä?

ainakin vähin mitä voisit tehdä, olisi liittyä kirkkoon kun saat töitä, ja "maksaa velkasi"

Vierailija
7/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on siis myös aiempi (alempi) tutkinto omalta alaltani. Aloitin opinnot työn ohessa ja niin oli tarkoitus jatka loppuun saakka. Nyt vaan on ongelmana se, etten ole löytänyt sitä työpaikkaa, jonka ohessa opintoja tehdä.

Ja työnhausta - olen tänäänkin laittanut hakemuksia, ensi viikolle on jälleen sovittuna haastattelu, joten aktiivisuuden puutteesta tuskin voi syyttää.

Mulla siis ihan sama suunnitelma, olis kiva saada asuntolainaa maksettua äkkiä pois. Jos löytäisin duunia notaarin jälkeen maisterin opintojen oheen ni oltais velattomia 6 vuodessa. Mutta ilmeisesti ei oo ihan niin helppoa..

Kaikki trainee ohjelmat koluttu? Ja sit ihan s postia jokaiseen asianajofirmaan mikä on tunnin matkan sisällä, niin mä sain kesätöitä.

Vierailija
8/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tilanteesi. Keskiluokkaa tässä maassa kuritetaan aina, ja kun olisi tilapäinen tarve saada verorahoille hieman vastinetta, niin sitä ei sossusta saa. Tilapäisten hanttihommien saanti on Pohjois-Suomessa hankalaa, sitä eivät etelän ihmiset ymmärrä, ettei edes siivoojan töitä ole tarjolla! Operekisterit pursuilee valmistuneitakin opettajia, ei sieltä hommia saa.

Mielestäni sinun kannattaa ehdottomasti opiskella loppuun! Jos otat lapset hoidosta pois, niin et taatusti saa tehtyä mitään.

Joten, nyt luovuus käyttöön.

Ota yhteyttä alueen seurakuntiin, myös pienempiin kuten helluntai/vapaakirkko/adventtikirkko jne... He jakavat avustuksia luterilaisen kirkon ohella.

Pystyisitkö laittamaan kirpparipöydän pystyyn muutamaksi viikoksi? Tai tekemään lastenvahtihommia tuttavapiirissä?

Asuntolaina kannattaa laittaa lyhennysvapaalle esim. puoleksi vuodeksi. Ei pidennä laina-aikaa kamalasti, ja korot on niin alhaalla, että asumiskulut tippuu muutamaan sataseen näin tehden.

Tekemällä itse ruokia, esim. keittoja ja leipää, voi säästää pitkän pennin kauppamenoissa. Ymmärrän, että tilapäisen kurimuksen iskiessä voi olla todella vaikea keksiä mistä nipistää. Halvalla voi kuitenkin syödä myös hyvin, kun tekee alusta loppuun itse esim. pastaruokia ja keittoja.

Miten sinun ja miehesi perhe suhtautuisi auttamaan teitä rahallisesti? Toimeentulotuki lienee muutaman satasen kuussa. Saisitko ko summan lainattua jostain?

Entä voisitteko ajatella hakevanne käyttöluottoa pankista? Sen korot ovat aika matalat.

Asunnon myynti tuskin onnistuu, ja eihän vuokralla ole sen halvempaa asua! Ja koska tilanne on tilapäinen, niin kukas sitä kotiaan myisikään. Harvalla nuorella perheellä omistusasunto on omaa omaisuutta, vaan iso lainataakka on selässä. Myyntivoitosta ei käteen juuri jää.

Pohjoisessa kasvaa tietysti hyvin marjoja kesäaikaan :D Eräskin tuttu teki muhkean tilin keräämällä ja myymällä mustikoita omassa kojussa torilla pari kesää sitten... Verotonta tuloa vielä.

Vierailija
9/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap,tiedän tunteen...meille sossu myönsi 700e toimeentulotukea jotka meni täysin vuokraan ja kahteen sähkölaskuun..Opintorahani tältä kuukaudelta on jo käytetty koska piti ostaa ruokaa viikoksi,tankata auto,ladata puheaikaa ja ostaa kissoille ruokaa ja hiekkaa...rahaa loppukuukaudeksi on 60e ja pelkästään bensoihin mulla menee melkein 10e päivässä.Ulosottoon en pystynyt 20e sovittua kk summaa maksamaan,tod.näk pian tulee karhukirje että tehty sopimuksemme on rauennut.Mies edelleen tappelee kelan korvauksien kanssa koska on entinen yrittäjä ja koko ajan vaativat lisäselvitystä ja lisää lappuja ja lippuja parin vuoden takaisista asioista,aletaan olemaan jo tosi väsyneitä!

Meitä on kirkko auttanut,antoivat viime kuussa kolme ruokakuponkia jolla saatiin tärkeimmät ruoat ostettua (tietääkseni ei enää kuponkeja saada?),kesäkuun puoleenväliin saakka saadaan käydä 2vk välein hakemassa ruokakassi..se helpottaa kummasti...

Vierailija
10/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha sössöttää että sitä tarvisi oikeasti, joka paikkaan menee ainakin kahdesti päivässä joku julkinen...aamuin-iltapäivisin

Hei ap,tiedän tunteen...meille sossu myönsi 700e toimeentulotukea jotka meni täysin vuokraan ja kahteen sähkölaskuun..Opintorahani tältä kuukaudelta on jo käytetty koska piti ostaa ruokaa viikoksi,tankata auto,ladata puheaikaa ja ostaa kissoille ruokaa ja hiekkaa...rahaa loppukuukaudeksi on 60e ja pelkästään bensoihin mulla menee melkein 10e päivässä.Ulosottoon en pystynyt 20e sovittua kk summaa maksamaan,tod.näk pian tulee karhukirje että tehty sopimuksemme on rauennut.Mies edelleen tappelee kelan korvauksien kanssa koska on entinen yrittäjä ja koko ajan vaativat lisäselvitystä ja lisää lappuja ja lippuja parin vuoden takaisista asioista,aletaan olemaan jo tosi väsyneitä! Meitä on kirkko auttanut,antoivat viime kuussa kolme ruokakuponkia jolla saatiin tärkeimmät ruoat ostettua (tietääkseni ei enää kuponkeja saada?),kesäkuun puoleenväliin saakka saadaan käydä 2vk välein hakemassa ruokakassi..se helpottaa kummasti...

Vierailija
11/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koulu 170km päässä ja sossu ei ole mitään napissut oman auton käytöstä koska sitten kun mies saa töitä niin hän kulkee julkisilla ja minä autolla jotta lasten hoitoaika ei menisi kohtuuttoman pitkäksi...ja jos sua kiinnostaa niin auto oli kaksi vuotta sitten 600e arvoinen joten mitäs luulet että siitä saan kun myyn?

Vierailija
12/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tsiissös...:D Mieti ny itekin mikä rahasyöppö se on

Mun koulu 170km päässä ja sossu ei ole mitään napissut oman auton käytöstä koska sitten kun mies saa töitä niin hän kulkee julkisilla ja minä autolla jotta lasten hoitoaika ei menisi kohtuuttoman pitkäksi...ja jos sua kiinnostaa niin auto oli kaksi vuotta sitten 600e arvoinen joten mitäs luulet että siitä saan kun myyn?

Vierailija
13/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei asu Helsinginseudulla, eikä edes isoimmissa kaupungeissa. Turha väittää, ettei omaa autoa tarvitse, jos kaupungissa ei ole julkista liikennettä. Tämä pitää paikkaansa melkein kaikissa keskisuurissa kaupungeissakin! Eikä bussilla ajelu ole mitään halpaa huvia, joten kyllä omalla autolla matkustaa perhe halvemmalla!

Vierailija
14/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän vakuutus maksaa ja bensa, mutta vaihtoehto ei liene alkaa pyörällä hinkkaamaan tuota 170km suuntaansa päivittäin.

Vierailija
15/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on sellaista että on kuluja ja se on meillä auto,lapsia haluan nähdä muutenkin kuin nukkumaan mennessä...minulle perhe on tärkein!Juu meillä on 60e kk mutta olen lapsena pahemmastakin selvinnyt joten tiedän lapsistani kasvaa ihania ihmisiä..minä maksan mielelläni kirkollisveroa ja sitten kun minä olen valmistunut ja alan tienaamaan niin teen oman osuuteni muiden ihmisten auttamiseksi...

Vierailija
16/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelijana, työttömänä enkä paskapalkkaisena yksinhuoltajana, eikä minulla ole mitään omaisuutta. Ei edes autoa ja asun vuokrakaksiossa.. olisipa tosi reilua jos sinulle maksettaisiin omistusasuntosi..

Vierailija
17/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirkossa otetaan vastaan jokainen riippumatta siitä, kuuluuko kirkkoon vai ei. Diakoni arvioi teidän tilanteen ja saatatte saada jotain apua. Kirkon apu on yleensä kertaluontoista ja seurakunnilla voi olla hyvin erilaisia käytäntöjä. Mutta ota rohkeasti yhteyttä.

T:Diakoniatyöntekijä

Vierailija
18/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei siinä toimeentulotukea saa. Tietysti jos tarkoitat alle 2000e.llä esim.500e ,niin kyllä siinä tapauksessa tukea pitäisi saada.

Vierailija
19/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha sössöttää että sitä tarvisi oikeasti, joka paikkaan menee ainakin kahdesti päivässä joku julkinen...aamuin-iltapäivisin

Hei ap,tiedän tunteen...meille sossu myönsi 700e toimeentulotukea jotka meni täysin vuokraan ja kahteen sähkölaskuun..Opintorahani tältä kuukaudelta on jo käytetty koska piti ostaa ruokaa viikoksi,tankata auto,ladata puheaikaa ja ostaa kissoille ruokaa ja hiekkaa...rahaa loppukuukaudeksi on 60e ja pelkästään bensoihin mulla menee melkein 10e päivässä.Ulosottoon en pystynyt 20e sovittua kk summaa maksamaan,tod.näk pian tulee karhukirje että tehty sopimuksemme on rauennut.Mies edelleen tappelee kelan korvauksien kanssa koska on entinen yrittäjä ja koko ajan vaativat lisäselvitystä ja lisää lappuja ja lippuja parin vuoden takaisista asioista,aletaan olemaan jo tosi väsyneitä! Meitä on kirkko auttanut,antoivat viime kuussa kolme ruokakuponkia jolla saatiin tärkeimmät ruoat ostettua (tietääkseni ei enää kuponkeja saada?),kesäkuun puoleenväliin saakka saadaan käydä 2vk välein hakemassa ruokakassi..se helpottaa kummasti...

Vierailija
20/97 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haettiin myös tukea sossusta, kun mies opintojen loppusuoralla joutui työttömäksi. Ei saatu minun tuloista johtuen mkiehelle edes työmarkkinatukea. Opintotuki kuukaudet taas oli jatkoineen aikaa sitten käytetty loppuun ja siksi ei myöskään opintolainaa tippunut. Vaikka meidän tulot tippuivat puoleen, niin menot valitettavasti säilyivät :/ Lainat ja kaikki muut menot. Säästöt hupenivat 3 ekan kuukauden aikana, jolloin mies ei saanut rahaa yhtään mistään.

Sossu ei todellakaan myöntänyt mitään tukea, koska mies oli opiskelija. Jotta oltaisiin saatu sossusta tukea, olisi miehen pitänyt irtisanoa opintonsa (järjetöntä, koska oli loppusuoralla).

Mä itkin aikani, nielin ylpeyteni ja selvitin mistä saataisiin eu:n avustama ruokakassi. Seurakunnaltahan noita saa ja saa myös tarvittaessa apua laskujen kanssa.

Missä päin asutte? Ja minkä ikäinen nuorimmaisesi on? Haluaisin jeesata sinua hiukan, koska itse koettiin sama.

opintolainan osuus,otti sen tai ei, katsotaan tuloksi.