Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iriitti ilman liitännäissairautta?

Vierailija
28.04.2010 |

Minulla on nyt toinen iriitti elämäni aikana ja muita sairauksia ei ole. Onko muilla kokemusta tällaisesta vai onko kaikilla todettu iriitin kanssa joku reumasairaus? Mielenrauhaa tässä lähinnä haen...Kiitos jos joku jaksaa kommentoida!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen menossa lääkäriin toispuoleisen silmäkivun, vuotamisen takia, turvotusta on myös silmän ympärillä.

Vierailija
2/24 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko muilla vielä tietoa/kommentteja?Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli iriitti muutama vuosi sitten. Meni ohi nopeasti. Tänä syksynä tuli uudestaan, ei meinannut millään parantua. Sitten alkoi vatsaoireet ja lopulta selvisi krooninen suolistotulehdus. Siihen kun alkoi lääkitys, iriitti parani. Uskon, että suolistotulehdus alkoi oireilla jo muutama vuosi sitten ja nyt vasta puhkesi. 

Vierailija
4/24 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iriitti liittyy aina johonkin autoimmuunisairauteen. Itselläni selkärankareuma.

Vierailija
5/24 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 15:10"]

Iriitti liittyy aina johonkin autoimmuunisairauteen. Itselläni selkärankareuma.

[/quote]

Mulla myös selkärankareuma, joka todettiin melko pian toisen iriitin jälkeen.

Vierailija
6/24 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko iriitti värikalvon tulehdus. Tutullani oli se monta kertaa nuorena. Ei enää kymmeneen vuoteen. Hänellä oli kuulemma joku intiaanien tauti. Mikälie. On tietoinen ja pelkää myös autoimmuunisairauksia.

Vierailija
7/24 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut varmaan parikymmentä iriittiä - pahimpaan aikaan jopa neljä kertaa vuodessa. Mitään liitännäissairauksia ei ole. Olen sikäli poikkeus, että ensimmäinen iriittini tuli ollessani 50 v. - yleensähän iriitti on nuorten ihmisten vaiva. Nyt olen lähes 70, eikä pian kahteen vuoteen ole iriittiä ollut. Tosin minulla on käytössä estolääkitys. Molemmilla veljilläni oli nuorena iriittejä, aika pahojakin, mutta vanhemmiten ne ovat lakanneet. Kummallakaan ei ole mitään liitännäissairauksia.

Vierailija
8/24 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi reumakokeet ei kerro spondylopartioista eli niistä sairauksista joissa useimmiten ollaan HLAB27 positiivisia. Juuri esim. selkärankareuma, nivelpsori, Chronin tauti jne. Jos siis kyseessä seronegatiivinen reuma, niin ei nivelreumaa tsekkaavissa reumakokeissa näy mitään. 

Irriittejä on ollut nuorempana useita, selkää olen valitellut vaihtelevasti kaksikymmpisestä, alle 50 tuli ensimmäiset tekonivelet, lääkitys tapissa ja ainavaan tulehtuneita niveliä pukkaa, ei kivaa.

Vierailija
9/24 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 16:43"]

Minulla on ollut varmaan parikymmentä iriittiä - pahimpaan aikaan jopa neljä kertaa vuodessa. Mitään liitännäissairauksia ei ole. Olen sikäli poikkeus, että ensimmäinen iriittini tuli ollessani 50 v. - yleensähän iriitti on nuorten ihmisten vaiva. Nyt olen lähes 70, eikä pian kahteen vuoteen ole iriittiä ollut. Tosin minulla on käytössä estolääkitys. Molemmilla veljilläni oli nuorena iriittejä, aika pahojakin, mutta vanhemmiten ne ovat lakanneet. Kummallakaan ei ole mitään liitännäissairauksia.

[/quote]

Estolääkitys iriittiin, eihän sellaista edes ole?

Vierailija
10/24 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
11/24 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakeutua geenitutkimuksiin. Itseltäni löydettiin reumageeni. Iriitit rasitteena ja reumaakin löytyy

Vierailija
12/24 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
13/24 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
14/24 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on pari kertaa ollut. Lääkäri oli sitä mieltä, ettei mitän tutkimuksia tarvii tehdä jos ei ole muualla oireita. Eli häntä ei ole tutkittu sen paremmin, eikä mitään kummempaa ole ilmennyt.

Vierailija
15/24 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 vuotta putkeen huomenna reunalle juttelee estolääkityksestä = syöpälääkkeet..predforte ei oo mikään estolääkitys varsinkaan kerran päivään..

Vierailija
16/24 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reumalle siis..

Vierailija
17/24 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 18:02"]

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 16:43"]

[/quote]

Estolääkitys iriittiin, eihän sellaista edes ole?

[/quote]

Onpas. PredForte - sama lääke kuin akuutissa iriitissä, mutta vain kerran vrk.

Vierailija
18/24 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkoon vanha ketju, mutta meillä ajankohtainen. Aikuinen läheinen sairasti lastenreuma, joka on vuosikausia ollut remissiossa. Pari iriittiä on sen jälkeen ollut ja nyt äskettäin puhkesi tosi pahana, kyseessä n. parikymppinen nuori. Tietääkö tämä sitä, että reuma on menossa selkärankaan? Noita iriittejä oli jo lapsena pari kertaa vuodessa ja silloin jo lastenlääkäri varoitteli, että tämä saattaa olla merkki siitä, että aikuisena puhkeaa selkärankareuma. Te, joilla tämä on, miten paha se on ja pystyttekö tekemään töitä? Hänen opiskelualansa on kyllä jo valittu siten, ettei rankkaan fyysistä työtä joutuisi tekemään. 

Vierailija
19/24 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

#18 ja 21 jatkaa:

Toinen veljistäni - jolla siis iriitti alkoi nuorella iällä - sai vapautuksen armeijasta iriitin takia. Muulla tavalla se ei ole hänen elämäänsä vaikuttanut, ja iriititkin tosiaan lakkasivat kokonaan hänen ollessaan n. 4-kymppinen. Toinen veljeni kävi armeijankin normaalisti. "Siisteissä sisätöissä" olemme kaikki kolme olleet. Itse sain joskus muutaman päivän sairauslomaa iriitin takia, koska silmätippojen laitto kerran tunnissa oli hiukkasen hankalaa töissä. 

Eli ei iriitti aivan kohtuuttomaati ole elämää haitannut, ja liitännäissairauksiltakin olemme kaikki kolme säästyneet. 

Vierailija
20/24 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 15:10"]Iriitti liittyy aina johonkin autoimmuunisairauteen. Itselläni selkärankareuma.
[/quote]

Ei pidä paikkaansa. Asiaa kysytty mm.silmätautien proffalta. Kolmasti olen sen sairastanut, ei liittännäissaurauksia. Keratoconus minulla on mutta se ei ole autoim.sairaus.