Miksi 35-vuotiasta ensisynnyttäjää kauhistellaan kun taas 38-vuotias
Kommentit (30)
Tai tietysti av:lla teiniäidit kauhistelevat, mutta siinähän kauhistelevat. Minä lekottelen kotona vauvan kanssa 2500 euron äitiyspäivärahalla.
Mutta on se nyt ihan eri juttu aloittaa lasten teko vanhemmalla iällä, kuin tehdä lapsi jo entisten lisäksi.
oikeesti??????
t. 450 e minimiäitiyspäiväraha
niin saa jotain vastinettakin.
Mutta on se nyt ihan eri juttu aloittaa lasten teko vanhemmalla iällä, kuin tehdä lapsi jo entisten lisäksi.
vaikka olisi eka kyseessä tai ei. Yleensä nämä "lapset alle kolmikybäsenä" perustelee kantaansa että nuorena tulee helposti raskaaksi, ei tule niin helposti vammaisia lapsia ja jaksaa paremmin.
Ihmettelen vaan, miten jotkut jaksaa. Tällainen entinen "teiniäiti" on vaan tyytyväinen, kun lapset ovat jo kouluiässä. :)
on aina kova tarve tuoda esiin omaa varallisuutta, tuloja, koulutusta jne?
Tai tietysti av:lla teiniäidit kauhistelevat, mutta siinähän kauhistelevat. Minä lekottelen kotona vauvan kanssa 2500 euron äitiyspäivärahalla.
päivärahat kun jäin 27-vuotiaana äitiyslomalle. En mielestäni mikään vanha siis :)
Mutta jos tienaa 3000 e kk ja siitä saa 70-90 prosenttia, vai mitkä ne tarkat luvut onkaan niin hyvinhän sillä äitiysloman tulee toimeen!
Sittemmin olen ollut tällä 300e kk kotihoidontuella monta vuotta, että molemmista on kokemusta, pienistä ja suurista tuloista samaa hommaa tehden :)
oikeesti??????
t. 450 e minimiäitiyspäiväraha
niin saa jotain vastinettakin.
tämän päivän yhteiskunnan nurinkurisuus. Tee ihmeessä noin ja ole vapaasta tahdostasi vanha ja väsynyt nuoreen äitiin verrattuna kun lapsesi sinua eniten tarvitsee. Raha ei kaikkea korvaa.
Jokaiselle olisi suotavaa opiskella, mutta nyky-yhteiskuntapa ei tee sitä perheen perustamisen kannalta lainkaan yksinkertaiseksi. Ole onnellinen, että sait vielä lapsen vanhana, kaikki ei sitä uskalla jäädä odottamaan. Kaikilla pitäisi olla tuloista riippumatta tasa-arvoinen äitiysraha. Ihan perseestä tollaset erot, eikä lainkaan tätä päivää.
niin mikäs ongelma tässä on?
Joku toinen voi haluta ja sillon se on ongelma.
on liian vanhoja, osa ei. Tämä nähdään siinä vaiheessa kun nainen alkaa olemaan 50v tienoilla ja lapsi pahimmassa teini-iässä. Ihmisestä kiinni, ei iästä.
Mutta minä halusin nuorena monestakin syystä.
Esim. riski vammaisuuteen pienempi, jaksaa paremmin, synnytyksestä palautuminen helpompaa nuorella jne.Toki myönnän, että tuo äitiysraha voisi olla suurempikin (1200 euroa).
omaa jaksamistaan lasten kanssa? En ole yhteenkään tutkimukseen törmännyt, jossa lapsen kanssa jaksaminen riippuisi iästä.
omaa jaksamistaan lasten kanssa? En ole yhteenkään tutkimukseen törmännyt, jossa lapsen kanssa jaksaminen riippuisi iästä.
Ja toisekseen, kait sitä pitää nuorillakin olla jotakin millä päteä :)
tämän päivän yhteiskunnan nurinkurisuus. Tee ihmeessä noin ja ole vapaasta tahdostasi vanha ja väsynyt nuoreen äitiin verrattuna kun lapsesi sinua eniten tarvitsee. Raha ei kaikkea korvaa.
Jokaiselle olisi suotavaa opiskella, mutta nyky-yhteiskuntapa ei tee sitä perheen perustamisen kannalta lainkaan yksinkertaiseksi. Ole onnellinen, että sait vielä lapsen vanhana, kaikki ei sitä uskalla jäädä odottamaan. Kaikilla pitäisi olla tuloista riippumatta tasa-arvoinen äitiysraha. Ihan perseestä tollaset erot, eikä lainkaan tätä päivää.
En mielestäni. Kun itse kasvat ja saat ikää lisää, niin ymmärrät, että 35-vuotias ei ole edes mikään vanha ensisynnyttäjäksi. Tuon ikäisellä on vielä n. 15 vuotta hedelmällistä ikää jäljellä. En ole ollut väsynyt enkä jaksamaton ollenkaan, päinvastoin. Tutkimusten mukaan jaksamattomuus on nimenomaan nuorten äitien ongelma, ja tietysti taloudelliset ongelmat pahentavat jaksamista aiheuttaen esim. parisuhdeongelmia.
Minä olen töitä tehnyt ja ansainnut moninkertaisesti äitiyspäivärahani, joten turha sinun on siitä kateellinen olla. Sitä paitsi, äitiyspäivärahaa ei makseta lapsen hoidosta, vaan menetetyistä työtuloista, vrt. sairauspäiväraha. Jos nyt yleensäkään mitään tajuat veroista ja tulonsiirroista... Päinvastoin, tämä on erittäin tätä päivää. Minimiäitiyspäivärahaa tulisi pienentää, jotta se rohkaisi kouluttautumaan ja hankkimaan edes sen vuoden verran työkokemusta ennen raskaaksi tuloa.
Miksi se esikoisen saaminen vaikka kolmevitosena on niiin väsyttävää ja rankkaa ja lapsetkin on vammaisia, kun taas jos saa neljännen lapsensa vaikka 36 v:na niin se on yleensä ihan ok?
Mutta tokihan se on huono aloittaa jos ei vaan tärppää.