Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi 35-vuotiasta ensisynnyttäjää kauhistellaan kun taas 38-vuotias

Vierailija
04.05.2010 |

neljännen lapsen odottaja on ihan ok?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut ko. rahaa viimeksi 3v sitten ja muistaakseni se oli n. 50-60% palkastani?

Milloin tuon 90% voi saada, aika hurjaa?

Vierailija
22/30 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämän päivän yhteiskunnan nurinkurisuus. Tee ihmeessä noin ja ole vapaasta tahdostasi vanha ja väsynyt nuoreen äitiin verrattuna kun lapsesi sinua eniten tarvitsee. Raha ei kaikkea korvaa.

Jokaiselle olisi suotavaa opiskella, mutta nyky-yhteiskuntapa ei tee sitä perheen perustamisen kannalta lainkaan yksinkertaiseksi. Ole onnellinen, että sait vielä lapsen vanhana, kaikki ei sitä uskalla jäädä odottamaan. Kaikilla pitäisi olla tuloista riippumatta tasa-arvoinen äitiysraha. Ihan perseestä tollaset erot, eikä lainkaan tätä päivää.

En mielestäni. Kun itse kasvat ja saat ikää lisää, niin ymmärrät, että 35-vuotias ei ole edes mikään vanha ensisynnyttäjäksi. Tuon ikäisellä on vielä n. 15 vuotta hedelmällistä ikää jäljellä. En ole ollut väsynyt enkä jaksamaton ollenkaan, päinvastoin. Tutkimusten mukaan jaksamattomuus on nimenomaan nuorten äitien ongelma, ja tietysti taloudelliset ongelmat pahentavat jaksamista aiheuttaen esim. parisuhdeongelmia.

Minä olen töitä tehnyt ja ansainnut moninkertaisesti äitiyspäivärahani, joten turha sinun on siitä kateellinen olla. Sitä paitsi, äitiyspäivärahaa ei makseta lapsen hoidosta, vaan menetetyistä työtuloista, vrt. sairauspäiväraha. Jos nyt yleensäkään mitään tajuat veroista ja tulonsiirroista... Päinvastoin, tämä on erittäin tätä päivää. Minimiäitiyspäivärahaa tulisi pienentää, jotta se rohkaisi kouluttautumaan ja hankkimaan edes sen vuoden verran työkokemusta ennen raskaaksi tuloa.

En ole tuo jolle vastasit, mutta tässä nähdään 2 ääritapausta, toisen mielestä 35 on jo "vanha" ensisynnyttäjä ja toinen taas on sitä mieltä ettei nuori äiti vaan voi ymmärtää mitään!? Wtf?

Vielä vain, äitiyspäiväraha pienemmäksi? Johan se nyt jo on niin pieni, että voi sanoa idiooteiksi niitä jotka kuvittelevat rikastuvansa tekemällä lapsia. Itse tein nuorena lapset koska HALUSIN sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni n. kolmekymppisenä. omasta mielestäni vanhana. Mutta se oli kuitenkin ihan hyvä ikä, sillä halusin opiskella ensin ja tehdä lapset vasta sitten. Nyt on hyvät tulot eikä tarvitse käyttää enää aikaa opiskeluun vaan kaikki työn ulkopuolinen aika on käytettävissä lapsiin.

Jos olisin löytänyt mieluisan lyhytkestoisemman koulun ja sitä myöden valmistunut ammattiin nuorena..siis olisin tyytynyt siihen, olisin toki hankkinut lapsetkin jo alle 25v.

Vierailija
24/30 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla pitäisi olla tuloista riippumatta tasa-arvoinen äitiysraha. Ihan perseestä tollaset erot, eikä lainkaan tätä päivää.

Enpä näe asiaa noin, koska ei muustakaan asiasta makseta saman vertaa vaan omat valinnat ratkaisevat. Jos haluat olla äiti iässä 20v, niin silloin on tultava toimeen vähemmällä (yleensä). Ei 20v opiskselijakaan kovin hirmuisia tuloja saa. Ja kyllä sen veron maksun nyt jossain kuuluu näkyäkin, koska isommista tuloista maksetaan valtiolle pieniin tuloihin nähden suhteessa enemmän.

Jos kaikki saisivat 2500eur äitiyspäivärahaa, niin taitaisi teiniäidit lisääntyä, kun lapsen teollahan rikastuisi:)

terv. 27v äiti, jolla myös melkein 2500eur äitiyspäiväraha ja on sen eteen opiskeltu ja tehty töitä

Vierailija
25/30 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tuo jolle vastasit, mutta tässä nähdään 2 ääritapausta, toisen mielestä 35 on jo "vanha" ensisynnyttäjä ja toinen taas on sitä mieltä ettei nuori äiti vaan voi ymmärtää mitään!? Wtf?

Vielä vain, äitiyspäiväraha pienemmäksi? Johan se nyt jo on niin pieni, että voi sanoa idiooteiksi niitä jotka kuvittelevat rikastuvansa tekemällä lapsia. Itse tein nuorena lapset koska HALUSIN sitä.

Mutta aina on ollut ja tulee aina olemaan vanhempia synnyttäjiä. Sille nyt ei vain mahda mitään. Luontoäiti on fiksumpi kuin yksittäinen av-mamma.

Vierailija
26/30 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta aina on ollut ja tulee aina olemaan vanhempia synnyttäjiä. Sille nyt ei vain mahda mitään. Luontoäiti on fiksumpi kuin yksittäinen av-mamma.

Ja minulle nyt on aivan sama milloin saa sen lapsensa :) Eikö ole pääasia että se on itselle sopiva aika? Tuo nyt vain oli toteamus :)

Vierailija
27/30 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOitan löytää linkinkin jostakin,mutta vastahan oli tutkimustulosts siitä miten vanhempien ikä vaikutti lapsen oloihin. Puolensa ja puolensa, mutta vanhemmalla iällä lapsensa tehneillä oli huomattavasti parempi kyky ja mahdollisuus lapsen tunne-elämän tasapainoiseen tukemiseen. Ei ikä tuo vain huonoja asioita. Jos lapsia siunaantuu ja hyvältä tuntuu, niin ikä on silloin jokaisen oma valinta. Nuorella voi olla vielä itsensä kanssa kovasti tekemistä ja lapseen panostaminen ei ehkä voi olla niin hyvää kuin jo sellaisella, jolla on jo aikaa ja näkemystäkin siitä.

Minusta vanhemmuus voi olla hyvää ja riittävää iästä riippumatta. Itselläni on aivan ihanaa pienen lapsen kanssa vielä nytkin 40 kymppisenä...ja vielä 5000€ äitiyspäivärahaa nauttien:)) Tosin olen kyllä maksanut veroina myös monen palstalaisen äitiysrahat, joten ei kannata kadehtia.

Vierailija
28/30 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se minun piireissäni onkin yleisempi juttu saada lapsi siinä iässä, kun on akateemiset loppututkinnot takataskussa, maailman kolkat koluttu ja vakituinen työpaikka hankittu. Jokainen elää tyylillään, minulle tämä on paljon oikeampi ja mukavampi kuin saada lapset 2-kymppisenä.

Vierailija
29/30 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos 35v saa ensimmäisen lapsen, vaan sitä, että lapsia "suunnitellaan" siten, että ne sopivat elämään vasta kun kaikki muu on täydellistä (ura, rahat, matkustelu, kämppä jne.) Sekin on tietty jokaisen oma valinta, mutta silloin ottaa tietoisesti sen riskin, ettei tulekaan enää ihan noin vaan raskaaksi. Se siis lähinnä kummastuttaa, miten moni aikuinen ja hyvin kouluttautunut on niin vieraantunut luonnosta, ettei ymmärrä, ettei terveitä vauvoja saa tilaamalla. En siis todellakaan kritisoi niitä, jotka kärsivät nuorena jo lapsettomuudesta tai eivät ole löytäneet oikeaa puolisoa tai muuta sellaista. Itse en osaa sanoa, kuinka monta lasta mahdollisesti toivon (nyt on kaksi), joten en uskaltanut/nähnyt tarpeelliseksi odottaa liian pitkään.

35 vuotias nyt ei vielä ole liian vanha, mutta kyllä kätilönä voin sanoa, että 40 tienoilla riskit kasvaa ja synnytykset vaikeutuu. Se, miten vanhemmat pärjäävät lasten kanssa on minusta enemmä luonnekysymys, kuin ikäkysymys. On teiniäitejä, jotka pärjäävät todella loistavasti vauvan kanssa, ja on 35 vuotiaita uraäitejä, jotka ovat aivan pulassa. Eli ei kannata yleistää, jokainen tekee elämässä omat valinnat ja jokaisen täytyy hyväksyä, ettei elämää voi hallita. Ei koulutuksella, eikä rahalla.

Vierailija
30/30 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisen saamisikää hilasi kohti mummoäitiyttä seuraavat syyt:

-en päässyt heti opiskelemaan haluamaani alaa. Aloitin opinnot vasta 22-vuotiaana

-opintojen loppuvaiheessa alkoi kirkastua että töitä olisi mutta työnantajilla rekrytointikieltoja ja rahat vähissä. Sitten alkoikin tämä lama. Uskalsin valmistua vasta kun eka oman alan työpaikka 4 kuukaudeksi oli varmaa eli 27,5-vuotiaana.

-koska tarjolla oli vain muutaman kuukauden mittaisia sijaisuuksia, projekteja ja muita ketjutuksia ja tyhjiä lupauksia, piti töitä tehdä silloin kun niitä oli, jotta olisi edes työkokemusta. Tähän meni 5 vuotta.

-kohta 33-vuotiaana saan ekan vauvani. Toiveissa olisi toinenkin ehkä kolmas. En tiedä miten aika riittää.

Tässä terveisiä päättäjille. Ottakaa vaaliteemaksenne.