Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietääkö teistä kukaan, miten cooperin testi olisi parasta tehdä?

Vierailija
30.04.2010 |

Eli jos tavoite olisi juosta 2800 m, niin pitäskö aloittaa hiljemmin ja lisätä vauhtia loppua kohden?

7 (400 metrin) kierrosta, esim.

1. 2 min (= 120 sek)

2. 1. min 50 s (=110 sekuntia)

3. 1. min 50 s (=110 s)

4. 1. min 40 s (=100 s)

5. 1. min 40 s (= 100 s)

6. 1 min 30 s (= 90 s)

7. 1 min 30 s (= 90 s)

Eli yhteensä tulee 720 s, joka on 720/60 = 12 min

Tuossa kyllä vauhti kasvais tasaisesti... En tiedä, voisko viimeisen kierroksen yrittää juosta sitten täysillä (tai esim. 200 m)

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa juoksee niin kovaa kuin pääsee ja lopussa niin kovaa kuin jaksaa. Se on ainoa oikea tapa juosta cooperin testi. Kaikki peliin.

Vaikka olisi kuinka hyvässä kunnossa, 200m alkaa olla se maksimimatka, jolla voi luukuttaa täysiä koko matkan. 300 metrillä pitää jo aloittaa vähän rauhallisemmin, jos haluaa juosta hyvän tuloksen.

Cooperin testissä täysiä lähtemällä ei saa aikaan mitään muuta kuin perkeleelliset maitohapot ennen kuin on juostu edes neljännes, täysstopin tuon jälkeen ja lopulta pahan mielen sekä huonon tuloksen.

Loppukiriä puollan yhä ihan vaan sen vuoksi, että vaikka mekaanisen tarkka tasavauhti toki tuottaisi parhaan mahdollisen tuloksen, vaatii päältä ihan huikeita juosta itsensä piippuun määräajassa ilman kirimistä. Ainakin enemmän kuin mitä itselläni on. Jos on oikeasti niin kuitti, ettei minkäänlaista kiriä irtoa tasvauhtiin viimeistään loppusuoralla, on kyllä vetänyt aika sairaat pari viimeistä kierrosta ja nostan hattua.

4 on nainen! ;D

Vierailija
2/20 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kuuluu juosta TASAISELLA VAUHDILLA ALUSTA LOPPUUN ilman mitään loppukirejä. Ja tasaisella alustalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa juosta kovan ajan, kannattaa pikemminkin lähteä suunnilleen tasavauhtia ja pyrkiä kiristämään vasta lopussa, ikään kuin kirinä.

Seuraavaa kertaa varten voisin neuvoa, että tuo esittämäsi suunnitelma on aika epärealistinen, sillä hitaimman (tuoreena juostun) ja nopeimpien (väsyneimpänä juostujen) kierrosten välillä oleva ero on huimat puoli minuuttia. Voit testata eron suuruuttaa juoksemalla kokeeksi yhden kierroksen kahteen minuuttiin ja toisen puoleentoista - tuntunee melko erilaiselta.

Itse olen juossut parhaat tulokseni (3100-3400m kerrasta riippuen) joko

a)niin, että lasken itselleni tavoitteeseen johtavan tasavauhdin ja pyrin kiihdyttämään (rauhallisesti ja tasaisesti) koko viimeisen kierroksen (tai hyvissä voimissa 1½-2) niin, että vikat 100m urku auki tai

b) niin, että lasken itselleni vähän tavoitteesta jäävän (muistaakseni viimeksi laskin kolmen tonnin vauhtiin) tasavauhdin ja kiihdytän kierroksittain hyvin maltillisesti pari-kolme sekuntia kerrallaan.

Väsymyksen hiipiessä tuo tasavauhdin ylläpito kuitenkin tuntuu lievältä kiihdyttämiseltä, koska jokaisella kierroksella vauhdin ylläpito vaatii enemmän töitä. Siksi pidän siis tuota tasaisesti kiihtyvää vauhtia huonona ideana, jos hakee maksimitulosta eikä "vain" vauhtileikittelynä juostua hyvää tulosta.

Jos kuitenkin haluat juosta kiihtyvällä vauhdilla, suosittelisin, että kiihdytät tasaisemmin, esimerkiksi noin 5 sekuntia joka kierroksella. 10 sekuntia on kuitenkin 400 metrillä jo niin iso aikaero, että se vaatii juoksuun rytminvaihdosta, joka taas osaltaan verottaa rankemmin kuin tasavauhdi tai tasinen kiihdytys ja myös sotkee hyvän rytmin. Hyvä, tasainen rytmi on kaiken a ja o myös kiihdyttäessä - vauhti ei saa loppukiriä lukuunottamatta kiihtyä kerralla niin paljon, että joudut repimään.

Riippumatta siitä, miten juokset, olet sen verran hyvässä kunnossa, että alkuverryttely parantaa tulosta. Ota siis alkulämmöksi esimerkiksi 10-15 minuutin rauhallinen hölkkä, jotta saat hengityksen toimimaan, hyvä venyttely (n. 7s per liike), pari pidempää kiihdytystä ja spurttia, jotta saat jalata auki ja lopuksi tuntuman mukaan 5-10 minuuttia lepoa. Sitten vielä muutama terävä polvennosto ennen lähtöä, ettei aivan veltostu ja matkaan.

Onnea tuleviin yrityksiin!

Vierailija
4/20 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kuuluu juosta TASAISELLA VAUHDILLA ALUSTA LOPPUUN ilman mitään loppukirejä. Ja tasaisella alustalla.

Haloo, kyllä nyt loppukirin saa ottaa, cooper pitää tehdä juuri niin, että käyttää kaikki voimat loppuun.

Vierailija
5/20 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampana vuotena peräkkäin juoksin testin (oli sellainne urheilutapahtuma, jossa kehtasin) ja jopa minä mun kunakin vuonna 80-90 kilolla sain juostua sen 2300-2400, lönköttelemällä, joten sanoisin, että lähdet vaan reippaammin juoksemaan alusta lähtien ja pidät vauhdin tasaisena.

Vierailija
6/20 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tasaista vauhtia vain, lopussa kun väsyy niin tietysti silloin tiukemmin mentävä.

Vierailija
7/20 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampana vuotena peräkkäin juoksin testin (oli sellainne urheilutapahtuma, jossa kehtasin) ja jopa minä mun kunakin vuonna 80-90 kilolla sain juostua sen 2300-2400, lönköttelemällä, joten sanoisin, että lähdet vaan reippaammin juoksemaan alusta lähtien ja pidät vauhdin tasaisena.

No jos oot ollu lihava, niin olen kyllä nähnyt hyväkuntoisia lihavia. Yks tanssin ohjaaja oli lihava (siis varmasti lihaksikas, mutta runsaasti rasvaa oli myös päällä), enpä pysty samanlaisiin vatsalihasliikkeisiin tai muihinkaan suorituksiin kuin hän. Ei se koko aina ratkase. ap

Vierailija
8/20 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tasaista vauhtia vain, lopussa kun väsyy niin tietysti silloin tiukemmin mentävä.

hyvä kun joka kerta tällaista kysyn ;) (kyllä nyt hyvinkin tajuan, että naiset tällaisiin aikoihin pystyy). Harrastako muuten urheilua? Minkä ikäisenä tuon ajan juoksit? Minä olin noin 24-vuotias, kun juoksin tähän asti parhaimman matkani coopirissa (2700).

Vierailija
9/20 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lopussa niin kovaa kuin jaksaa. Se on ainoa oikea tapa juosta cooperin testi. Kaikki peliin.

Vierailija
10/20 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen nainen, noina aikoina urheilut mulla koostui siitä, että uin 2 kertaa viikossa n. 45-50 min. Viimeisellä kerralla olin juuri 4 viikkoa aiemmin synnyttänyt neljännen lapsen. Ennen ensimmäistä lasta olen ollut hyvässä kunnossa kyllä.

Vierailija
11/20 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pituutta 174 joten askel tietty on aika pitkä luonnostaan.

Vierailija
12/20 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokkani paremmasta päästä...

Vierailija
13/20 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokkani paremmasta päästä...

sellainen huippulahjakkuus, voitti kaikki mahdolliset koulujen väliset hiidot ja juoksut. Tais olla hopeasommassa (ymmärtääkseni nuorten SM-tason hiihto) toinen. :) Hällä olis varmaan tuo 3000 m menny keposeen.

Vierailija
14/20 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2500 m ap

Vähän oli pettymys, mutta muistinkin, että painoin 8 kg vähemmän silloin kolmisen v sitten kun juoksin 2700 m

Vierailija
15/20 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä juoksin cooperin testin viimeksi ilman harjoittelua 27-vuotiaana. Harrastin toki liikuntaa, mutta en juoksua. Itse asiassa en pidä juoksemisesta yhtään. Valitsin ajankohdaksi juhannusaattoillan, ettei kentällä ollut ketään todistamassa tapahtumaa :)

Tiesin kyllä, että koettelemuksen kolmas kierros olisi pahin, ja se tosiaan on! Tavoitteenani oli 2400 eli kuusi kierrosta ja tavoiteaika 2 min/kierros. Mulla ainakin meni niin, että ekat kaksi kierrosta meni alle ton kahden minuutin, sitten kolmas oli se rankka kierros, jonka sain just kahteen minsaan ja sitten juoksu alkoikin rullata ja oli aika helpot kolme kierrosta, ja lopuksi juoksin niin kovaa kuin pystyin lopun ajan, eli 200 m ja olin ihan älyttömän tyytyväinen tulokseen 2600m!

Niin, ja mulla oli nyrkissä juoksun ajan kuusi pikkukiveä, joista heitin ainan kierroksen päätteeksi yhden pois. Ois nimittäin ottanut ihan sikana aivoon, jos oisin mennytkin kierroksissa sekaisin!

Jos haluat ihan tosi hyvän ajan, niin harjoittele ainakin kerran, niin tiedät, pystytkö vielä loppukiriin vai hyydytkö kenties kovasta alkuvauhdista. Tsemppiä!

Vierailija
16/20 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä juoksin cooperin testin viimeksi ilman harjoittelua 27-vuotiaana. Harrastin toki liikuntaa, mutta en juoksua. Itse asiassa en pidä juoksemisesta yhtään. Valitsin ajankohdaksi juhannusaattoillan, ettei kentällä ollut ketään todistamassa tapahtumaa :)

Tiesin kyllä, että koettelemuksen kolmas kierros olisi pahin, ja se tosiaan on! Tavoitteenani oli 2400 eli kuusi kierrosta ja tavoiteaika 2 min/kierros. Mulla ainakin meni niin, että ekat kaksi kierrosta meni alle ton kahden minuutin, sitten kolmas oli se rankka kierros, jonka sain just kahteen minsaan ja sitten juoksu alkoikin rullata ja oli aika helpot kolme kierrosta, ja lopuksi juoksin niin kovaa kuin pystyin lopun ajan, eli 200 m ja olin ihan älyttömän tyytyväinen tulokseen 2600m!

Niin, ja mulla oli nyrkissä juoksun ajan kuusi pikkukiveä, joista heitin ainan kierroksen päätteeksi yhden pois. Ois nimittäin ottanut ihan sikana aivoon, jos oisin mennytkin kierroksissa sekaisin!

Jos haluat ihan tosi hyvän ajan, niin harjoittele ainakin kerran, niin tiedät, pystytkö vielä loppukiriin vai hyydytkö kenties kovasta alkuvauhdista. Tsemppiä!

meni se 2500 m, johon olin hiukan pettynyt. (koska nelisen (muistin äsken väärin!) vuotta sitten juoksin 2700 m, olin silloin tosin 8 kg kevyempi.) Ehkä lähdin liian hiljaa...ehkä mulle käykin sellainen, että lähden rivakasti...(muistaakseni tuossa 2700 m cooperissa en suunnitellut mitään).

Niin eihän se juoksemalla tuo cooper parane... Jos muuten urheilee se voi olla hyvä, etenkin jos lajissa nousee välillä pulssi korkealla ja välillä ollaan matalalla (intervalli-tyyppinen). Intervalli-harjoittelulla kai sitä sais juoksemallakin parannettua. ap

Vierailija
17/20 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos tavoite olisi juosta 2800 m, niin pitäskö aloittaa hiljemmin ja lisätä vauhtia loppua kohden?

7 (400 metrin) kierrosta, esim.

1. 2 min (= 120 sek)

2. 1. min 50 s (=110 sekuntia)

3. 1. min 50 s (=110 s)

4. 1. min 40 s (=100 s)

5. 1. min 40 s (= 100 s)

6. 1 min 30 s (= 90 s)

7. 1 min 30 s (= 90 s)

Eli yhteensä tulee 720 s, joka on 720/60 = 12 min

Tuossa kyllä vauhti kasvais tasaisesti... En tiedä, voisko viimeisen kierroksen yrittää juosta sitten täysillä (tai esim. 200 m)

Jos haluaa juosta kovan ajan, kannattaa pikemminkin lähteä suunnilleen tasavauhtia ja pyrkiä kiristämään vasta lopussa, ikään kuin kirinä.

Seuraavaa kertaa varten voisin neuvoa, että tuo esittämäsi suunnitelma on aika epärealistinen, sillä hitaimman (tuoreena juostun) ja nopeimpien (väsyneimpänä juostujen) kierrosten välillä oleva ero on huimat puoli minuuttia. Voit testata eron suuruuttaa juoksemalla kokeeksi yhden kierroksen kahteen minuuttiin ja toisen puoleentoista - tuntunee melko erilaiselta.

Itse olen juossut parhaat tulokseni (3100-3400m kerrasta riippuen) joko

a)niin, että lasken itselleni tavoitteeseen johtavan tasavauhdin ja pyrin kiihdyttämään (rauhallisesti ja tasaisesti) koko viimeisen kierroksen (tai hyvissä voimissa 1½-2) niin, että vikat 100m urku auki tai

b) niin, että lasken itselleni vähän tavoitteesta jäävän (muistaakseni viimeksi laskin kolmen tonnin vauhtiin) tasavauhdin ja kiihdytän kierroksittain hyvin maltillisesti pari-kolme sekuntia kerrallaan.

Väsymyksen hiipiessä tuo tasavauhdin ylläpito kuitenkin tuntuu lievältä kiihdyttämiseltä, koska jokaisella kierroksella vauhdin ylläpito vaatii enemmän töitä. Siksi pidän siis tuota tasaisesti kiihtyvää vauhtia huonona ideana, jos hakee maksimitulosta eikä "vain" vauhtileikittelynä juostua hyvää tulosta.

Jos kuitenkin haluat juosta kiihtyvällä vauhdilla, suosittelisin, että kiihdytät tasaisemmin, esimerkiksi noin 5 sekuntia joka kierroksella. 10 sekuntia on kuitenkin 400 metrillä jo niin iso aikaero, että se vaatii juoksuun rytminvaihdosta, joka taas osaltaan verottaa rankemmin kuin tasavauhdi tai tasinen kiihdytys ja myös sotkee hyvän rytmin. Hyvä, tasainen rytmi on kaiken a ja o myös kiihdyttäessä - vauhti ei saa loppukiriä lukuunottamatta kiihtyä kerralla niin paljon, että joudut repimään.

Riippumatta siitä, miten juokset, olet sen verran hyvässä kunnossa, että alkuverryttely parantaa tulosta. Ota siis alkulämmöksi esimerkiksi 10-15 minuutin rauhallinen hölkkä, jotta saat hengityksen toimimaan, hyvä venyttely (n. 7s per liike), pari pidempää kiihdytystä ja spurttia, jotta saat jalata auki ja lopuksi tuntuman mukaan 5-10 minuuttia lepoa. Sitten vielä muutama terävä polvennosto ennen lähtöä, ettei aivan veltostu ja matkaan.

Onnea tuleviin yrityksiin!

Vierailija
18/20 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksin koulussa 8lk jotain 2900 ja olin luokan paras...huonoin taisi olla jotain 1950

Vierailija
19/20 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituutta 185 cm 14 V ja juoksin 2600 tossa pari viikkoo sit. Tasaista tahtia vain niin hyvä tulee.

Vierailija
20/20 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi sun tulos on jo hyvä mun 2169

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan