Isojen perheiden äidit, vaatehuoltoon neuvoja kysyisin.
Minulla on viisi lasta, kaikki kahden vuoden ikäeroilla edelliseen. Koen vaikeaksi kierrättää vaatteita isommalta pienemmälle, kun vaatteet eivät aina sovi heti seuraavalle kooltaan, enkä haluaisi pitää muksuilla tilaa viemässä liian isoja vaatteita.
Miten suoritatte välivarastoinnin niille ei kenellekään sopiville vaatteille?
Muitakin vinkkejä saa antaa, poistun koneelta siivoushommiin, mutta palaan myöhemmin.
Kommentit (14)
Hiukan isot vaatteet laitan sinne hyllyn perälle ja käytössä olevat niiden eteen.
Kyllä niitä vaatteita voi käyttää hieman reilun kokoisinakin. Itse ainakin käännän hihansuita ja lahkeitakin tarvittaessa. Liian isoja käytetään vain jos ei muuta ole puhtaana.
Meillä ei kauheasti muutenkaan ole vaatteita, kun nuo säilyystilat on rajalliset.
Lisäksi lasten vaate maku on erillainen ja en kierrätä kaikkia vaateita vaan ne saattaa mennä suoraan kirpparille myyntiin.
eli siihen en tarvitse apua. Kiitos vaan yhden lapsen äiti =)
Mutta siihen systeemiin, jolla siirrätte väärän kokoisia pois ja otatte taas sopivan kokoisia tilalle, tarvisin vinkkejä. Jos laitan kaikki yhteen pinoon (joka ei siis ole mikään pieni pino...) niin en ikinä ajoissa saa sieltä sopivia vaatteita seuraavalle käyttöön.
Minä en millään laittaisi niitä sinne samaan kaappiin, kun meillä muksut ottavat itse vaatteensa ja käyttävät sitten surutta aivan liian isoja vaatteita. Sitten esim. farkkujen lahkeet on tallottu puhki ennen kuin ne ovat sopivan kokoiset =(
ap
Hiukan isot vaatteet laitan sinne hyllyn perälle ja käytössä olevat niiden eteen.
Kyllä niitä vaatteita voi käyttää hieman reilun kokoisinakin. Itse ainakin käännän hihansuita ja lahkeitakin tarvittaessa. Liian isoja käytetään vain jos ei muuta ole puhtaana.
Meillä ei kauheasti muutenkaan ole vaatteita, kun nuo säilyystilat on rajalliset.
Lisäksi lasten vaate maku on erillainen ja en kierrätä kaikkia vaateita vaan ne saattaa mennä suoraan kirpparille myyntiin.
Jos on isompi väli, esim kun on ensin poikia joille menee ja välissä onkin tyttö, niin sit vaan varastoon pussiin ja sit laatikkoon jossa on päällä kenelle ne kyseiset vaatteet menee seuraavaksi ja mitä kokoja niissä on.
että en säästä isomman pojan vaatteita pienemmälle, vaan annan ne muille tarvitseville tai vien kirpparille. Tytöillä on ikäeroja 1-3v, tyttöjä siis viisi yhteensä. Joidenkin tyttöjen välillä voin suoraan siirtää vaatteet seuraavan tytön kaappiin, mutta ne vaatteet joita seuraava ei voi suoraan pitää, laitan muovilaatikoihin joita minulla on toisessa vaatehuoneessa noin 20kpl. Ikeasta olen ostanut laatikoita, eivät paljon maksa. Muovilaatikoissa on säilössä toki muutakin kuin pieneksi jääneitä vaatteita. Laatikoiden kylkiin olen merkannut mitä laatikot sisältävät, esim villasukat, poikien vaatteta jne... Laatikot ovat minulla näppärästi saatavilla. Kaikki huonokuntoisemmat heitän pois ---> leikkaan esim kertakäyttöluutuiksi.
ja ne vaatteet jotka odottavat käyttöönottoa pakkaan tyhjiöpusseihin (niihin imurilla imettäviin) ja kirjaan koon pussiin eli yhtä kokoa yhteen pussiin. Pussit säilötään matkalaukuissa : ) Jos ja kun matkalaukut otetaan käyttöön, pussit voi siksi aikaa vaikka heittää sängynpäälle kun olemme reissussa ja taas takasin. Sieltä on suht helppo kuitenkin ottaa oikea koko käyttöön kun aika tulee.
Yhdet pussit on muuten säilytyksessä sängynaluslaatikossa, eli ei ihan kaikki kuitenkaan matkalaukuissa. Noi pussit säästää oikeasti aika paljon tilaa joten suosittelen.
poika,tyttö,tyttö,poika, kahden vuoden välein syntyneet. Tyttöjen vaatteita ei ole tarvinnut välivarastoida, kun siirtää isommalta pieneksi jääneet pienemmän vaatekaappiin perälle niin tulevat sitten käyttöön sieltä.
Poikien vaatteet olen säilönyt vintiin ensin laatikoihin joihin koko numero päälle ja nyt kun pienempi poika on vuoden on 92-104 vaatteet vintissä hyllyllä pinoissa odottamassa. Niitä pitää vaan sitten sovittaa kun se aika tulee, ja ottaa vaatekaappiin tyrkylle. Olen säästänyt kaikki pojan vaatteet mutta luulen että 6 vuotta on liian pitkä aika säilyttää kaikkia vaatteita, ajattelin nyt karsia säilytykseen meneviä vaatteita ja säilyttää vain hyväkuntoisimmat.
Alle 80cm vaatteet on unisex ja äp laatikossa.
Ulkovaatteet roikkuvat kaikki hengareissa tangolla
sieltä sitten kokeillaan syksyllä löytyisikö sopivaa talvipukua vai tarviiko ostaa uusi ja keväällä sovitetaan välikausi vaatteita samaan tapaan.
Kengät on vintissä hylyllä rivissä, hyväkuntoisimmat olen säilyttänyt, aina ostetaan ainakin yhdet käyttökengät per kausi mutta juhlakengät, saappaat, sandaalit ym. vähälle käytölle jääneet säilytetään.
Ymmärrän hyvin ap:n ongelman jos vaatteet pakkaa laatikoihin niin sinne ne tuppaa unohtumaan. Joskus kun on rauhallinen päivä niin käyn läpi varastossa olevia vaatteita. Joo ja meillä on isot lämpimät vintit säilytystilana.
Kesaällä on esillä shortsit, t-paidat, farkut ymv. housut ja collegehupparit. Talvella puolestaan pitkähihaiset trikoopaidat, pitkät alushousut, huonommat t-paidat aluspaitoina ja collegehousut. Pakkaan aina sen vuodenajan mikä ei ole käytössä isoihin muovilaatikoihin mitkä tungen varaston ylähyllylle.
Sitten kun kausi vaihtuu (esim. tänään alan kaivamaan esiin kesää ja pakkaamaan talvea pois), otan laatikot esiin ja käyn läpi mitkä otetaan käyttöön ja mitkä menee myyntiin kirppikselle / huutikseen, ja ne mitkä ei ole kenellekään sopivia mutta haluan säästää, pakkaan yhteen laatikkoon mikä siirtyy odottamaan ensi kesää. Tämä toimii meillä hyvin ja ainoa mikä mua rasittaa ovat kengät, niitä on joka puolella hirveinä kasoina enkä keksi mihin niitä laittaisin, aargh.
mutta jos tarvii säilyttää liian kauan, niin sitten kirpputorille
joissa voi lähes huomaamatta säilyttää tavaraa. Sängynaluslaatikoihin mahtuu paljon tavaraa. Jos komerot eivät ole kattoon asti, niiden päälle voi laittaa isoja laatikoita, joihin mahtuu vaatteita. Myös komeroiden sokkeleissa on hukkatilaa. Sinne voi myös tehdä tai teettää vetolaatikoita.
joissa voi lähes huomaamatta säilyttää tavaraa. Sängynaluslaatikoihin mahtuu paljon tavaraa. Jos komerot eivät ole kattoon asti, niiden päälle voi laittaa isoja laatikoita, joihin mahtuu vaatteita. Myös komeroiden sokkeleissa on hukkatilaa. Sinne voi myös tehdä tai teettää vetolaatikoita.
valmiina ihan hienon värisiä ja kuvioisia, mutta niitä voi myös itse tehdä tavallisista pahvilaatikoista ja päällystää esim ylijäämätapetilla. Kaupoissa myydään myös tapetin loppueriä halvalla. Niillä voi myös päällystää säilytyslaatikoita.
Kiitos kaikille, jotka noista tilansäästöpusseista kirjoittelitte. Minulla vaikka ei ole suurperhekään, tuntuu kaikki paikat notkuvan väärän kokoisia lasten vaatteita. Niinpä otin ja tilasin juuri äsken Kärkkäisen nettikaupasta muutaman pussin, olivat siellä edullisempia kuin netanttilassa.
Itsellä on tapana myydä tytön ja nuoremman pojan vaatteet heti kun käyvät pieneksi. Vanhemman pojan hyväkuntoiset vaatteet haluan säästää kuopukselle ja niitä tuntuu olevan siellä sun täällä. Lisäksi kun sukulaisilta tulee meidän lapsille vaatteita, niin pussia ja nyssykkää riittää:)
en tiedä onko muunkin merkkisiä mutta en ole löytänyt. Ovat tyhjiösäilytyspusseja, joista ilma imetään imurilla pois, menevät vähintään puolta pienempään tilaan. Vaatteet säilyvät pölyttömästi ja luulisin että voisi säilyttää esim. kylmässä varastossakin, sillä pussit ovat täysin tiiviitä. Meillä on vain yksi lapsi mutta TODELLA vähän säilytystilaa, ja pienet vaatteet olen halunnut säästää sillä toiveissa olisi useampi lapsi. Ovat olleet todellinen pelastus. Myynnissä on ainakin kahta kokoa, aika arvokkaitahan ovat, suurempi maksaa kympin verran ja pienempi noin seitsemän euroa.