Miksi papakoe otetaan? Pitääkö minun mennä, vaikka minulla on ollut tasan yksi seksikumppani
koko ikäni aikana? Papakoe otettiin viimeksi joskus 5v sitten ja se oli ensimmäinen papakokeeni.
Mitä kokeessa seurataan tai tarkastetaan? Ja jos siis todellakin on vain yksi seksikumppani, tekeekö tuolla papakokeella mitään - mikä voi muuttua?
Kommentit (19)
kun seksikumppani on vaihtunut. Ajattelin, että liittyy siis sukupuolitauteihin ja näin ollen mulle tarpeeton toimenpide?
mulle on aina taas sanottu että käy papakokeessa kahden vuoden välein!!! eikä seksikumppaneista puhuttu mitään!!
ei se sun seksikumppanis liity ainakaan syövän tuloon mitenkään, eli mä kyllä kannustaisin sun meneen sinne!!! ja kysele sitten siä mikä on homman nimi!! :)
ja voithan soittaa perhesuunnitteluneuvolaan/äitiysneuvolaan ja kysellä sieltä, mikä on teidän kunnassa yleensä käytäntö!
ei minullakaan ole ollut kuin yksi seksikumppani ja silti löytyi solumuutoksia (=syövän esiaste). Samoin kävi hyvälle ystävälleni
Kannattaa otattaa parin vuoden välein, oli seksielämä millainen tahansa.
Kuten jo mainittu, siinä seulotaan mahdollista kohdunkaulansyöpää joka ei ole seksitauti.
Kohdunkaulansyövän riski on sitä pienempi mitä vähemmän seksikumppaneita ja mitä myöhemmin seksielämä on aloitettu.
Papilloomavirus tarttuu yhdynnässä.
Siksi rokotekin annetaan nuorille tytöille.
Papilloomaviruksen aiheuttamia solumuutoksia kohdunkaulan limakalvossa voidaan tutkia PAPA-kokeessa, jossa emättimen kautta otetusta solunäytteestä saatavia soluja tutkitaan mikroskooppisesti. PAPA-koe suositellaan suoritettavaksi noin vuosi ensimmäisen sukupuolikontaktin jälkeen tai viimeistään 25 vuoden iässä.Mikäli edellisen PAPA-kokeen solukuva on normaali ja seksikumppani pysyy samana, sopivana testivälinä pidetään 2–3 vuotta. Uutta PAPA-koetta suositellaan aina noin vuoden kuluttua uuden kumppanin kanssa aloitetusta suhteesta riippumatta siitä mitä ehkäisymuotoa on käytetty.
joltain muulta tai hänellä on voinut olla se aiemmin ja tartuttanut(hpv:N) ap:lle.
Ei sieltä mitään koepaloja papakokeessa oteta. Lastalla ja pienellä harjalla "laapitaan" soluja objekstilasille näytteeksi. T.Tänäänkin papoja ottanut
Kohdunkaulansyövän riski on sitä pienempi mitä vähemmän seksikumppaneita ja mitä myöhemmin seksielämä on aloitettu.
Suositus on että JOKAINEN nainen käy papa kokeessa kahden vuoden välein. Ja niitä aletaan seulomaan viimestään 30:nä viiden vuoden välein. Eli kyllä sieltä yritetään pyydystää mahdolliset syöpäsolut..ei siis tarkota että kaikilla olis, mutta kumminki. Ihan niin kuin rinnatkin tulisi säännöllisesti tutkia.
ei usko sepustuksiasi.
Kohtusyöpä kuin mikä muukin alapään syöpä voi tulla naisille vaikka seksikumppaneita olisi ikinä ollutkaan.
Papa on ensiarvoisen tärkeä kaikille naisille. Smoin kuin mammografia.
Kyllähän tuo syöpä seksiin liittyy, ap on oikeilla jäljillä
ansiosta Suomessa on kohdunkaulasyöpää vähiten maailmassa. Menkää hyvät ihmiset kokeeseen! Seksikumppanien vähyys ei ole mikään tae siitä ettei solumuutoksia tulisi.
ja papkokeessa näkyy solumuutos, ei se, mistä solumuutos johtuu. Se voi johtua hpv:stä tai jostain muusta. (mullakin on ollut muutoksia, joita on erikseen seurattu, mutta hpv:tä mulla ei ole. Siis ainakaan niitä syöpävaarallisia muotoja - testattu on.)
On totta, että hpv-riski on sitä suurempi, mitä aikaisemmin on seksielämänsä aloittanut, ja mitä useampia kumppaneita on, mutta kuten sanottu, syövän voi saada myös neitsyt. EIkä mullakaan ole montaa seksikumppania ollut, mutta epiteelisolumuutoksia on ollut silti. SIksi kandee käydä kokeessa, vaikka se ikävää onkin.
Ei sieltä mitään koepaloja papakokeessa oteta. Lastalla ja pienellä harjalla "laapitaan" soluja objekstilasille näytteeksi. T.Tänäänkin papoja ottanut
jotain napsaistaan, ei pelkkä lastalla laapiminen nipistä ja tee verenvuotoa. Ehkä käytännön vaihtelee. Kyllä mua ihan sattui, kun papa otettiin viimeksi.
sellaisella minikokoisella pulloharjan näköisellä ronkitaan näyte:)
No miks sitten tulee verta?
ja ottaa kipeää.
En mä käsitä miksi tästäkin aiheesta pitää vängätä ja vääntää.
Jos et koe papa-koetta tarpeelliseksi, et otata sitä. Hemmetin yksinkertaista.
Mutta mä huolehdin itsestäni ja siksipä juuri tänään otatin sen gynellä. Ei sattunut eikä tullut verta eikä kauheesti maksanutkaan.
Seksiä en ole harrastanut aikoihin mutta ihan varmasti syöpäriski voi olla olemassa ja jos näin pienellä vaivalla edesautan mahdollisen syövän esiasteen löytymistä ajoissa, mielelläni teen sen.
Ihan itseni takia!
Sen pintaa on saatava irti, jotta tulee jonkinlainen näyte. Ei siinä pelkkiä limoja kaavita, vaan soluja kohdunkaulasta. Ei kuitenkaan haukata paloja.
vaan: papa kokeessa tutkitaan (otetaan koepala) sun kohdunkaulasta/jostain sieltä päin ja tutkitaan onko kasvaimia/solumuutoksia...
eli siis papa-koe on ennaltaehkäsevää työtä syöpää vastaan!!!
mee ihmeessä!!
ja toiset voi kertoo tarkemmin kun tietävät tästä!!