Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pro gradu: tulokset ja tulosten tulkinta

Vierailija
27.04.2010 |

Tietäisiköhän joku täällä mahdollisesti tähän vastausta. Kuvitellaan taulukko, jossa on esim. viikoittain imuroivien määrä ammatin mukaan:

Viikoittain imuroi:

MUURARIT MAALARIT LÄÄKÄRIT SAIRAANHOITAJAT

50 % 50 % 70 % 70 %

(tuo olisi siis taulukossa ja rivejä siis toki jatkuisi (kuukausittain jne.)

Niin jos kirjoitan graduuni: "Lääkärit ja sairaanhoitajat imuroivat enemmän kuin maalarit ja muurarit", niin eihän se oli vielä tulosten tulkintaa? Eihän tuollaiset enemmän - vähemmän -puolet vähemmän jne. ole mitään tulosten tulkintaa, koska sen näkee kuitenkin taulukosta, onko se enemmän vai vähemmän, tulosten tulkinta on jotain "syvempää".

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin tilastotietojen luetteleminen, mutta kyllä esim. vertailu on jo pohdintaa. Kiinnostavaa on tietenkin se, mitä johtopäätöksiä taulukon tietojen perusteella voidaan tutkimuksen kohteena olevasta asiasta tehdä tai mitä siitä ei voida päätellä - pelkkä numerotietojen avaaminen ei siis vielä ole tulosten tulkintaa (kuten itsekin ajattelit).

Vierailija
2/11 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestissäsi kysyt ja vastaat itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen mielestäni kuullut toisesta näkökannasta...(eli haluan kuulla mielipiteitä, onko pohdintaa vai ei?)

Pohdintaa olisi tavallaan tutkimuskysymykseen vastaaminen (eli pitäisi tietää taustalla oleva tutkimuskysymys, joka ei tietenkään voisi olla "mikä ammattiryhmä imuroi eniten?" Vaan esim. Onko siivoustavoissa ammattien välillä eroja ja siihen vastaisi taulukot sitten laajemmin. Eli tavallaan katsottais kokonaisuuksia, ei tuollaista yksittäistä asiaa.

Vierailija
4/11 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen mielestäni kuullut toisesta näkökannasta...(eli haluan kuulla mielipiteitä, onko pohdintaa vai ei?)

Pohdintaa olisi tavallaan tutkimuskysymykseen vastaaminen (eli pitäisi tietää taustalla oleva tutkimuskysymys, joka ei tietenkään voisi olla "mikä ammattiryhmä imuroi eniten?" Vaan esim. Onko siivoustavoissa ammattien välillä eroja ja siihen vastaisi taulukot sitten laajemmin. Eli tavallaan katsottais kokonaisuuksia, ei tuollaista yksittäistä asiaa.

Vierailija
5/11 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos et tiedä miten tuosta jatkaa, ja mikä on tulkintaa ja mikä analyysiä, niin kehoittaisin kyllä opiskelemaan vielä ennen gradua sen lukion loppuun

Vierailija
6/11 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos et tiedä miten tuosta jatkaa, ja mikä on tulkintaa ja mikä analyysiä, niin kehoittaisin kyllä opiskelemaan vielä ennen gradua sen lukion loppuun

ap

Vierailija
7/11 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

huijannut tieni läpi yliopiston, mutta suosittelen myös tutustumaan tutkimuksenteon perusteoksiin, paljon helpompaa tekaista se gradu siten. Ei ne ole mitään vaikeita asioita.

Vierailija
8/11 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin tilastotietojen luetteleminen, mutta kyllä esim. vertailu on jo pohdintaa. Kiinnostavaa on tietenkin se, mitä johtopäätöksiä taulukon tietojen perusteella voidaan tutkimuksen kohteena olevasta asiasta tehdä tai mitä siitä ei voida päätellä - pelkkä numerotietojen avaaminen ei siis vielä ole tulosten tulkintaa (kuten itsekin ajattelit).

ei olis kukaan käskenyt lukioon (ajattelin, että tarkoitit "vertailulla" sitä minun enemmän vähemmän juttua). ap

Vierailija
9/11 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

huijannut tieni läpi yliopiston, mutta suosittelen myös tutustumaan tutkimuksenteon perusteoksiin, paljon helpompaa tekaista se gradu siten. Ei ne ole mitään vaikeita asioita.

vastoin niitä perusteoksia (ja mikähän ois sellainen hyvä?) ap

Vierailija
10/11 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että väität lääkäreiden ja hoitajien imuroivan enemmän, koska he ovat naisia.

Vierailija
11/11 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin aineiston kuvailu. Kuvailusta päästään sitten analyysiin eli tulkintaan.