Miehellä jäi 3pv sitten ruoto kurkkuun, yritettiin syödä näkkileipää
kuulemma vieläkin vaivaa ja kaivaa. Ehdotin lääkäriä, ei mene. Onko vaaraa kiinni jääneestä ruodosta , miten se otetaan pois, saadaanko ihan omalla terveysasemalla pois?
Kommentit (26)
ei lähtenyt näkkileivällä eikä oksentamalla.
sain sen pois pyörittelemällä kurkkua. Eli käsi kaulalle, siihen kohtaan ja sitten pyöritin kättäni. Ruoto nousi sen verran ylöspäin, että yletin kaivamaan sen sormilla kurkusta.
Oli kertakaikkiaan inhottavaa. Sen jälkeen olen ollut tosi tarkka ruodoista.
mun isoisä kuoli aikoinaan,tohon, penisilliiniä ei ollu silloin vielä keksitty. Kurkkuun tuli paise, se puhkesi ja mädät valu vatsaan, kitu kuukausia. Eikä se ollut silloin ku nelikymppinen. Ja kaikki tämä kalanruodosta, joka ei lähtenyt pois kurkusta.
eikä lähtenyt millään pois. Sulaa itsestään pois mutta tunne siitä voi jäädä moneksi viikoksi. Sen verran ärsyttää kurkkua, että se tuntuu siltä et siel ois edelleen se ruoto.
Ei mun mummo ainakaan siihen kuollut.
Mutta jos nyt nyt noin huolettaa niin sitten lääkäriin....
Minkäkokoinen ruoto? Mistä kalasta?
Ottaen huomioon, että penisiliini on keksitty 1896 =)
ja ohuita mutta kaksihaaraisia.
Näetkö sen ruodon? Luulen, että on vaan se tunne siitä jäljellä eikä itse ruotoa enää ollenkan.
Joo mutta ei penisilliiniä saanu suomesta 1939, silloin mun isoisä kuoli, mun faija oli 6v.
että millon on keksitty ja milloin tullut suomeen.
Sitten korkki nieltiin ja vedettiin ylös. Sillä sai yskän limat, ruodot ja kengänpohjat kurkusta yhdellä vedolla.
Siihen aikaan terveydenhuolto vielä pelasi.
Aikaa kesti vain 15min. Jäätelö teki poikaa.
Jos se on silakan ruoto, niin siitä ei ole terveyshaittaa, sulaa kyllä pois itsestäänkin muutamassa päivässä. Siitä voi tietysti jäädä tunne kurkkuun vielä senkin jälkeen kun se on lähtenyt. Jos se on lohen ruoto, niin sitten pitää mennä heti päivystykseen!
Hyvä 16! Auttoi ap:ta kovasti :DDDD
Minkä kalan ruoto? Jos oli lohen ruoto (= iso ja kovaa luuta) niin ei ikinä kovaa leipää vaan pehmeää, joka nykäisee ruodon mukaansa. Kova leipä hakkaa ruodon vaan kovempaan kiinni kurkkutorveen. Pehmeät pikkukalan ruodot taas sitten kovalla leivällä.
Mutta asiaan, on mentävä lääkäriin, kurkkutorvi voi tulehtua ja se ei ole mikään pikkujuttu, työkaverilla kävi noin ja ruoto ehti alkaa mädäntyä kurkkutorvessa ja seurauksena oli kuukauden voimakas antibioottihoito. Siis ihan hirveä hevoskuuri. Varmaan tk-lekuri nyt ainakin osaa kirjoittaa lähetteen erikoissairaanhoitoon, jos ei osaa ottaa sitä pois sieltä nielusta?
Oli sama juttu, lääkäri ei nähnyt ruotoa vaan tuumaasi, että sitä on jäänyt joku raapaisu joka tuntuu. Parin päivän päästä kröhiminen oli laittamut ruodon sellaiseen asentoon, että äitee sai sen pois pinseteillä taskulampulla tiiraillen. Sai ihan päästä kiinni napattua. Iso hauen ruoto, oli viikon ehkä yhteensä
Appiukolla poistettiin ainakin päivystyksessä... tosin meidän lähiterveysasemalla ei tainnut edes olla lääkäriä silloin. Kuulemma tähystimen kanssa, oli vissiin syvällä
Mun äiti sai ruodon pois hammasharjalla :)
Tökkäs sen kurkkuun ja jäi kiinni harjaksiin.
Ei myöskään mennyt lääkäriin hän, ei millään.
Itse olen saanut kalanruodon kurkusta pois syömällä berliininmunkkiat
Vierailija kirjoitti:
Ottaen huomioon, että penisiliini on keksitty 1896 =)
Alettiin varsinaisesti käyttää vasta sotien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
mun isoisä kuoli aikoinaan,tohon, penisilliiniä ei ollu silloin vielä keksitty. Kurkkuun tuli paise, se puhkesi ja mädät valu vatsaan, kitu kuukausia. Eikä se ollut silloin ku nelikymppinen. Ja kaikki tämä kalanruodosta, joka ei lähtenyt pois kurkusta.
Ihan varmasti. Sitten tuli terminaattori ja ojensi auttavan kätensä. Mutta Jeesus esti senkin.
tk:ssä pois niin lähettävät kyllä eteenpäin.