Raskaus ja karttakieli?
Kolmas raskaus menossa ja nyt tajusin yhdistää kielen kutiamisen mahdolliseen "karttakieleen". Minua on joka raskaudesta jossain määrin kutittanut kielenlaelta ja esim. hammasharjalla kielen harjaaminen on tuntunut ihanalta. Tässä raskaudessa (vk21) en ollut vielä tuosta oirehtinut, mutta äsken karhean leivän syöminen tuntui ihanalta.
Rupesin googlettamaan ja törmäsin termiin "karttakieli". Sen mukaan kieleen tulee punaisia laikkuja ja kun kävin kieltäni peilin edessä tutkimassa, niin ei tuo vaalea pinta yhtenäinen ollut, vaan laella oli kaksi punaista läiskää. Muistan myös, ettei kieleni ollut edellisessäkään raskaudessa tasaisen värinen. Raskauksien välillä en ole kieltäni kovin tarkasti tutkinut, mutta minkäänlaisia kiksejä en ole saanut kielen harjaamisesta tai karhean syömisestä.
Nyt pohdinkin mistä tuo johtuu? Ja kun nimenomaan ilmenee minulla raskauden yhteydessä. Onko minulla jonkun hivenaineen puute? Entä onko joku muu "kärsinyt" samasta raskausaikana tai onko karttakieli muuten tuttu oire?
Kommentit (12)
taas karttakieli tuli ensimmäisen raskauden aikana. Tai ainakaan en ollut sitä aikaisemmin koskaan huomannut. Raskauden jälkeenkin se on pysynyt, tulee ja menee, mutta ei esim. toisen raskauden aikana aktivoitunut mitenkään sen kummemmin kuin muulloinkaan.
Minullakin laikut ovat kipeät, ja silloin kun niitä on, esim. sitrusten syöminen kirvelee aika lailla. Kieli on muutenkin sen verran kipeä, ettei tulisi mieleenkään harjata sitä.
vaihtelevasti oireilee, ei koskaan haittaavasti. En muista oliko raskausaikana eroa normaaliin.
Sen verran taas googletin, että saattaa johtua sinkin puutteesta. Sinkkiä kai tarvitsisi enemmän raskausaikana.
Edelleen jos jollakulla on kokemusta tai tietoa, niin saa valaista myös minua.
ap
Voi olla että menee ihan metsään tämä "diagnoosi" mutta voisiko matalalla hemoglobiinilla olla jotain tekemistä laikkujen kanssa?
Minä olen koko ikäni kärsinyt ajoittain hyvinkin pahasta karttakielestä. Raskauksien (2 kpl) aikana en huomannut kovinkaan suurta muutosta kielessä, enemminkin niin päin että kieli oli parempi, samoin kuin muutkin allergiani.
Karttakielen diagnosoi aikoinaan yli 20 vuotta sitten allergialääkäri jolla kävin lapsena.
Minulla karttakieli on siis aika suoraan yhteydessä allergioihin. Jos syön tiettyjä hedelmiä tai vaikka joitain tietyillä väreillä värjättyjä/tietyillä esansseilla maustettuja karkkeja, kieli muuttuu laikulliseksi. Hammaslääkäri tosin totesi että osa laikullisuudesta voi johtua kielen puremisesta unissaan.
Itse en ole ikinä törmännyt kehenkään muuhun jolla olisi karttakieli vaivanaan! Karttakieliä voi tietysti olla erilaisia, mutta minulla kieli on monesti todella kipeä silloin kun se on laikullinen. Hammasharjalla harjaaminen tai karkean leivän syöminen sattuu silloin. Ja kun karttakieli on oikein pahimmillaan (mm. juuri joistain karkeista), kieli halkeaa pinnaltaan, voit kuvitella miten kipeä se on. Minulla laikut ovat enimmäkseen kielen sivuilla ja reunoilla, mutta pahimmillaan koko kieli on ihan runnellun näköinen, ja tarkoitan siis TODELLA pahan näköinen. Joskus jos oireet ovat lievät, niin kieli saattaa kutista, silloin usein hankaan sitä kitalakea vasten, en ole huomannut että harjaaminen tai karhea ruoka helpottaisivat kutinaa.
En osaa sen enempää vastata kysymykseesi, mutta kohtalotovereita siis on!
että eräs lääkäri sanoi minulle että karttakieli saattaa oireilla samaan tahtiin mahdollisten mahavaivojen kanssa, mutta itse en ole huomannut tätä yhteyttä. Oletko itse huomannut esim. turvotusta vatsassa tms, sehän voisi olla raskauden aiheuttamaan ja myös ehkä karttakielen aiheuttaja?
Meillä perheessä kahdella karttakieli, minulla ja esikoisellani. Kummallakin todettu se pikkulapsena. Meillä karttakielet ilmenevät juurikin niinä läiskinä, sekä kielen kipuna tiettyjä ruoka-aineita syötäessä. Nämä oireet voimistuivat odottaessani esikoista, kuopuksen kohdalla taas kieleni oli miltei "normaali". Mutta toisinaan kyllä minäkin harjaan kieltäni antaumuksella :)
Olin hoidattamassa hampaitani. Opiskelija teki toimenpidettä ja hammaslääkäri seurasi. Kysyi sitten hammaslääkäriltä, että tämähän on karttakieli.
Minä siihen väliin sitten, että mikä se on???
En ollut ikinä kuullutkaan sellaisesta.
Jos se ei vaivaa pahasti, niin ei tarvitse tehdä mitään.
Olen kyllä katsonut kieltäni aikaisemmin, eikä se hirmu kaunis ole. Laikullinen, mutta ei kipeä.
Raskauksien aikana en ole huomannut mitään erityistä.
Minulla tätä siis ei ole diagnosoitu, vaan pikaisen googletuksen jälkeen annoin itselleni tuon karttakieli-tuomion. Kielestäni löytyy selkeät läiskät, mutta eivät ole kipeitä, ennemminkin juuri sellaiset, joita tekisi mieli hammasharjalla harjata. Muistan kun edellisistä raskauksista mainitsin kielen harjaamisen yhtenä raskausoireistani, niin sain kyllä aika outoja katseita :).
Toisinaan kyllä, tomaatin tai ananaksen syöminen saattaa rikkoa suun. En nyt muista rikkoiko se juuri kielestä noita alueita vai mitä, mutta tuollakin voi olla yhteys.
Kävin viikolla neuvolassakin ja hemoglobiini oli 135, joten ei taida siitäkään johtua. Mutta onko kukaan muu karttakieli kuullut sinkinpuutteen pahentavan tai aiheuttavan oireita? Kieli ei varsinaisesti ole mikään ongelma, mutta mietin kieliikö (heh) se nyt juuri tuon sinkin puutteesta, jolloin minun olisi syytä kiinnittää sen saantiin enemmän huomiota. Sinkkiä kuulemma saisi eniten maksasta, mutta näin raskaana ollessani, en viitsi sitäkään ihan hirveitä määriä nauttia.
että eräs lääkäri sanoi minulle että karttakieli saattaa oireilla samaan tahtiin mahdollisten mahavaivojen kanssa, mutta itse en ole huomannut tätä yhteyttä. Oletko itse huomannut esim. turvotusta vatsassa tms, sehän voisi olla raskauden aiheuttamaan ja myös ehkä karttakielen aiheuttaja?
Mutta jonkin verran olen kärsinyt närästyksistä. Tai nyt kun pohdin, niin nyt viikon aikana, minulla on pari kertaa ollut tosi kuvottava olo, mutta olen laittanut tuon olon niinä päivinä popsitun rasvaisen ja suolaisen ruuan piikkiin (jolloin olen myös juonut liian vähän nestettä). Voisihan nuokin liittyä jotenkin toisiinsa...
Minulla on ollut karttakieli kauan,se on vaivannut ja olen kovasti miettinyt mistä se joaineitahtuu. Olen syönyt erinäisiä vitamiineja, ei apua. Pari vuotta sitten hurahdin merisuolaan, sen jälkeen olen ihmetellyt miksi jossain vaiheessa on alettu erottamaan alkuperäisestä, käsittemättömästä suolasta pois kaikki hivenaineet, ihmisile tuki tärkeät aineet. Nämä hivenaineet menee sitten apteekin hyllylle myyntiin mm Pascoe nimisen tuotteena. Tätä valkoista jauhetta, joka sisältää mm. sinkkiä, mutta paljon muitakin hyviä, olen laittanut kolmena iltana kielen päälle ja ainakin valkoiset läikät ovat kadonneet ja kieli on paremman näköinen. Johtuisiko karttakieli jonkun hivenaineen puutoksesta. Tällä kirjoittamisella haluan myös ohjata ihmisä käyttämään käsittelemätöntä suolaa merisuolaa mm. Olen tilannut merisuolatuotteita netistä Saltset nimisiä. Tuotteilaolen hoitanut selkäni, käteni ja jalkani kuntoon.Kannattaa kokeilla.
Onko kukaan karttakieli huomannut sinkin auttavan?