Erään äidin mielestä on ok jättää 5v ja 2v kotirantaan keskenään.
Viisivuotias poika huomasi kaksivuotiaan pikkuveljensä kasvoillaan kotirannan vedestä. Poika juoksi ilmoittamaan asiasta äidille.
Onnettomuus sattui sunnuntaina yhdentoista aikaan Ruovedellä. Veljekset ja heidän äitinsä olivat olleet pihatöissä perheen isän nukkuessa kotitalossa.
Pojat ehtivät olla noin kymmenisen minuuttia äidin näköpiiriin ulkopuolella, kun vanhempi, viisivuotias juoksi äidin luokse.
- Poika oli huomannut, että kaksivuotias pikkuveli makasi järven rannassa olevan omakotitalon rantavedessä kasvot vedessä. Äiti nosti pojan vedestä ja aloitti heti elvytyksen, kertoo komisario Markku Leppänen Mänttä-Vilppulan poliisiasemalta.
Leppäsen mukaan ambulanssin tuleminen paikalle kesti 10-15 minuuttia.
- Jos he olisivat ambulanssin varassa olleet, kyllä poika olisi menehtynyt. Mutta äidin aloittama elvytys pelasti.
Kaksivuotias virkosi Leppäsen mukaan paikan päällä ja oli ulkoisesti kunnossa vaarallisesta tilanteesta huolimatta
Kommentit (3)
itse en jättäisi, koska emme asu veden äärellä. varmaan eri asia jos asuisimme. meillä lapsi voisi juosta tielle ja jäädä auton alle...
2-vuotias rannassa 5-vuotiaan kanssa, useita minuutteja! Hui, toivottavasti tämä äiti otti opikseen.
en jättäis! meillä uusi talo ja piha aita vielä tekemättä (mikä tuleekin ensinmäisinä kun lumet sulaa pois kokonaan) ja lapset pääsis tielle! poika joka on 3.5v on pihalla yksin joskus noin 5min ja minulla ikkuna auki koko ajan että kuulen ja näen (yleensä kun teen ruokaa on poika ulkona leikkimässä näen hänet koko ajan ikkunasta)käyn tarkastaan jos katoaa näköpiiristä! hän tietää että pihalta ei poistuta! mutta jos pienempi veli 1,5v matkassa leikissä olen paikalla koko ajan pihalla vieressä katsomassa,ei sen ikäistä voi jätää edes 5min yksin niin pienen kanssa,vikkeliä kun ovat ja sen ikäinen ei tiedä vielä mihin saa mennä ja mihin ei. vaikka isoveli yrittäisikin vahtia mutta ei sen ikäinen pysty huolehtimaan niin pienestä.
itse en jättäisi, koska emme asu veden äärellä.
varmaan eri asia jos asuisimme. meillä lapsi voisi juosta tielle ja jäädä auton alle...