Pienet lapset ja avioero?
Millaisia vaikutuksia/mahdollisia traumoja arvelette lastenne kokeneen avioerosta?
Itse olen etä-äiti. Kun erottiin miehen kanssa, hänellä oli toinen nainen. Oli ollut jo kolme vuotta, ainakin. Nyt asuvat yhdessä, tällä avokilla on kaksi omaa lasta.
Lapseni jäivät isällensä yhteisellä sopimuksella, koska minä en olisi lapsia pystynyt hoitamaan (syöpähoidot menossa tuolloin). Olin liian huonossa kunnossa sekä psyykkisesti että fyysisesti.
Lisäksi esikoispoikani meni tuolloin ekaluokalle kouluun. Koulukypsyystesteissä suositeltiin strattiluokkaa. Olen kasvatustieteiden maisteri, ja tiesin, että poika pärjää koulussa naarurin parhaan kaverin kanssa. Soittelin koulun reksille ja järjestin asian. Ja olin oikeassa, poika nyt 7. luokalla eikä mitään ongelmia koko aikana koulun kanssa.
Eikä mulla olisi ollut varaa pitää sitä asuntoakaan, johon olimme vasta muuttaneet. Olisi taas pitänyt muuttaa.
Muistan mm., että lepäilin olohuoneen sohvalla solusalpaajahoidon tiputuksen jälkeen. Tyttäreni (tuolloin 4 v), silitteli minua ja halattiin. Tyttären käteen jäi isoja tuppoja hiuksistani. Selitä siinä sitten noin pienelle, mistä on kyse.
Kommentit (4)
mutta lasten isä on kyllä emäsika. Kun vaimo sairastuu syöpään, hommataan nuori pillu itseä viihdyttämään ja otetaan ero.
lapsenne ovat saaneet kokea molempien vanhempien rakkauden, ja se on tärkeintä. Sinä olet tehnyt ihan varmasti parhaasi. Sulla on ollut hirvittävän raskasta. Olet rakastanut ja se riittää.
kun lapset kasvavat aikuisiksi ja tajuavat, kuinka heidän isänsä on käyttäytynyt sairasta äitiä kohtaan, voi herätä kysymyksiä ja ehkä katkeruuttakin isää kohtaan.
yhtä perhettä jossa ero tuli lapsen ollessa 6v ja lapsi jäi isälleen.
Varsin reipas nuori mies tästä on kasvanut (16v)ja murkkuikäkin näkyy menevän ihan ok : D
Äitiinsä hällä on varsin hyvät ja läheiset välit, samoin uusiin sisaruksiin, isäänsä ja ihan ok välit äitipuoleenkin eli toimeen tulevat.
Mä uskon että aina se ero ei ole lapselle ongelma, paljon riippuu siitä läiympäristöstä ja tuesta mitä lapsi saa. Minusta on aika ihanaa seurata kuinka tälläkin nuorella on paljon välittäviä aikuisia elämässään.