Onko naisen hormonitoiminta sairaus?!
Taas vanha juttu, mutta ärsyttää silti. Luin ketjua, jossa kerrottiin jonkin psyykenlääkkeen vähentäneen raivareita. Ajattelin, että ei kai ihmistä tuolla tavalla pidä pumpata täyteen lääkkeitä, sotkea kehon omia systeemejä. Sitten kehotettiin vaihtamaan e-pillerimerkkiä ja niinpä se tuli jälleen mieleen: lääkkeiden liikakäytöstä varoitellaan jne., mutta pidetään itsestäänselvänä, että naisen hormonitoiminta voidaan esim. e-pillereillä laittaa sekaisin. Ja vain ehkäisyn takia. Mua niin nyppii tämä ajatus, että nainen on tuosta noin vain muokattavissa. Kuinka monta tuntia viikossa ihmiset sekstailevat ja naisen kroppa on sekaisin 24/7!
Toki hormoniehkäisyssä on puolensa, mullakin ovat menkat helpottaneet. Mutta kun muistelen niitä kuukausia, kun on lapsia yritetty, niin kyllä on elämä maistunut ihan eri tavalla. Ei ole niin "puuduksissa" koko ajan.
Kommentit (3)
Hormonitominnan heilahtelut voivat vaikuttaa mielialaan hyvinkin paljon. esim. synnytyksen jälkeen, vaihdevuodet, pms-oireet.
Jos hormoni toiminta ei ole tasapainossa voi kyse olla sairaudesta esim. kilpirauhasen liika tai vajaa toiminta nähtävissä hormonitasosta.
Jos hormonit heittelee paljon ja lääkityksellä voidaan hoitaa, niin miksi ei, kyllä se parantaa sekä yksilön että ympäristönkin elämänlaatua aika paljon.
Kyllä viikossa siihen seksin harrastamiseen menee aikaa muttei niitä pidä laskea, se ei nimittäin nyt liity tähän omaan vastaukseeni mitenkään.
Käytän ehkäisyä ihan ehkäisymielessä mutta myöskin muiden syiden takia.
Kuukautisten aikaan (luomusellaisten siis) on ihan turha viikkoon lähtä yhtään mihinkään, toivotonta.
Edellämainittujen aikaan olen myöskin arvaamaton, saatan vahingoittaa itseäni tai muita jos suutun tai hajoittaa tavaroita.
Ehkäisy tasoittaa hormonitoiminnan ja minulla on tasaisempi ja kaikin puolin parempi olo.
Plus ettei minun tarvitse stressata raskaudesta koko ajan.
E-pillereiden aikaan olin seksuaalisesti haluton, taukopäivinä vaivasti hirveä migreeni, ei auttanut vaikka pillerimerkkiä vaihtoi. Nyt syön mietoa mielialalääkettä, jonka jouduin aloittamaan koska masennuin miesystävän jätettyä. Olen syönyt sitä kohta vuoden, eikä se kyllä tunteita ole latistanut.