Hieman yksinkertaisen kuuloinen nainen :D
http://www.mol.fi/paikat/Job.do?lang=fi&jobID=7134913&index=125&anchor=…
Aupair-ilmoitus.. vastaisitkö tällaiseen?
Kommentit (35)
myös ylläpito (ruoka ja asunto) sekä kielikurssi. Ei au pairin olekaan tarkoitus tienata, eihän niillä ole mitään koulutustakaan työhönsä. Vaan ideana on tutustua maahan ja saada ylläpito sekä pientä käyttörahaa lastenvahtiapua vastaan. Jos maksaisit hotellin ja ruoan niin paljonkohan normi lastenhoitopalkasta jäisi käteen kuussa?
Harvemmin niiltä kyllä tuollaista siivoushommaa vaaditaan. Meilläkin oli au pair kun olin lapsi, piti tiukkaa komentoa ja opetti englantia siinä sivussa.Ja kyllä tykättiin,vieläkin pidetään yhteyttä :)
Osa niistä tytöistä tosiaan kuvittelee tulevansa vain huvittelemaan, hoitaa hommansa huonosti ja vaatii ylimääräisiä vapaapäiviä, luista sovitusta säännöistä...ehkä siksi ilmoituksesa oli tuo (kylläkin tosi tyly) maininta neljännestä hoidettavasta lapsesta.
Palkka on tosi pieni.
Se on taskurahaa - ei kai tarvitse käydä selittämään av-mammoille mitä eroa on palkalla ja taskurahalla? Kaikki aupairina olleet tämän taskurahahomman tietävät, mutta ani harva tässä ketjussa on näköjään ollut aupairina kirjoituksista päätellen...
oli ihan täysikäinen eikä mikään halvalla kusetettava pikkutyttö. Lähti sinne välivuotta viettämään ja olihan se aika kokemus. Pääsi tutustumaan läheltä sen maan kulttuuriin mistä oli kiinnostunut, sai paljon kokemusta vieraan kielen puhumisesta jne... Eihän se itse työ hääppöistä ollut mutta hänellä oli aika hyvät oltava, oma huone omalla sisäänkäynnillä jne. Eihän se niin mene että au-pair asuu jossain lastenhuoneen nurkassa.
Hän hankki tuon pestinsä aikana muita töitä ko maasta ja jäi sinne pitemmäksi aikaa. Suurin osa samaan aikaan au-paireina olleista oli Itä-Euroopasta ja olivat hakeutuneet ihan puhtaasti miestä ja rikkaampaa elämää etsimään, joku onnistui ja joku ei.
Olin 10 kk Englannissa, alkusyksystä alkukesään, jo yli 15v sitten. Perheen kanssa vieläkin pidetään yhteyttä, laitetaan joulukortteja ja kirjeitä jne. Kun olen saanut lapsia, on tullut onnittelukortteja, jne.
Oli tosi hyvä säkä, oikein mukava perhe. Lastenhoitoa ei käytännössä ollut, ainoastaan pyykinpesua, silittämistä, kaupassa käyntiä, siivousta. Edes ruoanlaittoa ei ollut, kertaakaan en laittanut ruokaa, ei tarvinnut.
Vapaapäiviä oli kaksi viikossa, vaikka sopimuksessa luki yksi. Kävin Lontoossa pari kertaa kuussa kun oli matkaa vain tunnin verran junalla. Perhe reissasi paljon, esim hotellireissuja viikonloppuisin Englannissa, ja aina pääsin mukaan, tosi monissa kaupungeissa kävin vuoden aikana Plymouthista Brightoniin, myös Cotswoldsin ihanalla seudulla pari kertaa käytiin.
Mulle jäi kyllä ihan kivat muistot aupair-vuodesta ja voin suositella nuorille naisille tätä vaihtoehtoa. Olin 19v, ja kyllä varmaan 99% aupaireista on alle parikymppisiä, ainakin kielikurssin muut aupairit Ranskasta, Saksasta ja Suomesta olivat samanikäisiä.
Suomessa aupairin palkkaaminen on kai harvinaisempaa, mutta hyvä, että täälläkin näitä perheitä on. Vähän se on sama kuin vaihto-oppilaan ottamisessa, eli kyllä siinä perhekin joutuu venymään, asuuhan siinä vieras ihminen samassa huushollissa perheenjäsenenä ihan kuin muutkin. Kaikki eivät varmaan edes pystyisi siihen, että ottaisivat vieraan asumaan kotiinsa, on sitten aupair tai vaihtari.
Mitä outoa tuossa aupairia etsivän ilmoituksessa muka on??? Omaan ilmoitukseeni verrattuna (jonka toimisto laittoi perheeltä) tuossa on super-paljon infoa! Itse sain varmaan pari riviä tietoa perheestä tyyliin missä asuvat, montako lasta ja montako työtuntia viikossa. Tuon perheen infokirje on kyllä mielestäni tosi kattava, mutta tietysti av:lla kun ollaan, niin kaikkea on haukuttava. *huoh*
että joku ottaa vieraan ihmisen kotiinsa lapsia hoitamaan. Siis tekemään sitä pyhää työtä joka on ÄIDIN työtä, ei kenenkään muun. Joku saa apua kotitöihin, ei sellaista voi sallia. Ainoastaan päivähoito voi olla tuota pahempaa.
suomalaisten naisten etnisen taustan - suurimmalla osalla on vielä isoisoisoäiti asunut jossain savutuvassa ja hoitanut yksin 11 lasta ja 5 lehmää...
Nyt jo eletään 2000-lukua, mutta suomalaiset äidit ne yhä pinnistelee yksin, apua ei pyydetä. Jotenkin huvittavaa kyllä, moni ei varmaan edes tajua miten pitkät perinteet tällaisella yksinpärjäämisen ihannoinnilla tässä maassa on.
Tämä on ennen kaikkea kulttuurisidonnainen juttu, ja heti jos joku poikkeaa säännöstä, kauhea papatus.
Muualla Euroopassa kotiavulla on pitkät perinteet, Suomessa sen sijaan saa vieläkin olla kauheasti selittelemässä, että miksi et yksin "pärjää", jos palkkaa vaikka siivoojan. Vaikka eihän siitä ole alkuunkaan kyse.
Minä en kyllä tajua, että mitä hienoa siinä on, ettei uskalla vaatia itselleen vapaa-aikaa jos sitä kerran on saatavilla ja jos siihen on varaa?
(muun muassa) että palkka on tosi pieni. No en tiennyt tosiaan, että kyseessä ei ole palkka vaan "taskuraha". Onkohan näillä nyt sitten kovinkaan suurta eroa tässä tapauksessa? Vai olisiko kysessä taskurahan suuruinen palkka.... ;)
Mutta joo, ei ole tosiaan tultu oltua au pairina, eikä ole kyllä kukaan tuttunikaan ollut. Enkä kyllä pidä sitä mitenkään tavoiteltavana, että olisi ollut, jotenkin tosi outoa touhua..
ja jolle kustannetaan asumiset, ruoat, matkat, puhelimet, vakuutukset jne. tulee monta kertaa kalliimmaksi perheelle, kuin lastenhoitaja. Jos palkkaa vielä teinin (alle 18v.) niin tyel-maksujakaan ei mene ja suurinosa palkasta koostuu tuista.
Esim. Espoossa kahden alle 3v. lapsen hoidattaminen kokopäivätyönä suosituksen mukaisella palkalla 17.v hoitajalla maksaa perheelle n. 30€/kk. (tuet 1386,22€ kunnalta ja tapaturma-, työttömyys ja ryhmähenkivakuutus yhteensä: 20-30€/kk). Jos palkkaa yli 18v:n niin lisäksi maksetaan n 250€ tyel-maksuja. Eikä hoitajan elämistä täydy kustantaa... ja keksiä vihdykettä (kaupunkikierroksia ja nähtävyyksiä).
Kun minä olin au pairina, sain taskurahaa 200 euroa kuussa eikä paljon tarvinnut mistään pihistellä. Ideana on tietysti se, että taskurahasta ei tarvitse maksaa asumista, ruokaa, perushygieniatuotteita (shampoot, terveyssiteet, pyykinpesuaineet) eikä "harrastuksia" (au pairien ollessa kyseessä lähinnä kielikurssit, minulle maksettiin sen lisäksi myös kuntoklubin jäsenyys). Eli palkalla ja taskurahalla on hyvinkin paljon eroa.
Suurin osa samaan aikaan au-paireina olleista oli Itä-Euroopasta ja olivat hakeutuneet ihan puhtaasti miestä ja rikkaampaa elämää etsimään, joku onnistui ja joku ei.
Huomasin saman ollessani itse Keski-Euroopassa "piikana". ^ :)
minä ainakin ostin omat shampoot niin sain omille hiuksilleni sopivat, olisin voinut talon aineitakin käyttää mutta en niistä tykännyt. Ja mitään terveyssiteitä nyt en ainakaan ruvennut perheen äidiltä pyytämään (hän hoiti kaikki ostokset yksin). Palkkaa sain 120 euroa viikossa + yllätysherkkuja kaupasta, auton käyttööni, kielikurssia en tarvinnut mutta sellainenkin olisi ollut järjestettävissä
Kun minä olin au pairina, sain taskurahaa 200 euroa kuussa eikä paljon tarvinnut mistään pihistellä. Ideana on tietysti se, että taskurahasta ei tarvitse maksaa asumista, ruokaa, perushygieniatuotteita (shampoot, terveyssiteet, pyykinpesuaineet) eikä "harrastuksia" (au pairien ollessa kyseessä lähinnä kielikurssit, minulle maksettiin sen lisäksi myös kuntoklubin jäsenyys). Eli palkalla ja taskurahalla on hyvinkin paljon eroa.
Suurin osa samaan aikaan au-paireina olleista oli Itä-Euroopasta ja olivat hakeutuneet ihan puhtaasti miestä ja rikkaampaa elämää etsimään, joku onnistui ja joku ei.
Huomasin saman ollessani itse Keski-Euroopassa "piikana". ^ :)
Housemom? Onko oikein? Olen aina kuvitellut että se on stay-at-home mom tai housewife.
miksi te edes kirjoittelette siitä? Meillä ollut muutamakin au-pair eri aikaan, kun asumme ulkomailla, joten naurattaa kun luen tässä näitä eräiden kirjoituksia. Ei ole nyt aikaa kirjoittaa heidän tekemisistään ym. muista heihin liittyvää fakta tietoa. Mutta jos haluatte asiasta kirjoitella, ottakaa ensin selvää! Vaikka google ja au-pair!
ja ennakkoasenteiselta, uskoo jo valmiiksi saavansa "epäonnistuneen tapauksen." En taatusti hakisi heille töihin.
Harkinnassa ja vasta ostettiin asunto jossa tilat au pairille.
Onhan sekin aika riski sijoitus, jos au pair lähtee heti pois, ja on perustanut kaiken sen varaan että on joku auttamassa vaikkapa lapsia kouluun ja koulusta pois. Ei ihan hetkessä uutta lastenhoitajaa hankita. Eikä työnantajat anna pienellä varoitusajalla työajan lyhennyksiä aina, eikä aina isommallakaan varoitusajalla joillakin aloilla. Se on joko oltava täysaika töissä tai ei ollenkaan.
---"light housework" eli siivous, ruuanlaitto, puutarhanhoito. eli ainut mitä au pairin ei oleteta tekevän on sen....----
Kyllähän nuo kotityöt saattavat olla kevyitä. Jos vaikkapa kastelee kerran päivässä pihan kukkapenkit&ajaa kerran viikossa nurmikon + siivoaa joka päivä hieman (eli ajallisesti ~puolisen tuntia) +ruuan laittamien on esim. aamupalan laittamista lapsille ja avustavaa toimintaa muulloin (salaatin tekemistä, perunoiden kuorimista tmv.) tai sitten sitä että josksus valmistaa aterian perheelle, tämä kaikki on ihan ok!
Mutta jos kyse on on jättimäisen kasvimaan kitkemisestä ja siihen päälle kaikki muut puutarhan työt + joka päivä on kuurattava koko talo katosta lattiaan + laitettava 7 ruokalajin illalinen perheelle, menee todellakin yli.