Mun mielestävauvakuumeilu on aika sairasta. Itse en haluausi vauvaa, mutta haluan kyllä jälkeläisen
Luin noita vanhoja viestejä ja pohdin, että miksi ihmeessä pitäisi naisen tuntea jotain vauvakuumetta. Ja miksi se on muka niin ihanaa? Minusta on ihan sairasta, että naiset on jossain kuumeessa nähdessään toisten ihmisten lapsia, haluavat kosketella niitä (minä en ainakaan haluaisi, että vieraat ihmiset koskisivat minun lapseeni) ja huokailevat, että vauvat tuoksuu muka ihanalle. Mun mielestä vauvat tuoksuu kuolalle, yökölle happamalle maidolle ja ihan suoraan sanottuna kuravellikakalle. Ne huutavat, osoittavat mieltään ja kiusaavat vanhempiaan minkä ehtivät.
Itse en ole kokenut koskaan vauvakuumeen kyseenalaista ihanuutta. Olen kuitenkin realisti: Ymmärrän, että jos haluamme mieheni kanssa jälkeläisen, vauva-aika on vaan jotenkin kestettävä. Ja veikkaisin, että aika moni nainen ajattelee näin. Sitä ei vaan uskalleta sanoa, kun vauvakuumeilu on niin muodikasta.
Kommentit (65)
En tajua, että joku aikuinen nainen voi sellaisesta kärsiä. Ehkä jotain hormonihäiriöitä tai mielenterveysongelmia taustalla?
Minusta taas sitä kutsutaan "vauvakuumeeksi", että haluaa lapsen. Ja mielestäni kaikki, jotka ovat äidiksi tulleet, ovat tämän kokeneet. En ymmärrä, mitä kummaa te sitten sillä oikein käsitätte?
Iän kaiken on ja tulee olemaan ihmisiä, jotka tekevät omistä asioistaan suuria, milloin hössöttävät koirista, toisinaan lapsista, sisustuksesta, kuka mihinkin hurahtaa. Joku urheiluun tmv. Eiköhän se kuitenkin ole vajautta pienimmästä päästä.
Vai oletko muka mielestäsi terveempi, kun mollaat nimimerkin suojissa toisten valintoja/tapoja vauva-aiheiselle palstalla, vaikka et vauvoista edes oikeasti piittaakaan, mutta muuten vain hankit kotiin koriste-esineeksi?
Eiköhän sunlaiset ole juuri niitä, jotka ensimmäisen vastoinkäymisen tullessa vinkuvat sitä, miksi tuli "tämäkin hankituksi, kun en sitä edes oikeasti halunnut" Jep jep
Pitäisi erottaa sairaalloinen vauvakuume.
Esimerkiksi:
Tapaus A) nainen ja mies menevät naimisiin, ovat 30-kymppisiä ja toteavat, että nyt on oikea hetki hankkia lapsi. Eivät kuitenkaan koe mitään suurta vauvakuumetta, mutta rationaalisesti päättävät, että nyt tai ei koskaan
Tapaus B) nainen näkee muiden vauvoja ja kokee suuria tunteita ja haluaa saada vauvoja syliinsä ja selittää kotona, että nyt pitää meillekin taas tehdä yksi lapsi lisää, kun nuo vauvat ovat niiiiiiin ihania.
Jälkimmäinen on sairaalloista vauvakuumetta.
Ensimmäinen tuskin on vahinkoraskaus, vaikka suurta kuumetta ei pariskunta olekan kokenut.
Vauvakuume
Vahva kaipuu saada oma lapsi (ns. "vauvakuume") vaikuttaa ihmisten lastenhankintaan. Tutkimus selvittää vauvakuumeeseen liittyviä kokemuksia, sen ajoittumista ja sen seurauksia suomalaisilla naisilla ja miehillä kyselytutkimusten ja tekstiaineistojen avulla.Julkaisuja:
Rotkirch, Anna. 2007. All that she wants is another baby? Longing for children as a fertility incentive of growing importance. Journal of Evolutionary Psychology 5:1-4, 89-104.
Siis jos teillä ei ole ollut kaipuuta lapseen, oletettavasti kyse on vahinkoraskaudesta, jos vauvakuumeen määritelmä on em. Eli jokainen jolla on lapsi on tehnyt harkitun päätöksen hankkia lapsia, on kärsinyt "vauvakuumeesta". Kaikki eivät vain ilmennä sitä samalla tavoin.
jota tuskin olet edes kokonaisuudessaan lukenut. Vauvakuume siis vaikuttaa lasten hankintaa, mutta ei varmastikaan ole ainoa selittävä tekijä.
Minulla ei ole koskaan ollut vauvakuumetta, mutta ei myöskään vahinkoraskauksia. Osaan käyttää järkeäni sekä lapsenhankinnassa että niiden ehkäisyssä.
Vauvakuume Vahva kaipuu saada oma lapsi (ns. "vauvakuume") vaikuttaa ihmisten lastenhankintaan. Tutkimus selvittää vauvakuumeeseen liittyviä kokemuksia, sen ajoittumista ja sen seurauksia suomalaisilla naisilla ja miehillä kyselytutkimusten ja tekstiaineistojen avulla. Julkaisuja: Rotkirch, Anna. 2007. All that she wants is another baby? Longing for children as a fertility incentive of growing importance. Journal of Evolutionary Psychology 5:1-4, 89-104. Siis jos teillä ei ole ollut kaipuuta lapseen, oletettavasti kyse on vahinkoraskaudesta, jos vauvakuumeen määritelmä on em. Eli jokainen jolla on lapsi on tehnyt harkitun päätöksen hankkia lapsia, on kärsinyt "vauvakuumeesta". Kaikki eivät vain ilmennä sitä samalla tavoin.
jota tuskin olet edes kokonaisuudessaan lukenut. Vauvakuume siis vaikuttaa lasten hankintaa, mutta ei varmastikaan ole ainoa selittävä tekijä. Minulla ei ole koskaan ollut vauvakuumetta, mutta ei myöskään vahinkoraskauksia. Osaan käyttää järkeäni sekä lapsenhankinnassa että niiden ehkäisyssä.
sitten tällaisella palstalla teette? Menkää muualle, jos jutut ovat mielestänne sairaita?