Minkä ikäinen saa viettää päivät yksin kotona kesäloman ajan?
Minulla alkaa juuri työt eikä meillä ole paikkaa mihin alakoululaiset laittaa kesäksi. Miehellä on sentään kuukauden loma mutta mites se 1,5kk? Meillä ei ole mummolaa johon lapsia viedä :(. Ketään tuttaviakaan ei ole jotka voisi käydä vaikka päivällä katsomassa lapsia, 9h on pitkä aika olla yksin viitenä päivänä viikossa. Miehen työpäivä matkoineen kestää vielä pidempään kuin omani
.
Minkä ikäisen on yleensä edes laillista jättää kotiin päiväksi yksin?
Kommentit (52)
Monella saattaa olla sama ongelma, voisitte vuorotella, esim miehen loman aikana teillä ja teidän töiden aikaan toisella.
Meillä sama ongelma kesällä, poika aloittaa koulun syksyllä, heinäkuun päiväkoti kiinni ja sitten päättyykin päivähoito-oikeus. Olen puhunut parin eskarikaverin vanhemman kanssa ja ollaan sovittu, että pidetään lapsia vuoron perään.
Ryhdistäydy, ennen kuin myöhäistä.
Meillä ei voi sen takia jättää kun saa pelätä, että pojat tappavat toisensa kun ovat niin tulisia.
Nukkuu aamusta ja kun herää syö ja tekee omia juttuja tai lähtee ulos. Yksin on kotona 7-15 välillä.
Näin myös mun lähipiirissä on käytäntö, ihan fiksuja perheitä kyseessä ja kyllä 8 vuotiaasta eteenpäin ollaan kesälomalla kotona. Kuukausihan vanhemmilla on lomaa, ei se yksi kuukausi pahitteelsi ole harjoitella sitä itsenäistymistä jos on kolmannelle luokalle menossa.
Ei ihme jos lapsista kasvaa uusavuttomia jos 11-15 vuotiaaksi asti vanhditaan kotona ja vanhemmat ihan vartavasten viettää kesäloman eriaikoihinkin, että saavat mahdollisimman tehokkaasti vahtia tätä lastaan koko kesän kotona, viis yhteisistä lomista ja loma-ajasta.
Ei ne lapset pilalle mene kun antaa vähän luottamusta, ihmeellistä pullamössösukupolvea sitä taas kasvatetaan.
Tässäkin tapauksessa olisi kannattanut pikkuhiljaa antaa sitä luottamusta ja rohkeasti jättää lapset keskenään, yleensä lapset osaa olla ihan hätisti vkun vanhemmat luottaa siihen.
Ei suomessa vielä kukaan lapsi ole sisarustaan tappanut vuosikymmenten aikana, vaikka sitä muissakin perheissä tapellaan ihan samalla tavalla.
Ei sen puoleen,etteivätkö osaisi olla. Mutta pelaisivat koko päivän ja saattaisivat tapella. Onneksi on isovanhemmat lähellä, tarvittaessa katsovat perään.
Meillä täälä pohjosessa ei ole edes kesäksi mitään kerhoja ja koulun jälkeisiä iltapäiväkerhoja.
Meillä on ekasta luokasta lähtien kaikki ollut kotona ittekseen.
Muksut pääsee kouluista 12-15 välillä riippuen iästä ja itse tulen kotiin 17.00.
7 vuotias on päivittäin yksin 4h arkisin.
Kesälomalla menee 2 viikoksi serkulle,mutta muuten kotona 8-9h päivässä.
Täälä pohjosessa tämä järjestely on enemmän kun normaalia.
Laki sanoo että kun menee kouluun saa jättää yksin, sen takia täälä ei ole kerhoja, iltapäiväkerhoja eikä kunnallista apua 1-2 luokkalaisten hoitoon.
Ei sen puoleen,etteivätkö osaisi olla. Mutta pelaisivat koko päivän ja saattaisivat tapella. Onneksi on isovanhemmat lähellä, tarvittaessa katsovat perään.
Outoa ajatella jos vahdit vielä 15 vuotiasta. Itse en ole asunut edes kotona enää silloin. Niinkin avstenmielistä hommaa tein kun mainostenjakaminen,mutta sain sillä vuokran hoidettua ja ruuat ostettua.
Meillä 8 vuotias on yksin koulun jälkeen 3h, viikonloppusin 5-7h ja kesälomalla suurimmanosan ajasta yksin kotona. Ollut viime vuonnakin yksin ja hyvin meni.
en ole vielä jättänyt koko päiviksi keskenään. Aina ollut muutama viikko kesästä järjestelemistä. Meillä on käynyt joku sukulainen aina ainakin ruuan laittamassa ja pari kolme tuntia keskellä päivää seuraa pitämässä pojille. Itse olen aamulla aina aamupalan huolehtinu. Näin ei ole jääny kuin aamun tunnit ja pari tuntia iltapäivästä et pojat on olleet keskenään tai kavereiden kanssa. Sovittiin etukäteen että tällaisina päivinä oat yhdessä eikä toinen mene kaverin kanssa jos toinen jäisi yksin.
Varmaan vielä ens vuonnakin paijaat isoja lapsia.
Anna hyvä ihminen vapautta ja omaa aikaa lapsille.
Ei tuon ikäset lapset tarvitse enää aikuisen seuraamaa silmää joka tunti.
Meillä jos tuun aikasemmin töistä niin heti valittaa että tuunko seuraan ja lauantaisin patistaa töihin että saa olla rauhassa yksin.
9 vuotias tarvitsee jo yksityisyyttä ja luottamusta.
Itellä vielä 4- ja 6-vuotiaat lapset, joten hoitaja pitää olla. Alakoululainen yksin kotona kyllä mietityttää. Kyllä varmaan viihtyvät, telkkaria päivät pitkät, pleikkaria ja internettiä... Kontrolli pitää olla, maailma ei ole sama kun 30 vuotta sitten.
Meillä tuon ikäset jannut on nyt joutunu olemaan ekaa kertaa keskenään päivät(klo 7.30-17) koska sain itse töitä.
Vähän hirvitti niitä jättää keskenään mut hyvin on nää pari pv menny.
Aamusta jätän lapun mitä "pitää" tehdä(tiskikoneen tyhjennys, lemmikkien ruokinnat jne), mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä. 3-5 puhelua tulee päivän aikana jommalta kummalta jannulta ja kannellaan mitä toinen tekee. Kavereita saa olla päiväsaikaan molemmilla 1, jos siis ovat omassa pihassa/sisällä.
Näin meillä ja muksut kuulemma nauttivat tietyllä tapaa "vapaa-ajasta" päivisin. Toki oon huomannu et syömiset jää vähiin vaik ruuat on mikroa vaille valmiina jääkaapissa. Sit ku tuun kotiin töistä ni molemmil on kamala nälkä :)
Hei, olen kuullut näistä ongelmista muiltakin Suomessa asuvilta. Suomessa on muuten lasten päivähoito hyvin järjestetty esim. Saksaan verrattuna. Asun Saksassa ja olen kuitenkin tyytyväinen että kouluikäisten lomahoito on täällä niin hyvin järjestetty. Aika useassa kaupungissa ja kylässä koulut ja seurakunnant tarjoavat kesäleirejä jotka kestävät yleensä kaksi viikkoa. Lapset asuvat kotona,mutta ovat päivisin aamusta noin kello viiteen leirillä missä puuhataan kaikkea kivaa. Hinta on reilu ja siihen kuuluvat päivän ateriat aamiaista lukuun ottamatta. Ehkä tämä olisi hyvä idea Suomessakin, jos tälläistä ei vielä kouluissa tarjota... Itse en jättäisi alle 8 vuotiasta yksin kotiin.
Hei, olen kuullut näistä ongelmista muiltakin Suomessa asuvilta. Suomessa on muuten lasten päivähoito hyvin järjestetty esim. Saksaan verrattuna. Asun Saksassa ja olen kuitenkin tyytyväinen että kouluikäisten lomahoito on täällä niin hyvin järjestetty. Aika useassa kaupungissa ja kylässä koulut ja seurakunnant tarjoavat kesäleirejä jotka kestävät yleensä kaksi viikkoa. Lapset asuvat kotona,mutta ovat päivisin aamusta noin kello viiteen leirillä missä puuhataan kaikkea kivaa. Hinta on reilu ja siihen kuuluvat päivän ateriat aamiaista lukuun ottamatta. Ehkä tämä olisi hyvä idea Suomessakin, jos tälläistä ei vielä kouluissa tarjota... Itse en jättäisi alle 8 vuotiasta yksin kotiin.
Sen lisäksi kaupungissamme on lukemattomia leikkipuistoja joissa on kesällä ohjattua toimintaa ja lämmin yleensä (keitto)lounas ja vesi tarjolla pienille koululaisille.
Tuo ruuan tarjoamin kesällä koululaisille aiheuttaa vain hirveästi kateutta. Sitä pidetään kunnan varojen väärinkäyttönä.
Etsin jotain toista asiaa ja törmäsin tähän ketjuun...
Tuli mieleeni yksi kesä, kun jouduin myös vahtimaan viisi vuotta nuorempaa siskoani. Tänä aikana hän mm.
- karkaili rappuun ja liukui 5 kerroksisen kerrostalon rappukäytävän kaidetta pitkin (vaikka kuinka kielsin)
- söi myös pelkkää sokeria ja sotki kaikki ruuat tahallaan mössöksi (joka oli minusta aivan kamalaa)
- leikkasi nukeltaan hiukset siiliksi (jonka jälkeen itki niin paljon, etten saanut lohdutettua)
- irrotti uudesta televisiostamme kaikki tarrat (olin lähes paniikissa)
Tuo kesä traumatisoi minua niin, että halusin oman lapsen vasta yli nelikymmpisenä :)
"
Minulla on siskoni kanssa noin viisi vuotta ikäeroa. Olin seitsemännellä luokalla, kun meidän piti viettää siskon kanssa kesä kotona niin, että olisimme olleet päivät kahdestaan, eikä siitä tullut mitään. Siskoni teki jo parin päivän aikana kaikki kolttosensa (mm. karkasi ikkunasta ja meni kavereiden kanssa uimaan, laittoi takkaan tulen ja paahtoi paahtoleipää eikä suostunut syömään ruokaa, vaan otti sokeripaloja kaapista). Itkin puolet päivistä, koska olin vastuussa ja siskoon eivät vaikuttaneet sen enempää omat kieltoni kuin illalla pidetty puhuttelukaan. Kolmantena päivänä siskoni sitten olikin jo koulun leirillä ja minä sain levätä traumaattisen alkuloman jälkeen. :D
"
[quote author="Vierailija" time="05.05.2010 klo 21:02"]
Minulla alkaa juuri työt eikä meillä ole paikkaa mihin alakoululaiset laittaa kesäksi. Miehellä on sentään kuukauden loma mutta mites se 1,5kk? Meillä ei ole mummolaa johon lapsia viedä :(. Ketään tuttaviakaan ei ole jotka voisi käydä vaikka päivällä katsomassa lapsia, 9h on pitkä aika olla yksin viitenä päivänä viikossa. Miehen työpäivä matkoineen kestää vielä pidempään kuin omani
.
Minkä ikäisen on yleensä edes laillista jättää kotiin päiväksi yksin?
[/quote]
Mun mielestä alkaen 10v. Silloin ei enää järjestetä kesäkerhoa. Kaikki lapset ei halua leirille.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 00:49"]
Mun mielestä alkaen 10v. Silloin ei enää järjestetä kesäkerhoa. Kaikki lapset ei halua leirille.
[/quote]
Meidän paikkakunnallamme kesäkerho on 7-12-vuotiaille. Ja toisaalta monilla paikkakunnilla ei ole kesäkerhoja ollenkaan. Eivätkä kaikki lapset halua kesäkerhoon.
pitäisi olla laitonta jättää 7 vuotias yksin , monessa maassa alle 10 vuotiaan yksin jättäminen on heitteillejättämistä
Tämä kesäloma tuntuu olevan monissa perheissä haastellista. Eikös olisi aika valtionkin jo auttaa ja velvoittaa esim. ns. iltapäiväkerhot toimintaan edes osaksi kesää. Saattaisi pitkässä juoksussa vähentää lasten pahoinvointia ja muita ongelmia...