Lääkkeellinen raskaudenkeskeytys ja vauvanhoito
Aloitin tänään lääkkeellisen raskaudenkeskeytyksen ja torstaina olisi tarkoitus ottaa seuraavat lääkkeet, jotka aiheuttavat ilmeisesti koviakin kipuja ja vuotoa. Onko ihan epärealistista, että hoidan vauvaa (6 kk) huomenna itsekseni? Mies vastusti keskeytystä, mutta itse en voinut ajatellakaan uutta vauvaa kun nytkin olen niin puhki sairaan lapseni kanssa. Mutta tämän takia mies siis aikoo töihin ja minä olisin kotona itsekseni. Onko ihan toivoton ajatus?
Kommentit (16)
9 viikkoa on raja kun voi tehdä kotioloissa tuon keskeytyksen lääkkeillä. Helsingissä hoitotakuu, että pääsee hoitoon on 12 viikkoa. Eli kotioloissa tapahtuvaa keskeytystä ei enää saa vaan aina tapahtuu sairaalan kautta.
On 2 eriasiaa keskeyttää alle 9 viikkoinen kuin yli 11 viikkoinen.
Kivut ja komplikaatio riskit pahenee.
Missä kohtaa tää tällaiseksi meni? Kun katsoo netistä ohjeita annetaan ymmärtää että kotikeskeytys olisi edelleen jokaisen mahdollisuus.
Kätilöopisto sanoo syyksi resurssit.
Asialle tarviis tehdä ja pian jotain!
vuoto vie voimat ja kovat kipulääkkeet tekevät tokkuraiseksi. Vuodon määrä voi olla todella runsasta. Eli ehdottomasti mies tai joku muu vauvaa hoitamaan. Terv. lääkkeellisen tyhjennyksen kokenut (keskeytynyt keskenmeno).
Toki kotosalla kannattaa olla. Todennäk. sinulle tulee kuin kovat menkat. Vuoto on hieman runsaampaa ja kivut hieman kovempia. Ei ole mitään syytä, miksi et pystyisi hoitaamaan lastasi normaalisti.
Jos lapsi hereillä, niin voi olla vaikeampaa. Mulla tuli keskenmeno, ja oli aika kovat kivut. Nukuin ja kävin vessassa, nukuin ja kävin vessassa. Verta tuli ihan todella paljon. Mulla se tapahtu aamuyöstä. Kannattaa hommata ihan aikuisten vaippoja jos saa jostain helposti ostettua. Isoimmatkaan yösiteet eivät pidättele sitä veren määrää. Housut oli ihan veressä.
senverran kovat kivut tulivat itselleni, etten itse jäisi vauvan kanssa yksin. Ensin supistelee ja sitten kouristeli aikalailla ja aikaa meni siinäkin kun kaikki tuli ulos eli jos juuri sillä hetkellä vauva onkin vaativa, et pysty häntä htekeen hoitamaan. Toki voi olla että sulla menee ohi kivuttommammin. En kuitenkaan suosittele olemaan yksin vauvan kanssa.
Mulla ei ollut juuri edes kipuja; olin normaalisti jopa töissä ja vein lapsia harrastuksiin jne.
Olen toki kuullut (kauhu-)tarinoitakin, jossa veri lentää kaaressa jne...
Älä välitä ilkeistä kommenteista täällä; olet ratkaisusi tehnyt ja nyt on selvittävä eteenpäin. itse suren - jopa itkeskelen - asian vuoksi silloin tällöin, mutta ei voi mitään. Elämä on semmosta.
Voimia sulle:)
On että toinen aikuinen on paikalla! Ei mikään sairaala suostuisi tekemään kotikeskeytystä ihmiselle joka riskeeraa vielä itsensä lisäksi vauvansa (!!!) turvallisuuden.
On harvinaista mutta mahdollista että vuodat todella paljon ja menet vuotoshokkiin. Myös kovat kivut ovat mahdollisia.
Siksi ainakin meidän sairaalassa vaaditaan aina että on oltava aikuinen tukena kotona jos on kotikeskeytys. Näin varmaan sinuakin hoitaneessa sairaalassa- et kai vain kertonut aikeistasi...
Ette kai VAAN luottaneet siihen vanhaan "tietoon" että imetys suojaa uudelta raskaudelta?
Tarkoitus ei ole lyödä lyötyä, ja jatkossa varmasti pidätte ehkäisystä parempaa huolta (jopa tuplaehkäisyä).
On että toinen aikuinen on paikalla! Ei mikään sairaala suostuisi tekemään kotikeskeytystä ihmiselle joka riskeeraa vielä itsensä lisäksi vauvansa (!!!) turvallisuuden.
On harvinaista mutta mahdollista että vuodat todella paljon ja menet vuotoshokkiin. Myös kovat kivut ovat mahdollisia.Siksi ainakin meidän sairaalassa vaaditaan aina että on oltava aikuinen tukena kotona jos on kotikeskeytys. Näin varmaan sinuakin hoitaneessa sairaalassa- et kai vain kertonut aikeistasi...
mutta ei ole mikään pakko. Ja hyvin pärjäsin itsekseni. Kipuja oli, mutta kestin ne ihan hyvin särkylääkkeen voimin.
Mulla on ollut yksi itsellään keskeytynyt tuulimunaraskaus ja yksi tuulimunaraskaus, mikä on keskeytetty lääkkeillä. Olin nuo ajat ihan itsekseni lasten (3) kanssa kotona, kun mies on matkatöissä enkä halunnut muilta apua.
Kivut oli kyllä kovat mutta isot annokset Buranaa säännöllisesti auttoi eikä siitä mene edes pää sekaisin. Vuotokin oli runsasta mutta senkin kanssa pärjäsi. Ainoastaan isommat hyytymät tuhri kaikki paikat.
Tää on varmaan aika yksilöllistä eikä sitä oikein voi etukäteen tietää kuinka käy. Jos sulla on mahdollisuus apuun, niin ei kai siitä varmaan haittaakaan ole. Tsemppiä!
Mulla oli lääkkeellinen tyhjennys rv 12+3, kun raskaus osoittautui tuulimunaksi. Eka päivä oli ok mutta toisena päivänä alkoivat hirveät synnytyssupistukset ja lähdin sairaalaan. Istukka syntyi.
Ite sylkisin päälle ettet viitsinyt olla vaimon tukena lapsen hoidossa
ottaisin eron ja kertoisin kaikille syyn
Onko mentävä omaan terveyskeskukseen? Olen viime aikoina joutunut asioimaan erittäin paljon siellä, ja lasteni koulukavereiden vanhempiakin työskentelee vastaanotossa. Kuinka kallista on tällainen tuolla Mehiläisessä ja kelle varataan aika? Kiitos, jos osaatte neuvoa.