Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä: Logot ja väritkin pois tupakka-askeista?

Vierailija
29.04.2010 |

Suomi haluaa seurata Australian mallia tupakkakieltojen laajentamisessa. Nyt askeista halutaan pois kaikki tuotemerkkiin viittaava, mm. värit ja logot.

- Ministeriö on ehdottanut komissiolle, että EU:ssa siirryttäisiin tupakan osalta yhteneviin valkoisiiin pakkauksiin. Värit, tunnukset ja muut tupakkamerkin tunnukset pitää kieltää, valottaa ehdotusta hallitusneuvos Ismo Tuominen sosiaali- ja terveysministeriöstä.

- Askiin saisi jäädä näkyville vain nimi kaikille yhteisellä peruskirjasimella, Tuominen kertoo.

Australia aikoo ensimmäisenä maana maailmassa kieltää tupakka-askeista yritysten logot, värit ja tunnukset. Vain nimi saisi näkyä kaikille samalla tekstityypillä.

Vuodesta 2012 lähtien askeihin saa painattaa vain perustiedot tuotteesta. Tupakoinnin terveyshaitoista kertovat varoitustekstit säilyvät askeissa.

Tuomisen mielestä "plain package" puree erityisesti lasten tupakointiin, aikuisiin hän ei usko tunnusten poistojen niin tepsivän. Alaikäisistä 16-17 -vuotiaista kuin myös aikuisväestöstä tupakoi noin viidennes.

Eduskunnassa on parhaillaan käsittelyssä tupakkalain muutosesitys, joka mm. kieltää tupakkatuotteiden esilläpidon myyntipisteissä. Laki tulee näillä näkymin voimaan syksyllä.

http://kuvat2.iltasanomat.fi/iltasanomat/iDoc/2118431-askit2.jpg

http://kuvat2.iltasanomat.fi/iltasanomat/lisakuvat/2118431_1_rooki_aust…

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakkaukset on aina mielikuvamainontaa.

Vierailija
2/26 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavalla tuo sitten vaikuttaa lasten tupakointiin? Kyllähän se aski näyttää siltikin coolilta, vaikkei siinä mitään värejä olisikaan. Vai eikö lapset muka näe kaupassa tupakka-askeja, kun niissä ei ole värejä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen entinen tupakoitsija joka oli viisi vuotta polttamatta ja nyt lankesin kuukausi sitten. Minulle ei maistu mikä tahansa tupakka vaan pitää olla menthol kent. jos tarjolla olisi vain norttia niin en polttaisi varmaan ollenkaan.

muutenkin tupakointi on ollut minulle jo aiemmin seitsemän vuoden riippuvuuteni aikana suurimmalti osin sosiaalinen riippuvuus...

Vierailija
4/26 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakkayhtiöt markkinoi tuotteitaan piilomainonnalla eli tupakkatuotteen väreissä olevilla muilla tuotteilla, joiden mainostamista ei ole kielletty.

Ja holhoomista vastustaville tiedoksi että tupakkanne saatte edelleen ostaa. Ja voitte vaikka itse päällystää sen askinne esim. lahjapaperilla. Ai kun hyvä askarteluidea vaikka Porvoon perhekerhoihin :P

Vierailija
5/26 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen entinen tupakoitsija joka oli viisi vuotta polttamatta ja nyt lankesin kuukausi sitten. Minulle ei maistu mikä tahansa tupakka vaan pitää olla menthol kent. jos tarjolla olisi vain norttia niin en polttaisi varmaan ollenkaan. muutenkin tupakointi on ollut minulle jo aiemmin seitsemän vuoden riippuvuuteni aikana suurimmalti osin sosiaalinen riippuvuus...

eihän se paketin värittömyys tarkoita sitä, että olisi tarjolla vain norttia.

Vierailija
6/26 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse poltin aikoinani. En yhtään ihmettele, jos joku ei lopeta ihan vaan mielenilmauksena ylettömästä holhouksesta. Onhan tuo saanut vähän koomisia piirteitä. Tosin henkkoht olen ihan tyytyväinen ettei ravintoloissa enää saa polttaa mutta muuten antakaa ihmisten olla rauhassa please.

Vierailija
7/26 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavalla tuo sitten vaikuttaa lasten tupakointiin? Kyllähän se aski näyttää siltikin coolilta, vaikkei siinä mitään värejä olisikaan. Vai eikö lapset muka näe kaupassa tupakka-askeja, kun niissä ei ole värejä?

tällä tavalla tupakan mainonta ja etenkin mielikuvamainonta jäisi minimiin. Tupakkaahan ei saa mainostaa EU:n sisällä, mutta maailmalla kyllä saa, formulathan on tästä hyvä esimerkki - silloin kun West oli Suomessa tuntematon merkki, siitä puhuttiin mikahäkkistupakkana. Myöskään askien ulkonäkö ei sitten houkuttele, kun kaikki näyttävät samalta. Näin luulisin että ovat ajatelleet. Ymmärrän pointin.

Vierailija
8/26 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä tavalla tupakan mainonta ja etenkin mielikuvamainonta jäisi minimiin. Tupakkaahan ei saa mainostaa EU:n sisällä, mutta maailmalla kyllä saa, formulathan on tästä hyvä esimerkki - silloin kun West oli Suomessa tuntematon merkki, siitä puhuttiin mikahäkkistupakkana. Myöskään askien ulkonäkö ei sitten houkuttele, kun kaikki näyttävät samalta. Näin luulisin että ovat ajatelleet. Ymmärrän pointin.

en minä ainakaan lapsena kyllä minkään mainoksien mukaan ajatellut. Tupakka oli tupakkaa ja sitä oli erilaisissa paketeissa. Ymmärrän kyllä tuon mielikuvamainonnan, mutta en tupakan kohdalla. Onhan kaljaakin myyty samanlaisissa ruskeissa pulloissa kauan, eikä minulle teininä ollut kyllä väliä, minkä värinen etiketti siinä on.

Vierailija
9/26 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En polta ja en näe mitään mieltä miksi niiden pitäisi näyttää houkuttelevilta. En välitä nykyisistä polttajista mutta lapsien huomiota ei pakettien tarvitsisi herättää.

Vierailija
10/26 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en minä ainakaan lapsena kyllä minkään mainoksien mukaan ajatellut. Tupakka oli tupakkaa ja sitä oli erilaisissa paketeissa. Ymmärrän kyllä tuon mielikuvamainonnan, mutta en tupakan kohdalla. Onhan kaljaakin myyty samanlaisissa ruskeissa pulloissa kauan, eikä minulle teininä ollut kyllä väliä, minkä värinen etiketti siinä on.

mulla oli ainakin selvää, kun tupakoinnin aloitin, että Marlboroa sen olla pitää. Mistähän se oli sitten mieleen iskostunut? Tupakkaahan kuitenkin piilomainotaan paljon, esim. Marlboro- ja Camel-vaatteiden ja -kenkien avulla. Samoin tupakkamainoksia näkee kyllä (esim. juuri noista formuloista), vaikka omassa maassa tupakkaa ei mainostettaisikaan. (En tiedä, koska Suomessa on lopetettu tupakan mainostaminen, mutta minun lapsuudessani mainoksia ei ole ollut.) Meille tuli myös kotiin Time, jossa tupakkaa tietenkin mainostettiin.

Lieneekö muuten sattumaa, että kun tupakkalakia muutettiin ja tupakan ostoikä vaihtu 16:sta 18:an, markkinoille tuotiin Yo-tupakka, jonka kohdeyleisö oli selvästi yläasteikäiset? (ks. kuva: http://users.ap.net/~burntofferings/finlandyopurple.jpg )

Ja esim. tuo Marlboro on vaihtanut tupakka-askiensa ulkonäköä, he selkeästi panostavat tuotteeseen.

Jos tupakan mainonta, tai mainonta yleensä, ei ole vaikuttanut suhun, niin hienoa, mutta näillä laeilla tosiaan pyritään vaikuttamaan laajaan yleisöön, jossa poikkeuksia tietenkin on. Mainontahan vaikuttaa usein alitajuntaan. Kyllä mainosmaakarit tietävät, mitä tekevät.

Poltatko muuten itse?

Vierailija
11/26 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En polta ja en näe mitään mieltä miksi niiden pitäisi näyttää houkuttelevilta. En välitä nykyisistä polttajista mutta lapsien huomiota ei pakettien tarvitsisi herättää.

miten ne värit sitten houkuttelevat? Eikö se houkuttelevuus ole siinä pahanteossa ja jännityksessä ja aikuisuuden jäljittelyssä. Joo, no vauvoja ja taaperoita voi värit houkutella, mutta ei kai tässä ole heistä kysymys. Tuolla logiikalla pitäisi kieltää keltainen viiva keskellä maantietäkin, ettei lapset juokse tielle keltaisen viivan lumoissa.

Vierailija
12/26 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli ainakin selvää, kun tupakoinnin aloitin, että Marlboroa sen olla pitää. Mistähän se oli sitten mieleen iskostunut? Tupakkaahan kuitenkin piilomainotaan paljon, esim. Marlboro- ja Camel-vaatteiden ja -kenkien avulla. Samoin tupakkamainoksia näkee kyllä (esim. juuri noista formuloista), vaikka omassa maassa tupakkaa ei mainostettaisikaan. (En tiedä, koska Suomessa on lopetettu tupakan mainostaminen, mutta minun lapsuudessani mainoksia ei ole ollut.) Meille tuli myös kotiin Time, jossa tupakkaa tietenkin mainostettiin. Lieneekö muuten sattumaa, että kun tupakkalakia muutettiin ja tupakan ostoikä vaihtu 16:sta 18:an, markkinoille tuotiin Yo-tupakka, jonka kohdeyleisö oli selvästi yläasteikäiset? (ks. kuva: <a href="http://users.ap.net/~burntofferings/finlandyopurple.jpg" alt="http://users.ap.net/~burntofferings/finlandyopurple.jpg">http://users.ap.net/~burntofferings/finlandyopurple.jpg</a&gt; ) Ja esim. tuo Marlboro on vaihtanut tupakka-askiensa ulkonäköä, he selkeästi panostavat tuotteeseen. Jos tupakan mainonta, tai mainonta yleensä, ei ole vaikuttanut suhun, niin hienoa, mutta näillä laeilla tosiaan pyritään vaikuttamaan laajaan yleisöön, jossa poikkeuksia tietenkin on. Mainontahan vaikuttaa usein alitajuntaan. Kyllä mainosmaakarit tietävät, mitä tekevät. Poltatko muuten itse?

miten ne mainokset ja värit vaikuttavat sinänsä tupakointiin. Juu olen polttanut itsekin, Smarttia koska se oli halvinta.

Vierailija
13/26 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis tarkoitti sitä, että tottakai yrityksen mainostavat omaa merkkiään. Merkeistä valitaan sitten se tuttu, mutta miten se vaikuttaa itse tupakointiin.

Vierailija
14/26 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

poltin itsekkin lopetin tuossa vuosi sitten mutta jos kerran askeista tulee vain valkoisia ja ne myydään tiskin alta voi olla aika isot jonot jos ostaja ja myjää tai molemmat ovat vähän kokemattomampia merkeissä ja väreissä tässä

esimerkki

asiakas: yksi marlboron punainen

myyjä:meillä on tässä kyllä vain näitä valkoisia!

asiakas:no mutta sitten kyllä smartin punainenkin käy.

myyjä:meille tuli uusi laki jossa kaikkien askien pitäisi olla vain valkoisia.

asikas:no mutta voinko suorittaa makutestin?

myyjä:no se ei oikein nyt käy mutta jos tehdään niin että otan tästä silmät kiinni arpomalla yhden askin niin sopiiko että ostat sen

kertoja:asikas ostaa askin.

asiakas:nyt tuli kyllä aivan oudon makuinen merkki täytyypi arpoa huomenna uudestaan jos vaikka tulisi se oikea merkki!

Vierailija
15/26 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim vihreä=menthol(mainen) jne. Etenkin jos on kokematon tupakoitsija!

miten ne värit sitten houkuttelevat? Eikö se houkuttelevuus ole siinä pahanteossa ja jännityksessä ja aikuisuuden jäljittelyssä. Joo, no vauvoja ja taaperoita voi värit houkutella, mutta ei kai tässä ole heistä kysymys. Tuolla logiikalla pitäisi kieltää keltainen viiva keskellä maantietäkin, ettei lapset juokse tielle keltaisen viivan lumoissa.

Vierailija
16/26 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan siihen askiin voitaisiin tällätä ruumisarkun kuvia ja pääkalloja, se olisi aika tyylikkään näköistä ja niitä katsellessa olisi mukava röyhytellä yksi jos toinenkin rööki.

Vierailija
17/26 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka olisi vain hyvillään jos tupakka ja tupakointi tulisivat kokonaan laittomiksi ja tupakan myynti lopetettaisiin kokonaan?

Ei tarvitsisi enää miettiä, poltanko vai enkö tai ostaisinko vai enkö. Joku muu tekisi sen päätöksen puolestani ja minun olisi sen kanssa vain elettävä..Kärvisteltävä ensin ja sitten olisinkin irti.

Saattaa olla ainoa keino tupakointini lopettamiseen..Vaikeaa!

Vierailija
18/26 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

iskisi näihin merkkeihin, jotka luovat mielikuvia ja brändejä. Samahan se olisi tupakan olla bulkkitavaraa.

Sikareissakaan ei paljon paketteja jos läpinäkyvässä muovissa.

Death merkkistä (pahaa) tupakkaa oli aikoinaan, siinä oli pääkallo rock-henkisille. Maku oli nortista seuraavaks huonoin.

Vierailija
19/26 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakkauskokojen pienentäminenhän vähentää kulutusta.

Vierailija
20/26 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuttavat niin todellisuuspakoisilta, että naurattaa. Saahan kaikkea kokeilla, mutta vähän tuntuu siltä, etteivät nykyisetkään keinot ole paljoa auttaneet. Jos tuohon ei käytetä veronmaksajien rahaa, niin mikäs siinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän