Minkä ikäinen saa viettää päivät yksin kotona kesäloman ajan?
Minulla alkaa juuri työt eikä meillä ole paikkaa mihin alakoululaiset laittaa kesäksi. Miehellä on sentään kuukauden loma mutta mites se 1,5kk? Meillä ei ole mummolaa johon lapsia viedä :(. Ketään tuttaviakaan ei ole jotka voisi käydä vaikka päivällä katsomassa lapsia, 9h on pitkä aika olla yksin viitenä päivänä viikossa. Miehen työpäivä matkoineen kestää vielä pidempään kuin omani
.
Minkä ikäisen on yleensä edes laillista jättää kotiin päiväksi yksin?
Kommentit (52)
Työllistä joku nuori. Voisi olla teillä esim 3-4 pv.
Tarkista, että olisko mahdollista käyttää esim kotitalousvähennystä. Muistaakseni jotain tukea on mahdollista saada, mutta siitä on vähän tietoa ihmisillä.
Ihmettelen kun naapurissa penskat välillä pitkään kahdestaan. Vaikka perheellä olisi kyllä varaa palkata joku muutamaksi tunniksi per pv kotona kahdes
No meillä 9v. on pakosti ollut yksin päivät. Onneksi siskoni asuu melko liki ja anopinkaan luota ei ole pitkä matka.
Tietysti me vanhemmat soitellaan aina päivän aikana muutamaan otteeseen ja kysellään miten menee.
ota mitään kantaa, kun kyse on koululaisista.
Mä oon luullut että on jotain kesäkerhoja kesän ajan tms. En ole tullut edes ajatelleeksi kun oma lapsi on vasta 3kk.
itellä tokalle menevä poika ja oon kesän työttömänä kotona
Asumme Länsi-Suomessa, ja kylä on tosin niin pieni että täältä tuskin lapsille päivähoitopaikkaa löytyy. Työpaikka on sentään "lähellä" vain ½tunnin automatkan päässä täältä korvesta.
ap
Täällä meilläpäin tuntuu koko kotikatu hiljenevän kesäkuussa kun viidesluokkalaisetkin lähtee mummoloihinsa kukin omaan suuntaansa. Itekin vietin parhaat kesät mummolassa maalla, mutta sellaiset paikat ei enää taida olla itsestäänselvyyksiä.
Onko teidän lähistöllä mitään leiritoimintaa koululaisille kesällä? Tai päiväkerhoja? Olisiko lapsille joku luokkakaveri, jonka luokse lapset voisivat joinakin päivinä mennä? Tai olisiko kylällä opiskelijaa/eläkeläistä joka voisi tulla lasten seuraksi päivällä?
en ole vielä jättänyt koko päiviksi keskenään. Aina ollut muutama viikko kesästä järjestelemistä. Meillä on käynyt joku sukulainen aina ainakin ruuan laittamassa ja pari kolme tuntia keskellä päivää seuraa pitämässä pojille. Itse olen aamulla aina aamupalan huolehtinu. Näin ei ole jääny kuin aamun tunnit ja pari tuntia iltapäivästä et pojat on olleet keskenään tai kavereiden kanssa. Sovittiin etukäteen että tällaisina päivinä oat yhdessä eikä toinen mene kaverin kanssa jos toinen jäisi yksin.
Mutta hän onkin ainokainen.
Jos on sisaruksia, selvinnevät varmasti kaksin(kolmisin) vähän nuorempinakin (10 v ->)
Onko paikkakunnallanne urheilukouluja, seurakunnan leirejä, kunnan leirejä???
Mä taas pelkäisin jättää meidän veljeksiä keskenään. Tappelut on tosi rajuja ja päivättäisiä ja niissä voi oikeasti sattua jos ei ole aikuista paikalle.
Meillä ei voi sen takia jättää kun saa pelätä, että pojat tappavat toisensa kun ovat niin tulisia.
Minulla on siskoni kanssa noin viisi vuotta ikäeroa. Olin seitsemännellä luokalla, kun meidän piti viettää siskon kanssa kesä kotona niin, että olisimme olleet päivät kahdestaan, eikä siitä tullut mitään. Siskoni teki jo parin päivän aikana kaikki kolttosensa (mm. karkasi ikkunasta ja meni kavereiden kanssa uimaan, laittoi takkaan tulen ja paahtoi paahtoleipää eikä suostunut syömään ruokaa, vaan otti sokeripaloja kaapista). Itkin puolet päivistä, koska olin vastuussa ja siskoon eivät vaikuttaneet sen enempää omat kieltoni kuin illalla pidetty puhuttelukaan. Kolmantena päivänä siskoni sitten olikin jo koulun leirillä ja minä sain levätä traumaattisen alkuloman jälkeen. :D
Otan palkatonta lomaa niille viikoille kun ei hoitajaa järjesty. Onneksi on leirit ja toinen mummola. Miehen kanssa vietämme myös lomia eri aikoihin.
Olen jo aikuinen ja lähes aikuisen lapsen äiti. Itse olen ollut yksin kotona 6-8tuntia päivässä 5 vuotiaasta. En saanut mennä ulos, tv:ssä ei silloin ollut ohjelmia päivisin. Varhaisin muistoni on kait ensimmäisistä päivistä kun kuulin, että ovi kolisee ja luulin että itseäni reippaasti vanhempi veljeni tulee kotiin. Vaan ei kyseessä oli postinkantaja, jota pelästyin ja istuin tuntitolkulla piilossa pöydän alla. Syömiset jäi, ja niistä tuli huutoa ja sterssiä- piilotin ruuat kun kuulin, että joku tulee. Ja kun ne löytyi lisää huutoa ja syyllistämistä. Vanhempieni mielestä pärjäsin hyvin.
Voin sanoa että noita vanhempieni päätöksiä kannan yhä mukana, mielelläni olisin ilman.
Monessa maassa laki kieltää alle 12-vuotiaan jättämisen ilman aikuista. Ihmettelen, mistä näitä pullamössölapsista vauhkoajia tänne riittää, kun Suomessa lapsia itsenäistetään kaikista aikaisimmin.
Ei kyse ole lomajärjestelyissä pelkästään lapsen vahtimisesta, vaan esim.
- lapsen loman onnistumisesta. Vanhempien läsnäolon vuoksi lapsi voi tehdä kesälomalla eka-tokaluokkalainen voi muutakin kuin pyöriä oman pihan hiekkalaatikolla.
- ruokailua ei tarvitse järjestellä miten kuten vaan joka päivä saa lämpimän ruuan, joka ei ole kaupasta haeuttua mirkolämmintä pöperöä (josta niitä pullamössölapsia nimenomaan kasvaa)
Koko kesää. Pienen tovin voi yli 14-vuotias olla yksin kotona. Menet vankilaan jos USA:ssa jätttäisit tenavat yksin.
Aika hurjaa...Olen aivan samassa tilanteessa kuin ap, mutta eri syistä ja aloin etsimään vertaistukea/kokemuksia. Tämäkin ketju on tosin viisi vuotta vanha....
Eli ihanko te vain jätätte pienet koululaiset koko päiväksi yksin? Mitä he tekevät koko päivän? (meillä ei siis ole kavereitakaan lähellä)
[quote author="Vierailija" time="05.05.2010 klo 21:03"]
ota mitään kantaa, kun kyse on koululaisista.
[/quote]